Gå til innhold
  • Bli medlem

Sprit brenner tips og råd, newbie


Elfod

Anbefalte innlegg

http://www.outnorth.no/urberg/camping-stove?#DarkGrey

Er det dyrt for slikt utstyr, bør en gå for andre ting?

Er på jakt etter noe enkelt, som også gjerne tar myggen og varmer opp og kan funke om vinteren.

Kan denne brukes forsiktig i telt  f.eks?

Såg denne på youtube  rimelig versjon....  Hva er forskjell på bensin, parafin, lampeolje, og rødsprit... Hva er best innendørs? Renest forbrenning og minst avgasser.

Svar mottas med mange takk

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du stiller flere spørsmål her, og det er ikke lett å gi noen gode råd uten å vite hva du skal bruke brenneren til, når du skal bruke den og hvordan (matlaging, varme, etc).

Her har du en oversikt over de ulike drivstofftypene til turbruk: http://www.friluftsnett.net/index.php?lang=no&side=bransle-bensin-fotogen-eld-gasol-sprit

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spritbrenner fungerer helt ok, men det har lav effekt og bruker fryktelig lang tid på å varme vann f.eks. Den eneste fordelen med det er at det er veldig lett. Det fungerer også svært dårlig på vinteren. Spriten må varmes opp før å brenne bra, og lav temperatur gjør at den er mindre flyktig. På vinteren er det bensin eller parafin som fungerer best, men disse brennerne er også de dyreste. Jeg tviler på at sprit jager noe særlig mygg. Det gjør forsåvidt ikke gass, eller flytende drivstoff heller. Da må det nok andre remedier til. (Har du vurdert thermacell?)
 

Jeg bruker gass på vår, sommer og høst. Disse brennerne er ikke så veldig dyre og du får en grei en for rundt 100kr. Denne er veldig billig, og lett, men den har ikke så god spredning. Mens denne er for litt større matlaging.
Eller så finnes jo det løsninger fra den vestlige verden som jetboil, msr windburner, eller primus og optimus sine gassbrennere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på det @Prebb sier, gass er enkelt og lett håndterlig fra vår til høst - Veier så og si ingenting, samt effekten er absolutt innafor. Sprit på vinterstid er noe skikkelig dritt - Og parafin styrer jeg greit unna. Skal du på vintertur så er det bensin som gjelder, Primus, MSR og Optimus har mange gode alternativer på det området, og en multifuel-brenner kan være en god turpartner i mange år. Det skal sies at multifuel-brennere (Og merkevarer som Primus) kan koste deg noen kroner ekstra, men som regel er det verdt det i det lengre løp - Rett og slett en jack-of-all-trades, som du kan bruke lenge.

Når det kommer til insekter, så stikker du innom i sverige og "importerer" noe av greiene de har på Naturkompaniet. Det er ganske ville greier, og det funker.
Det er ren gift mot knott og mygg, og bør ikke komme i kontakt med hud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penny stove er ikke spesielt bra når det er kaldt.

Historisk så var spritbrenner tidlig ute, etter hvert kom parafinprimus, bensinprimus, og ulike typer gass-primus. (primus er varemerke men brukes av mange som begrep om kokeapparat med trykk på beholderen)

I telt må du være svært forsiktig, og da ville jeg nok lest mange tråder her først.  Trangia med gassbrenner er en god start hvis du ikke teller gram.  Blir vintergass for dårlig må du utvide med med brenner for bensin eller parafin.

Hva som er best blir vi nok ikke enige om på forumet .😬

dsk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spritbrenner som tenner helt uproblematisk i kulde kan du lese om i tråden "Superenkel spritbrenner", start med: denne posten :) Og jada, man kan lage "snøkaffe" med den.

Personlig tror jeg at hver tur, ja kanskje til og med hver opptenning, har sin optimale brenner - let me quoute myself (med tilføyelser i hakeparanteser):

På 4.4.2016 den 22.47, a_aa skrev:

Jeg prøver å være litt bevisst på hvilke brennere jeg har, og ha variasjon som gjør at jeg kan velge hvilke brenner som passer best for forskjellige turer. Gass kan være fint enkelt og "renslig" på sommeren, i hvertfall om turen ikke er lengre enn at du slipper mange bokser - og der kan jeg velge mellom en lett toppmontert titan-sak [FMS 300T] for soloturer med realvannvarming eller en atskillig mer kokkeleringvennlig slangebrenner [MSR WindPro II] der man kan lage mat for flere. Litt det samme på bensinbrennerne, der [Optimus] Svea [123R] er for soloturer og [Coleman] 442 for når man trenger mer effekt i matlagingen - og de kan jo også brukes i kulde og er fine på lengre turer. Har jeg lyst til å nyte stillheten og gire leirtempoet skikkelig ned, tar jeg med en spritbrenner [Fancee Feest]. Frister stillhet med en og annen spraking og frisk røyklukt, blir kvistbrenneren ["Piratebug"] med.

Selv om vi nok aldri blir enige om hvilke brennere som er best, er det i alle fall mange her som har flere enn én å velge blant :D 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa tar opp et veldig godt poeng her, og det er hva som funker for deg. Jeg foretrekker Primus, fordi det er det jeg har brukt i såpass mange år og har alltid gjort jobben jeg forventer. Bob Kåre kan kanskje foretrekke parafin og et annet navn, mens Jan Roger kan foretrekke MSR og kanskje bensin, fordi han syns det er praktisk og lukter godt(Helt random idé). 

Finn noe du føler funker for ditt behov, og test det ut. Funker det ikke, så er du en erfaring rikere. Kanskje den billige greia du fant på finn.no skikkelig knall - eller skikkelig dritt.
Tur skal ikke koste skjorta og huset, noe vi Nordmenn er eksperter på - Må ha luksus og plass til cabincruisern i teltet. Om du ikke fryser om natta i soveposen, og har greit med rom i teltet. Og brenner'n din lager god kaffe om morran, så bør man være ganske tilfreds med friluftslivet. Ikke kjøp dyrt utstyr bare fordi det er dyrt, da blir du lettere skuffa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, herrlarsson skrev:

 

@Prebb Sprit på vinterstid er noe skikkelig dritt - Og parafin styrer jeg greit unna. Skal du på vintertur så er det bensin som gjelder, 

Hva er problemet med parafin?

På vinterstid fungerer også parafin ypperlig. Lars Monsen brukte det i Canada f.eks. Mange parafinprodukter egnet for bruk i primus fungerer ned til -60 grader. Tennvæske derimot, som enkelte har fått til å fungere, er ikke å anbefale vinterstid når det blir for kaldt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, a_aa skrev:

En spritbrenner som tenner helt uproblematisk i kulde kan du lese om i tråden "Superenkel spritbrenner", start med: denne posten :) Og jada, man kan lage "snøkaffe" med den.

Personlig tror jeg at hver tur, ja kanskje til og med hver opptenning, har sin optimale brenner - let me quoute myself (med tilføyelser i hakeparanteser):

Selv om vi nok aldri blir enige om hvilke brennere som er best, er det i alle fall mange her som har flere enn én å velge blant :D 

Ikke bare fungerer FF-brenneren i kuldegrader, min ser faktisk ut til å fungere best i et par minusgrader (med Fin Fyr). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Humbug skrev:

Ikke bare fungerer FF-brenneren i kuldegrader, min ser faktisk ut til å fungere best i et par minusgrader (med Fin Fyr). 

... og attpåtil holder den da mygg og knott laaaangt unna, fantastiske greier :tongue: 

(Det skjedde absolutt ikke da jeg overnattet på Sotra i helgen i 12-ihs varmegrader, men den brant pent med FinFyr og både Real og kaffe ble varm og god.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

... og attpåtil holder den da mygg og knott laaaangt unna, fantastiske greier :tongue: 

(Det skjedde absolutt ikke da jeg overnattet på Sotra i helgen i 12-ihs varmegrader, men den brant pent med FinFyr og både Real og kaffe ble varm og god.)

He he! Den er svært effektiv mot mygg i minusgrader, ja! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mareng said:

Hva er problemet med parafin?

På vinterstid fungerer også parafin ypperlig. Lars Monsen brukte det i Canada f.eks. Mange parafinprodukter egnet for bruk i primus fungerer ned til -60 grader. Tennvæske derimot, som enkelte har fått til å fungere, er ikke å anbefale vinterstid når det blir for kaldt.

Jeg liker egentlig bare ikke parafin, føler meg faktisk utrygg når det kommer til sånt. Tennvæske på vinterstid er litt som å skyte fly med pil og bue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, herrlarsson skrev:

Jeg liker egentlig bare ikke parafin, føler meg faktisk utrygg når det kommer til sånt. Tennvæske på vinterstid er litt som å skyte fly med pil og bue.

Ok.

Hvis du føler deg utrygg vil jeg anbefale å vurdere parafin fremfor bensin. Litt søl med bensin, en bensinlekkasje eller feil på utstyret kan føre til ukontrollerte flammer eller eksplosjon.

Parafinsøl eller lekkasje fra utstyret vil sjeldent antennes, og om det gjør det vil det brenne mye saktere enn bensin. Det finnes heller ikke eksplosjonsfare med parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mareng said:

Ok.

Hvis du føler deg utrygg vil jeg anbefale å vurdere parafin fremfor bensin. Litt søl med bensin, en bensinlekkasje eller feil på utstyret kan føre til ukontrollerte flammer eller eksplosjon.

Parafinsøl eller lekkasje fra utstyret vil sjeldent antennes, og om det gjør det vil det brenne mye saktere enn bensin. Det finnes heller ikke eksplosjonsfare med parafin.

Erre? Jeg har tydeligvis sovet i timen isåfall. Har aldri følt meg utrygg med bensin, skal sies at jeg er litt gæren. 🙃 Nå er jeg aldri uforsiktig når det kommer til å håndtere brennmateriale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja, da har du sovet litt 😉

Bruk gjerne bensin, men vær 1000% sikker på at utstyret er i orden og at det ikke finnes lekkasjer eller bensinsøl.

En pumpe som begynner å lekke mens brenneren er i gang gir en hale med ild, og nok sprengkraft til å flytte en stasjonvogn på 1800kg en mil. Tenk på det 😱

(Forutsetter: 6dl bensin, snittforbruk på personbil per mil)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mareng said:

En pumpe som begynner å lekke mens brenneren er i gang gir en hale med ild, og nok sprengkraft til å flytte en stasjonvogn på 1800kg en mil. Tenk på det 1f631.png

(Forutsetter: 6dl bensin, snittforbruk på personbil per mil)

Dette høres ut som noe jeg bør teste ut. 🤔
Men altså, når det kommer til multifuelbrenneren min, så er jeg ganske stasi når det kommer til bruken av det. Har opplevd brann på veldig nært hold (nabohuset brant ned ifjor), så flamme og brennbart mater har jeg skyhøy respekt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første omgang rødsprit. ( få litt erfaring)  Mest safe, ikke verre enn  fllambert konjakk reduksjon til grønn peppersaus. Kan til nøds brukes i mat :)

vinterstid Parafin eller lampeolje, men ikke tennveske?

 

Gass og bensin har vel mest avgasser, uren forbrenning samt at begge er eksplosive. I tillegg til bensin skaper stikkflammer?
Rett på hva som er sant og usant.

Er det kun rødsprit du kan brenne i sånn metal petri dish sak? Eller fungerer bensin, parafin, tennveske, lampeolje, terpentin også oppi disse?

Sånn aluminiums boks bunn ting. Eller skal de sistnevnte har eget kammer, metal flaske med slangetilfølsel og pumpe.

 

Endret av Elfod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Gass og bensin har renest forbrenning, avhengig av brenner. Parafin kan også brenne veldig rent i rett brenner.

Er usikker på hvor sprit havner på den listen, men det er nok veldig avhengig av selve brenneren og avstand til kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha høy respekt for alle du nevner. Det er ikke lurt å tenke at "rødsprit og parafin er jo så sikre", og så miste respekten og slakke av på aktsomheten.

Spritbrenner kan faktisk være ganske skumle av i hvert fall fire grunner - de er lydløse, flammen kan være nesten usynlig, og de lette hjemmelagede velter lett og er åpne konstruksjoner. Når du verken hører eller ser at de faktisk brenner, kan du få en stygg overraskelse hvis du prøver å fyll på med sprit. Og når den velter, vil den oftest tømme flytende antent sprit utover - det bør ikke være på bunnduken i teltet ... De fleste andre brennere er mer lukket, og vil ved en velt vanligvis ikke slippe brensel utover som flammene kan spre seg på - men en velt kan jo likevel være alvorlig nok.

Godt justerte gass- og bensinbrennere som brukes riktig og med rent drivstoff har lite skadelige avgasser - det blir mest vann og kullsyre.

Spritbrennere er ikke laget for å brenne annet enn sprit, muligens kan du i tillegg til etanol og metanol også bruke isopropanol elns. FinFyr er fin :). De som du nevner trenger trykk og nok tilført varme til at de fordamper før dampen blandes med luft og blandingen antennes - det er noe en spritbrenner rett og slett ikke greier. Spritbrenneren greier å skaffe spritdamp som brenner, that's it. Tillegg: Og så er det jo superviktig at de fleste spritbrennere ikke har kontroll over brenselstilførselen til selve forbrenningen ved feks en spindel - alt brenner uten tilførselskontroll, det er ikke noe særlig med feks bensin. :( 

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/turkjokken/stormkjokken-770027/

 

199kr kjøpte denne her og kokte te for sjov...

Flammen var særdeles høy og det kom ikke små blå flammer fra de små hullene.

Virket som det var noen tråder inne i konstruksjonen og metallet som er i det indre kammeret stikker så høyt opp at det kolliderer med de små stiftehullene. Kansje de hindrer små blå flammer...



Det så ikke slik ut som på videoen her. Flammene var kun gule og nokså høye og blafrende, lville ikke kaldt det for vind, med vindspjeld.

Som sagt 199kr, skal den brennes inn? Eller klages inn og returneres?
 

 

Endret av Elfod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal ha respekt, viktig å presisere... Derfor tenker jeg å leke med billig sprit brenner kan være gunstig på trygg mark. Utafor telt, men hadde nok prøvt å brent 1/10 rødsprit i en slik brenner i teltet. Bare for å teste temperatur forskjell. Da ville det maks brent 5 min. Fyllet den 4/5 deler opp og varte kansje 40 min utafor. Vannet kokte på 10 min, var ikke mye heller: Men brukte 1 liters gryte fra Ikea av stål. Ikke den aluminiums pappen som følgte med.

Endret av Elfod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Aluminiumen som følger med funker bra, det kan brenne seg lett om det ikke er non-stick belegg.

De brennkoppene brenner med èn flamme slik du beskriver mener jeg å huske. Helt normalt for ett stormkjøkken.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Elfod said:

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/turkjokken/stormkjokken-770027/

 

199kr kjøpte denne her og kokte te for sjov...

Flammen var særdeles høy og det kom ikke små blå flammer fra de små hullene.

Virket som det var noen tråder inne i konstruksjonen og metallet som er i det indre kammeret stikker så høyt opp at det kolliderer med de små stiftehullene. Kansje de hindrer små blå flammer...



Det så ikke slik ut som på videoen her. Flammene var kun gule og nokså høye og blafrende, lville ikke kaldt det for vind, med vindspjeld.

Som sagt 199kr, skal den brennes inn? Eller klages inn og returneres?
 

 

Hva fyrte du med? Den du linker til er en rødsprit-brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.