Gå til innhold
  • Bli medlem

Whisperlite Universal gul flamme


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte denne for å få en ekstra pumpe til XGK'en og tenkte å prøve den opp mot min OmniliteTi. Som dere ser på bildene syns jeg denne har endel gule flammer? Er det slik den skal være? Vet denne har vært oppe for diskusjon anngående CO2, og hvis dette er normalen, kan jeg skjønne at denne kanskje ikke er det beste til bruk i ett relativt tett vintertelt? Eller er jeg for godt vant til min Omnilite med Silencer? Denne brenner fine blå flammer.

Bare så det er sagt, så har jeg forvarmet godt. Demontert sjekka dyse, flushet igjennom slangen med bensin, tatt ut wire'n og rengjort. 

Whisperlite.jpg

Whisperlite2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den brenner noe gult min også.

Jeg har kokkelert en del i mitt Akto med brenneren nå i sommer og har hatt CO2 i bakhodet hele tiden, men jeg lufter alltid godt når det fyres i telt. Det var vel når det brukes kjele med varmeveksler Whisperlite fikk så høye verdier CO2?

Til snøsmelting har jeg XGK EX der er det lenger avstand mellom brennerhode og kjele, noe som er gunstig i forhold til CO2 har jeg forstått :)

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok ikke den beste i klassen med kjelen på. Men lurer litt på hvordan denne vil være i teltet vinterstid hvor jeg kanskje må ha begge brennerne gående for å holde varmen. 

Har som sagt en OmniliteTi, og er i tvil om denne vil kunne ta omniliteTi sin plass som teltvarmer. XGK uten silencer blir man jo hjernedød av etter en stund 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, XGK bråker i overkant mye. Det var derfor jeg kjøpte Whisperliten, pluss at den i tillegg kan bruke gass og det er jo kjekt :)

Jeg har tenkt at det går an å kombinere disse to brennerene på vintertur, XGK for snøsmelting og Whisperlite for teltvarme :)

Jeg liker virkelig Whisperliten og tror ikke jeg ville vært bekymret for å bruke den i telt når en har tatt alle forholdsregler, bla kjele uten varmeveksler og god lufting. Men ved veldig mye snøsmelting er XGK førstevalget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 x XGK og whisperlight. Blir nesten som @Kjellis og bruke XGK til snøsmelting, og Whisperlight kun til varme. Liker lyden på XGK - du hører hva som skjer. 

@fiskekongen Hadde ikke turt å bruke Omnilite uten stillecap (sillencer), den jeg hadde skjedde det at det kom rusk i dysa, og bensinstrålen bommet på fordeleren. Ville ikke vært i et telt da det skjedde. Solgt den til en som hadde løst dette, og som var kjent med problemet. Løsningen er meget enkel, men ikke etter boka, så den kan jeg ikke legge ut, men send meg en pm hvis du vil ha den. 

Whisperlighten min har samme flammebilde, tror det har med hvordan lufta kommer til. Coleman 442 ligner jo, men har finere farge på flammebilde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.