Gå til innhold
  • Bli medlem

Maur på teltplassen


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Slik er det å sove ute i naturen ☺️ noen påstår man kan strø salt rundt forbi, men neppe spesielt bra for annen vegetasjon eller skapninger muligens. Noen plasser er det hinsides mye maur, da er telt eller hengekøye med myggnett kjekt ☺️ slo opp lavo i hinsides regnvær på en ny plass engang, naturligvis mitt i maurttåkket merket jeg. Ene natta vokna jeg av soveposen full av maur som beit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hege P. skrev:

Hengekøye! ;)

Jeg støtter dette fullt ut på generelt grunnlag, men maur er flinke klatrere, innbrudds- og trapesartister så man kan fort få selskap i en køye også 😄

Myggnett fungerer så lenge man husker å holde det igjen når man ikke er inne i teltet/køya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den store røde skogmauren som er et problem så er dette vanligvis ikke noe problem. Den er ikke så aggressiv som en del andre maurtyper. Prøv å unngå de små røde og gule maurtypen som holder til nede i bakken. De er mye verre, men heldig vis ikke så vanlige ute i skogen. Sjekk teltplassen for maurtuer og unngå å sette opp teltet i nærheten av tua. Vær nøye med hvordan du oppbevarer maten. En del maurtyper er spesialister på å snuse opp mat, og mat som ikke er i tette bokser eller plastposer er mest utsatt.

http://www.rentokil.no/maur/arter/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Vær nøye med hvordan du oppbevarer maten. En del maurtyper er spesialister på å snuse opp mat, og mat som ikke er i tette bokser eller plastposer er mest utsatt

Bekreftes! For noen år siden opplevde jeg en ryggsekk full av maur. Hadde hengt sekken på ei grein et par meter over bakken, men det hjalp ikke. Fra bakken, opp stammen, via greina og ned i sekken gikk det en travel maursti.

Men det aller verste er maur i soveposen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, Hege P. skrev:

Men det aller verste er maur i soveposen..

Er ikke så glad i teltplasser med mye maur. Jeg har forresten hatt en Scorpion i soveposen :) Ikke i Norge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som skal tas hensyn til for en god teltplass. Maur er en av dem. Er det mye maur, er det ikke en god teltplass, sånn er det bare.. Når jeg telter i skogen, så bruker jeg litt tid på stedet før jeg setter opp telt eller køye. Setter meg ned, tar en kopp kaffe. Så får man et inntrykk av hvor mye maur osv det er der.

Det er også viktig å ikke strø rundt seg med for mye godsaker. Hadde en opplevelse for et par uker siden, hvor en liten niese la ut litt mat til et ekorn på terrassen utenfor familiehytta. Noen timer senere var det masse maur der, hvor det knapt var sett maur før. Vi feide godt, og dagen etter var maurene borte.. jungeltelegrafen går nok kjapt i maurtua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.