Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur til Dimmedalsområdet hardangervidda


tklami

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott rapport! Alltid spennende å høre om viddeturer. Har vært i området mange ganger og kan skrive under på Herrlarssons kommentar. Det som er spesialt artig her er jo det store antallet vann - og variasjonen på størrelsen. Fra småpytter (ikke gå forbi....) til større basseng.

Et tips til neste gang du skal inn er å gå opp Finnbjørnslaet og over Dimmedalshøgdene. En mye kjekkere tur og du kommer raskere frem til godsakene. Turstien langs Nordmannslågen og mot Besso er ikke det mest spennende, verken natur - eller fiskemessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Martin HJ said:

Knallrapport! Kjipt med vannblemmer, trodde ikke det var mulig i de digge støvlene :) Flott tur!

Det er første gang det har skjedd meg,. Jeg er nå på andre paret skarven støvler  og disse er inne i sin andre sesong. Vannblemmene roet seg ned endel mot slutten av uka. Siste etappen jeg hadde var på nesten 7 timer effektiv gange uten antydning til at vannblemmene skulle bli verre. Når jeg stoppa på sandhaug på vei inn passa jeg på å lufte på tær og sokker, så alt var tørt da jeg tok skoene på igjen for å gå innover mot besso. Så jeg syns selv det er veldig rart og ikke spesielt bekymret for at det skal skje igjen

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tklami skrev:

Det er første gang det har skjedd meg,. Jeg er nå på andre paret skarven støvler  og disse er inne i sin andre sesong. Vannblemmer roet seg ned endel mot slutten av uka. Siste etappen jeg hadde var på nesten 7 timer effektiv gange uten antydning til at vannblemmene skulle bli verre. Når jeg stoppa på sandhaug på vei inn passa jeg på å lufte på tær og sokker, så alt var tørr da jeg tok skoene på igjen for å gå innover mot besso. Så jeg syns selv det er veldig rart og ikke spesielt bekymret for at det skal skje igjen

Jeg har tidligere alltid fått gnagsår, og jeg har har prøvd en del støvler. Så skaffa jeg meg Crispi Skarven. Ingen antydning til noe sår eller blemmer fra første steg, rett og slett driiitfornøyd med å slippe å bruke sportstape før anmarsj og ikke få såre føtter :D Bra at det mest sannsynlig var et engangstilfelle da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Eivind T said:

Flott rapport! Alltid spennende å høre om viddeturer. Har vært i området mange ganger og kan skrive under på Herrlarssons kommentar. Det som er spesialt artig her er jo det store antallet vann - og variasjonen på størrelsen. Fra småpytter (ikke gå forbi....) til større basseng.

Et tips til neste gang du skal inn er å gå opp Finnbjørnslaet og over Dimmedalshøgdene. En mye kjekkere tur og du kommer raskere frem til godsakene. Turstien langs Nordmannslågen og mot Besso er ikke det mest spennende, verken natur - eller fiskemessig.

Er det noe markert sti eller lignende opp gjennom Finnbjørnslaet? Kan ikke se noe opplagt på norgeskart eller ut.no kartet... Eller er det greit å bare vasse opp der på kompasskurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Erik:

Nja, er vel kanskje ikke en veldig markert sti, men rutevalget sier seg selv oppover - ingen problem i det hele tatt. Møtte ved en anledning tett tåke oppe i høyden, da var kompasset godt å ha.

Når du kommer opp til 1382 går du over bekken og har dette tjørnet til høyre for deg. Samme med Store Meinsvatnet (1388), for øvrig et vann som i ny og ne kan gi meget stor fisk. Vi pleier å gå sørover og peile oss mot 1387 og gå på vestsiden av det vannet. Da får du etter hvert et flott utsyn mot Dimmedalsvatnet og enda lenger vestover er Hårteigen godt synlig.

Kan også legge til at Haraslaet, litt lenger sørover i Lakadalen også er et glimrende rutevalg. Litt lenger å gå om Dimmedalsvannet er målet, men perfekt om du går for Reinavatn++.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.