Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske i Frafjordheiane, trenger tips


dafreppo

Anbefalte innlegg

Tjäna Tjena. tänkte dra ut på 1-2 ukers fjelltur i Frafjordheiane.
Jag är i planerings stadium just nu så inget är skrivet i sten
Tanken med turen är egentligen bara å ha en ganska lange kose tur med fiske uppe på fjellet.
Har tidigare vart en del vid månafossen, blåfjellanden, Kjeragbolten å på lite andra berg i närheten av sirdal. har prövat fisket mellan månafossen og blåfjellanden för 2 år sedan i kanske 2 dagar utan napp.

Fiskat en hel del på 2 h radie fra sandnes utan att fått någonting imponerande någonstans, börjar tro att det inte finns fisk i denna delen av norge (untatt lax som jag vet finns men inte fiskat).

Nu skulle jag gärna få något tips innan jag går upp på berget. ni behöver inte säga vilken specifik sjö jag skall gå till. Men hade uppskattat riktning/väderstreck (norra, södra osv) eller bara bekräftelse på att det finns fisk i matstorlek där.
Eventuellt andra fjällområden med bedre fiske, helst ikke allt för många timmar veck.

Tackar på förhand å ber om ursäkt över svorsken å stavningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har prøvd å fiske i både Månvannet og Fidjavannet (inn av Månafossen) så hjelper det ikke å anbefale disse. Lengre inne mot Lyseveien ligger Langavatn, og Rundevatn, som begge er kjent for å ha fisk. 

I alle disse vannen er nok småfisk det vanligste, men det slenger en og annen stør fisk også. I de øverste vannene er det nok Canadisk bekkerøye som er vanlig.

I Flørlivanne skal det også være fisk.

Mellom Hunnedalen og Blåfjellenden er det ikke fisk i noe vann - utenom i Djupavatn, og noen tjørn i tilknytning til dette.

På andre siden av Lysefjorden ligger Nilsebu og Nilsebuvannet, hvor det er fisk. (Jeg har tatt noen oppmot 4-500 gram - på garn). Inn av Nilsebu ligger Storådalen med storånå, som er kjent for fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter en tur for å fiske så se litt lenger enn til Frafjordheiane og ta deg heller en uke i Etnefjell. Hvis du ikke har bil er det mulig å ta båten til Sauda og taxi/haik til Svandal og starte der i fra. I Etnefjell er det ikke uvanlig å ta kilos ørret og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tackar för tipsen :) får se vars det blir av.
turens syfte är väl egentligen mest å få vara ute ensamme i den stora naturen för mig själv. men vist man får sig en matfisk av å till så är ju det är stort + ! 

Men om man får små fisk. vad anser ni normän att man borde göra med fisken?
när man kommer till 1000 sjöar (tusen tals med små fisk a la "RV 504 fiske") i sverige så dräper du alle små fiskar du får upp för att kunna återställa ekosystemet. vad är det rätta å göra i norge eller rättare sagt denna delen av norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, dafreppo skrev:

tackar för tipsen :) får se vars det blir av.
turens syfte är väl egentligen mest å få vara ute ensamme i den stora naturen för mig själv. men vist man får sig en matfisk av å till så är ju det är stort + ! 

Men om man får små fisk. vad anser ni normän att man borde göra med fisken?
när man kommer till 1000 sjöar (tusen tals med små fisk a la "RV 504 fiske") i sverige så dräper du alle små fiskar du får upp för att kunna återställa ekosystemet. vad är det rätta å göra i norge eller rättare sagt denna delen av Norge?

Det varierer nok i fra person til person, personlig dreper jeg all fisk i fra overbefolkede vann for kultiveringensskyld. I vann der jeg vet det er stor fisk tar jeg av og til ut en, og C&R med resten. Det viktigste er uansett at folk fisker, jeg kjenner mange vann der man tidligere kunne få knall matfisk, men som nå er helt ødelagt pga folk ikke fisker og bestanden har vokst seg for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel være fisk oppe ved Grautheller/Taumevatn/Storevatn området - I alle fall er det dit turistforeningen drar om de skal ha fisketurer... Hvorfor ikke stikke innom STF å høre om de har noen tips:-)  Tror også medlemskort der gjelder som fiskekort så det kan også være lurt å sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

medlemskort i STF gjelder som fiskekort for de fleste vannene langs STF¨merkede stier.  (Jeg tror ikke det er mange grunneiere i Frafjordheiene som vil spør etter fiskekort, heller spør om du har fått fisk...)

(opp av Noredalen i Frafjord gjelder fiskekort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-07-18 den 8.28, Svandal skrev:

Det varierer nok i fra person til person, personlig dreper jeg all fisk i fra overbefolkede vann for kultiveringensskyld. I vann der jeg vet det er stor fisk tar jeg av og til ut en, og C&R med resten. Det viktigste er uansett at folk fisker, jeg kjenner mange vann der man tidligere kunne få knall matfisk, men som nå er helt ødelagt pga folk ikke fisker og bestanden har vokst seg for stor.

Gott å höra att du å jag tenker like :)

Jo har för mig att stf medlemskap gäller som fiskekort i frafjordhaine. 
Detta kollas såklart upp, så jag vet sikkert innan jag drar ut.

Tackar åter igen för hjälpen å önskar er alla en god sommar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.