Gå til innhold
  • Bli medlem

Ticket to the moon


thyes

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund tenkt litt på å gå over til hengekøye, jeg ser for meg at det er mer behagelig enn å sove i telt/gapahuk. 

Har siklet litt på Ticket to the Moon sine hammocks, men jeg null erfaring med hengekøyer, annet enn fra barndommen. Jeg har lest litt reviews og slikt, og det er jo stort sett bare positive tilbakemeldinger på TTTM. Jeg ser for meg å evt. gå for en double, kan to personer komfortabelt sove i en slik? TTTM skal visst være slitesterke også, såpass slitesterke at jeg vil kunne lempe bikkja på rundt 35 kg oppi sammen med meg? Tenker da selvfølgelig på klør. 

Noen her som bruker TTTM? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en dobbel TTTM køye og syntes den er god å ligge i for å ta en lur eller bare avslapning. Om jeg skulle hatt en køye til overnatting ville jeg sett på noe med mulighet for integrert myggnett og tarp, som f. Eks Hennesy eller Exped sine varianter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ticket to the moon er gode hengekøyer til en meget bra pris når de koster 400 på XXL

Helga som var så sov jeg for første gang gjennom en hel natt i en slik. Klarte å få lagt liggeunderlaget mitt oppi og sov som et barn.
Mygg og knott er stort sett borte ved midnatt så trang heller ikke noe myggnetting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en dobbelt hengekøye fra TTTM, liker den til å henge i hagen og slikt. Til overnatting var det et styr med liggeunderlag oppi, det ble veldig bananform og uten noe særlig liggeunderlag under (til trass for mine forsøk på å ligge diagonalt), men det er nok bare noe som krever øvelse (jeg har ikke tålmodighet til slikt så jeg kjøpte Amok Draumr hvor liggeunderlaget ikke kommer noen vei :P)

Jeg kan ikke forestille meg at 2 personer kan ligge komfortabelt i samme hengekøye over lengre tid, men jeg har ikke prøvd så det kan vel være lurt å høre på noen med mer erfaring enn meg på det området. Hadde som whistler over her sett på løsninger med myggnett og tarp, nå får man riktignok kjøpt begge deler som tilleggsutstyr også til TTTM hengekøyer, men hvilken pris man kommer opp i totalt da har jeg ikke regnet på.  

Har ikke hatt noen problemer med hundeklør som lager hull, men veldig stabilt syntes jeg ikke det er med (stor) hund i hengekøya :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTTM sine "double" indikerer at det er mer stoff, ikke at den er ment for 2. King size er større enn double, mens lastekapasiteten er den samme for alle.

Jeg kan også gå god for amok sin draumr, men hengekøye er ikke bare praktisk! Det er vesentlig lettere å komme seg på do om natten i et telt, og det er mer knotete å ha orden på tingene når alt må enten ligge strødd på bakken eller i sekken. (Ja jeg roter i teltet). I tillegg er man ganske sårbar for vind.
Det er både fordeler og ulemper med begge deler, men det er praktisk å ha en køye for de gangene du har lyst til det. Og det spiller en stor rolle hvor du oftest går tur. Det er langt færre trær på kysten og på fjellet enn på f.eks. østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Når det gjelder myggnett og tarp, så får man jo kjøpt begge deler som tilleggsutstyr hos TTTM. I helga som var hadde jeg ei overnatting under tarp rett på bakken. Det var en del alkohol involvert, så da virket det som en god ide å drite i telt, Tror jeg telte nærmere 40 myggstikk dagen etter, så om jeg kjøper hengekøye blir det myggnett, for å si det sånn :P

Ah, jeg var ikke klar over det du sier ang. double, takk for oppklaringen :) Jeg bor i nord, det er stort sett greit med trær, men enkelte av plassene litt opp mot svenskegrensa kan det bli en utfordring med hengekøye, ser jeg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg overnattet i telt/lavvo, men etter første natt med Draumr så fant jeg ut at livet ble enklere når jeg jeg benytter soveposen som dyne - kommer meg raskt ut og opp i køya. Egentlig like forskjell fra telt. Hva som skjer når det begynner å bli kjøligere gjenstår jo å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennessy har robuste køyer med netting og tak medfølgende som er å få kjøpt feks på gsport og xxl. Jeg har to stykker og den som selges på xxl anbefales opp til 180 personlengde. Jeg har også en lengre variant og ligger enda bedre enn den. Anbefales! Prismessig så kommer du vel fort like godt ut slik i forhold til å kjøpe tak (presenning) oppheng og myggnetting til en TTTM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, thyes skrev:

Det var en del alkohol involvert, så da virket det som en god ide å drite i telt,

Ja, det må det ha vært, om du fant ut at det var en god ide og drite i teltet. Håper du var alene. ;)

Ang. TTTM, jeg har ei singel, med tilhørende myggnett, og 3x3 DD tarp. Myggnettet har jeg ikke brukt på tur enda, men både tarp og køye er glimrende! Telt er en nødløsning i perioder med mye mygg, og behov for å beskytte hunden. Eller til turer på snaufjellet. Det hender at jeg tar hunden (buhund) med i køya, men straks han hører spennende lyder blir han urolig og vil ut og sjekke. Men koselig er det!

Oppi køya bruker jeg som regel et skumunderlag. Etter litt tid former det seg etter kroppen og ligger stødig. Har også brukt en foret jervenduk (thermo) som underqult med suksess om våren. Ikke testet under vinterforhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

@Hege P.: Hehe nei, jeg var ikke alene, men det var en guttetur, så ganske uskyldig moro sånn sett. Vi var to stk som lå på bakken under tarpen, og 2 lå i en gapahuk, og 2 igjen i hvert sitt telt. De under gapahuken var selvfølgelig blitt like rammet av mygg som oss på bakken :P 

Det frister mer og mer å gå til innkjøp av køye! Er det noen som har erfaring med kaldere overnattinger, som f.eks oktober? Jeg ser for meg at det må være helt vanvittig digg å ligge i skogen når det er bekmørkt, og sovne til en klar himmel med millioner av stjerner :D Om ikke varmetapet blir for ille gjennom en tynn nylonduk, da...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha en eller annen isolasjon i ryggen uansett. Under kroppen blir soveposen jo komprinert og mister mye av isolasjonsevnen. Derfor bruker vintercampere "underquilt" ,eller "underdyne". Vår sommer og høst går det gjerne greit med et godt liggeundelag oppi køya, bare det ikke er av de tynneste, da krøller de seg og lager tullevase. 1,5 - 2 cm. fungerer. Eller et oppblåsbart som ikker hardt oppblåst. Må kunne føye jeg litt etter kroppen oppi køya.

Å ligge bare på duken blir iskaldt og er en sikker oppskrift på dårlig søvn og hakking av tenner. Ubehagelig selv om sommeren når nattekulda kommer. Og myggen stikker igjennnom. Irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en regular all season thermarest når jeg overnattet i TTTM køya, fungerte overraskende bra! Var litt styr og komme inn i soveposen uten glidelås, var nære på utfall et par ganger :) Men når jeg først kom på plass lå jeg meget bra. Det gjelder å spenne opp køya relativt stramt slik at du ikke blir for mye banan. Nå er jeg jo ikke verdens lengste person så mulig det også spiller litt inn?

Isolasjon under deg i køya er et must som flere sier, uten det blir det kaldt selv på sommeren...

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.