Gå til innhold
  • Bli medlem

Hamarøy i sommer. Tips til turer/toppturer?


Ivar_p

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært en titter i altfor lang tid har jeg nå tatt det store steget med å bli et skikkelig medlem her inne ;) 

Så min første post skal handle om turforslag i områdene rundt Hamarøy:
Jeg og dama tenker oss på en tur i Hamarøy og områdene rundt i sommer. Der har vi lyst å klatre Hamarøyskaftet, Stetind og ellers bestige enklere topper dersom de kan gi oss fin utsikt/tur. Så da lurer jeg på om det er noen av dere her inne som kan komme med turtips til oss med turer som kan passe denne beskrivelsen. Vi har bil og er ikke avhengig av å holde oss på Hamarøy, men det skal visst være mye fint der så hvorfor ikke prøve å utforske øya mest mulig?

Takker!

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg klatret hverken Stetind eller Hamarøykuken, men ingen av dem regnes vel som "enkle topper"? Spesielt Stetind kanskje. I hvert fall kreves det sikring for å nå toppen på begge. Men for alt jeg vet har dere god klatreerfaring fra før.
Det arrangeres guidede turer til både Stetind og Hamarøyskaftet.
http://www.stetind.nu/normalveien.html
http://nordlandturselskap.no/opplevelser/hamaroyskaftet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at Stetind og "Hamarøykuken" (liker navnet!) er enkle topper, men er åpen for å klatre enklere topper enn de to :) Vi går de uten guide, men takk for svar uansett!  Planen er å gjøre noen koseturer og noen klatreturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stetind har jeg ikke besteget, men der bør man vel ha guide med seg.. og det koster rundt 3000 kroner. 

Hamarøyskaftet anbefaler jeg lett! Litt klyving må til for å nå toppen, men her er verken guide eller sikring nødvendig.. selv om det anbefales. Man kommer seg greit opp og ned uten guide og sikring så lenge man ikke har høydeskrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Joker! De er notert og de ser begge spennende ut! 

Jeg fant en spennende ryggtravers når jeg helt i begynnelsen begynte å researche hamarøy. Men ikke funnet den senere. Det var en ganske lang travers som så meget spennende ut. Noen som vet? Er det ellers mulig å traversere tilthornet og nabotoppene? Finner veldig lite info på nett. Det finnes vel en bok tenker jeg? 

Når det gjelder guide eller ei på stetind så er klatringen der av den enkle sorten, dog utsatt. Så de fleste med litt traderfaring vil klare den, selv om det er en solid tur og som gjelder for enhver stor topp må den ikke undervurderes :)

Ivar 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.