Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny kjede til min cyclocross


REs

Anbefalte innlegg

Før helgen fikk jeg endelig somlet meg til å gå innom min lokale sykkelbutikk for å kjøpe ny kjede til min Vipera cyclocross sykkel. Det skulle ha vert gjort for lenge siden, sikkert i fjor eller året før, men altså, endelig ble det gjort. Som medlem av den lokale sykkelklubben "TOSK" så får jeg noen prosenter på deler og utstyr og derfor bruker jeg denne butikken som også selger Vipera sykler.

Ekspeditøren målte slitasjen på kjedet og konkluderte raskt med at jeg også burde skifte kassetten og KANSKJE også kranksettet.

Ok, kjede og trinsehjul ble funnet frem, men jeg nølte litt angående kassetten. "Hva koster den?" Ca. 900 + + 

Lang tenkepause, men så var det bare å få med en kassett også. 

Ekspeditøren lette i skuffer og skap, men dessverre så var den ikke på lager. "Kom tilbake i neste uke så har jeg fått den inn."

Vel hjemme så sjekket jeg nettet og tror du ikke at jeg kunne bestille samme kassett, en Shimano 105 5700 10 Speed Road Cassette Silver, 11-25t, til den nette pris av kr. 397,99, frakt innkludert, fra http://www.chainreactioncycles.com  i UK. (Skulle kanskje sjekket både trinshjul og kjede også, men det hadde jeg allerede kjøpt.)

Ja, jeg vet at jeg bør bruke de lokale butikkene hvis jeg ikke vil at de skal forsvinne, men til hvilken pris?

 

c0c073cb41251238ba865d7b159c2a78.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Bruk prisen på Chainreaction som et argument for å få en bedre pris på kassetten hos din lokale forhandler. 900++ er ganske enkelt feil pris på den kassetten. Shimano foreslår 619,- som pris på den her på berget, så med mindre prisen du fikk var alt i hop ferdig montert og justert så burde du ikke betale så mye. Jeg er stor fan av å benytte seg av sin lokale sykkelsjappe, men ikke til enhver pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et nytt eksempel:

Var innom min lokale "sykkelpusher" for å kjøpe en ny kassett og kjede til min sønns sykkel. Kassett, ca kr. 600,- og kjede kr. 350,- Altså like under tusenlappen. Selv med rabatt på grunn av medlemskap i den lokale sykkelklubben ble det ganske mye penger. Jeg forsøkte å prute prisen litt lenger ned, men til ingen nytte.

I dag kom varene på døren, sendt fra Spania, med en totalpris på kr. 415,85

Jeg vet at jeg, på en måte, sager av den greina jeg sitter på, siden utbredt netthandel lett undergraver butikkenes livsgrunnlag, noe jeg oppdaget da jeg besøkte en lokal sportsbutikk for å kjøpe noe fluefiskeutstyr. Dette hadde de sluttet å selge siden kundene stort sett handlet slike ting på nettet. Da fikk jeg smake min egen medisin. Jeg trengte sakene akkurat da, ikke om en uke eller to.

Men hva skal en stakkar gjøre? Har vert arbeidsledig i over tre år, men lever greit, selv med to voksne barn boende hjemme, på en lønn fra helsevesenet og dagpenger fra NAV. Det er bare å sette tæring etter næring. (Men så har jeg ikke skyhøye dyre lån som skal betjenes.)

Vi ender kanskje opp med at det som i dag betegnes som en faghandel med god service, ender opp som XXL og REMA 1000. Selvbetjening og ingen hjelp å få, hvis ikke trenden er at folk i mindre og mindre grad er i stand til å fikse sykkelen sin selv. Det kan se sånn ut når man ser på en stadig økende sykkelpark med stadig dårligere vedlikehold. En liten "Reodor Felgen" som meg blir ofte litt trist av å se på tilstanden til relativt dyre fine sykler som står parkert utenfor skoler og butikker.

atel2.png

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på en vanskelig sak her @REs :) Er helt enig med deg at man bør benytte spesial forretninger med god service og "know how". Prøver å leve etter samme prinsipp selv men er jo vanskelig om prisene blir så avvikende.  Hvis du i tillegg legger til den faktoren som går på "pirat kopiering" av produkter, lønn/arbeidsforhold og etiske retningslinjer/miljø så blir det en fin saus. Jeg er nok av den oppfatning av at ikke all utenlandshandels nødvendigvis alltid er riktig og bra, nettopp av grunnene jeg har nevnt. Spørsmålet er jo hva slik handel vil gjøre på lengre sikt. Med alle de retninglsinjer norske bedrifter må forholde seg til så vil det jo være umulig å konkurrere i ren pris sammenlignet mot aktører i utlandet som kanskje følger helt andre regler, til og med kanskje de bedriver sosial dumping og det som verre er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, dette er et tankekors, men noen lokale butikker klarer å prise sig helt ut - og det kan man jo fortelle dem. Men med noen andre varegrupper har jeg erfart, at det ikke er den lokale butikk, men grossisten, som tar en veldig grov avanse.

Chain reaction er billig, men ikke alltid billigst,  men holdt da før til i en låve på bygda i Nordirland - varer fra Spania?? Bikeshop.no er også ganske rimelige - og er da i det minste en norsk nettbutikk.  Ellers er sykkeldeler litt dyre her i Norge sammenlignet med fx. sykkellandet Danmark. Norske sykkelbutikker er flest sykkelbutikk om sommer og skibutikk om vinteren. I Danmark er det spesialbutikker nesten alltid med fagutdannet sykkelmekanikere. 

Jeg har en kjedemåler, som er ganske rimelig og bytter du kjede mellom slitasje 75% - 100% som den indikere skal det langt mellom bytte av klinger og kassette. Spørsmålet er om din sykkelpusher hadde rett eller ville selge kassette?

Biltema har faktisk pogså et utvalg av Shimano kjeder, som holder til vanlig bruk. Beste kjede var Rohloff, som visst dessverre har sluttet å fremstille. Etter prisen var hvert ledd håndlaget. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Personlig handler jeg lokalt om servicen er der, og det er innenfor mitt budsjett. Som regel blir det handel av sykkeldeler på nett, da prisene her til lands ofte er langt over hva jeg er villig til å betale, i tillegg til servicenivå. En annen ting er jo leveringstid hvilket kan avgjøre hvor handelen finner sted.

Personlig har jeg ingen interesse i shopping, så jeg liker når jeg finner nettsider som er oversiktlige, så jeg kan finne hva jeg trenger på forhånd. Så tar jeg med denne informasjonen til den lokale butikken, og leter selv til jeg finner, eller blir nødt til å spørre.

Norske forhandlere, uansett produkter, må bare våkne opp og satse hardt på å utvikle gode nettsider. Dette er år 2018, og selv XXL er det rot i systemet. Sjekk pris på nett før du drar til butikk, så vil du se at nettprisen som regel alltid er rimeligere enn i butikk. Da kan du påpeke dette, så får du varen til nettpris. Var litt irriterende da jeg punkterte 4 ganger på under 2 uker for kort tid siden, og handlet slanger hos dem, og hver gang måtte opp med mobilen for å vise at prisen som kom opp i kassasystemet var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.