Gå til innhold
  • Bli medlem

Underquilt komfort temperatur


Anbefalte innlegg

Tenkte å handle en underquilt, og mtp at jeg kommer til å sove i hengekøya vår, sommer og høst så vurderer jeg en komfort temp på -6 grader. Hvordan er dette om sommeren? Blir det dødsvarmt om natt temperaturen er 10-12 grader ish? Eventuelt ha soveposen som et teppe over seg hvis det blir hett? Er middels frysen type når det kommer til temperatur og overnatting ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal selv kjøpe inn enda en underquilt om ikke så lenge, og jeg kommer mest sannsynlig til å gå for den med lavest temperatur rating, dvs ca -18C. (Laget spesifikt for hengekøya den skal brukes med)

For egen del regulerer jeg fint temperaturen med soveposen/overquilten.

For noen uker siden overnattet jeg og eldste datteren min i hengekøyer, og kan tenke meg til at temperaturen ikke var lavere enn ca 15 grader på natta.

Brukte da en UQ med rating på ca -18C sammen med en Western Mountaineering summerlite (2C rating) - funket som snus!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-6 funker fint til 3-sesongersbruk. Bruk en tynnere overdyne/sovepose til de varmeste nettene.

Blir det altfor varmt så går det som regel an å skyve underdyna til siden, eller å slakke litt på opphenget for å ventilere litt også. Vanskeligere på en Wookie, antar jeg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjarne Betjent skrev:

Hvor kjøper dere underquiltene deres?

Jeg har et dynesett fra Hammockgear, og har bestilt et vinterdynesett fra Loco Libre som jeg håper de får sydd sammen før kulda kommer :D

Det fins en hel drøss med småprodusenter over dammen, og en i Polen som er billigere men ikke skjønner seg på oppheng... Her: http://www.hengut.no/2017/06/15/cumulus-selva-450/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg kanskje ikke beskrev helt hvorfor jeg går for en UQ med lav temp rating, hvilket er at jeg jeg ønsker å kunne bruke den sommer som vinter. 

Bakdelen er at den er noen hundre gram tyngre og tar endel mere plass. Men det lever jeg fint med :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.