Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt etter N+1 formelen! Finne et nytt yndlingstelt, hva er ditt og hvorfor!


Knappetelt

Anbefalte innlegg

Liker å teste ut telt. Har hatt følgende som jeg kommer på i farta:

Helsport: Trolltinden 2 SL, Ringstind 1-2SL, Reinsfjell 2 SL, Nordmarka 2 begge versjoner, Nordmarka 3 camp. Snota 3+ camp , Patagonia 3, Børgefjell 2 SL

Hilleberg: Akto 1 , Enan 1, Rajd 

The North Face: VE25 3

Zpacks: Duplex 2

Simenstad: Svaldbard lavvo 5-6

De som er med videre er:
Zpacks Duplex – Ultralett, luftig, føles sikkert. Men snøen føyker inn gjennom mesh'en så det bør ikke snø. Brukes på lette fotturer -3 sesonger. En sikker vinner.
Hilleberg Soulo: Solid, tåler vind og vær meget bra. Brukes på tunge fotturer vinterstid med sekk på ryggen.
Helsport Patagonia: Meget lett å slå opp selv i kraftig vind, et bomberom. Brukes på pulkturer på vinteren, mc-turer.
Helsport Nordmarka 2: Oppgradert med Hilleberg barduner, bedre plugger, impregnert, og hatt silicon på stenger, stangkanaler og glidelåser. Brukes på bålturer, som rent sovetelt. Er vel det beste teltet jeg har prøvd i forhold til pris. Føles veldig sikkert og er tett og fint, med ok ventilasjon.
Det jeg har brukt mest de siste årene er Helsport Trolltinden SL. Det er selvstående, lett og er litt modifisert med ekstra pluggfester etc. Blir brukt på både fotturer og mcturer.

Kjøper det meste brukt, eller på gode tilbud slik at det går stort sett i null økonomisk sett. Liker ikke blafre telt og er lang 194 cm og sover på magen gjerne med hender over hode, så faktisk lengde er vel fort 210-215 cm. Opptil 9 cm liggeunderlag. Mye soloturer, og opptil 2 på noen turer, men liker litt plass. Målet er vel å greie seg med 2-3 telt.

Hva har dere av yndlingstelt og hvorfor?

Hva bør jeg teste ut som neste telt?

Naturhike 2?
Hilleberg Allak?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Fjellheimen 3 pers er definitivt min favoritt, men dessverre er det for tungt å drasse med seg på lange soloturer. Komforten og plassen man får med to personer som ikke er særlig breie rundt livet eller høye er ganske herlig, + god plass til bikkja som kan være dritten i midten eller sovepute. Generelt sett vil jeg skryte alle Helsport sine telt opp i skyene, da familien og jeg har sverget til de teltene i alle år. Men nå er jeg blitt arveløs etter å ha kjøpt meg Fjellreven Abisko Shape 2, som er til helårsbruk og egoturer. Foreløpig kun slått opp Abisko'en i min egen stue, har rett og slett ikke hatt mulighet til å reise til skauen. Kommer med en lengre analyse etter jeg har fått vært på en langtur med det! 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Å klare seg med bare ett telt er utopi for meg, men jeg har funnet hovedteltet mitt. Ut fra kost/nytte vurdering ble det Helsport Reinsfjell Pro 2. Hadde jeg ikke tenkt kost/nytte kunne Hilleberg Staika blitt valgt. Begge er meget bra telt som tåler mye ruskvær. Til basecamp bruk skal jeg supplere med en tarp, slik at jeg får et værbeskyttet uteområde. Kuppel og to innganger ble avgjørende for mine valg. Jeg har hatt flere tunneltelt, med de fordeler og ulemper de har. Mitt beste tunneltelt var Norrøna Ravneskar.

Til vandreturer på 5-8 dager kunne jeg ha tenkt meg mye lettere telt. Er ikke på plass før neste år. Her er det mye å velge mellom.

  • Hilleberg Akto
  • Hilleber Enan
  • Helsport Ringstind Superlight
  • Tarptent Scarp 1
  • MCKINLEY Aero 2.0

To telt duger for meg og mitt bruk. Nå er det bare å kose meg med mitt nyinnkjøpte Reinsfjell Pro 2. Må leve i nuet :)

@KnappeteltLiggelengde er noe du trenger med din høyde og sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, JanRH said:

 Mitt beste tunneltelt var Norrøna Ravneskar.

"Var" betyr kanskje at du ikke har det lengre? Mitt er ennå i god stand. Jeg hadde det oppslått i fjor, og det ser ut for at det fungerer fint ennå. Vanntett er det i hvert fall! Dette er førsteutgaven med lyseblått innertelt, og det ble levert med glassfiberstenger, men Norrøna sendte meg aluminiumstenger for noen år siden. Fantastisk telt, smart konstruksjon!
Tunneltelt med en inngang er uaktuelt, og spesielt de som blir lavere og lavere i bakkant. Æsj og Fysj!
Nå er det Exped Orion som er favoritten min, også en smart konstruksjon, og særdeles god romfølelse innvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Reinsfjell Pro 2 (komplett reell vekt) veier nær 3,4 kg, noe som er ca 600-650 gram lettere enn Hilleberg Staika, noe som også var viktig for mitt valg. Å drasse på 650 gram mer vekt merkes over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Bjørn J skrev:

"Var" betyr kanskje at du ikke har det lengre? Fantastisk telt, smart konstruksjon!
Tunneltelt med en inngang er uaktuelt, og spesielt de som blir lavere og lavere i bakkant. Æsj og Fysj!
Nå er det Exped Orion som er favoritten min, også en smart konstruksjon, og særdeles god romfølelse innvendig.

Solgt, og jeg ANGRER OFTE på det hodeløse valget..........😢

Tunneltelt med én inngang er også uaktuelt for meg.

Orion er et meget bra telt. Jeg ville satt det før Staika grunnet lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Bjarne H.S. skrev:

Hvorfor valgte du bort Reinsfjell SL 2? Hvilken modell (årsmodell) testet du ut?

PS! Jeg har ingen binding til Helsport lenger!

:)

Det er 2017 modellen. Jeg var ute etter et helårstelt, med hovedbruk mars til november. Og med mulighet for en og annen vintertur. Jeg har sett at noen her på forumet bruker Reinsfjell SL om vinteren også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Som ett telt: Fjallraven Abisko Shape 3. 2,6 kg uten full repkit, veid hjemme.

Det er lett, har stort fortelt, har forsterket duk nede langs hele teltet, en kraftig midtstang, vindstabilt og to kjempestore høytplasserte ventiler i endene pluss ekstra ventilasjonsløsninger i hoveddøren. Alt dette gjør det til ett bra vintertelt som kan brukes av to normalstørrelse voksne mannfolk med kuldegrop i forteltet.

Det har mulighet for å rulle opp enden av forteltet samt fotenden av teltet, noe som gir en fantastisk gjennomstrømning av luft og samtidig full myggbeskyttelse.

Telt jeg ønsker å prøve som telt nummer 2: McKinley Aero 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell 2 SL var 2015 modell tror jeg. Det var et bra telt, men ved 3 sesongers bruk fungerer Duplex/Rajd like bra, og helt ned i 1/3 av vekta. Var det mere ruskevær som var meldt tok jeg som regel med med Trolltiden SL. 

Føles litt som det havnet mellom to stoler, ikke lett nok, og ikke tungt nok ved vinterforhold. Siden det ble relativt lite brukt, og det er enkelt å skaffe på ny -ble det solgt for at N ikke bare skulle øke. Men det er nok et meget bra valg om enn stort sett er alltid 2 stk når man er på tur. Litt vondt å selge det.

TNF ve 25 led samme skjebnen, et knall telt som tåler absolutt alt, men det er vondt å slå opp alene i sterk vind og det tar tid. Ble ofret for Patagonia som jeg slår opp på ca 2,5 minutt med dobble stenger, og tre stk plugger/ski/staver selv med hansker på.

Så jeg har solgt de teltene kona likte best🤣   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Reinsfjell Pro 2 (komplett reell vekt) veier nær 3,4 kg, noe som er ca 600-650 gram lettere enn Hilleberg Staika, noe som også var viktig for mitt valg. Å drasse på 650 gram mer vekt merkes over tid.

Men vil det ikke være mer korrekt å sammenligne Reinsfjell Pro 2 med Hilleberg Allak og ikke Staika?
Hilleberg Staika er jo ekstremtelt alà Helsport Reinsfjell X-Trem 2.
Eg berre undrar 🤔🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knappetelt skrev:

Reinsfjell 2 SL var 2015 modell tror jeg. Det var et bra telt, men ved 3 sesongers bruk fungerer Duplex/Rajd like bra, og helt ned i 1/3 av vekta. Var det mere ruskevær som var meldt tok jeg som regel med med Trolltiden SL. 

Føles litt som det havnet mellom to stoler, ikke lett nok, og ikke tungt nok ved vinterforhold. Siden det ble relativt lite brukt, og det er enkelt å skaffe på ny -ble det solgt for at N ikke bare skulle øke. Men det er nok et meget bra valg om enn stort sett er alltid 2 stk når man er på tur. Litt vondt å selge det.

TNF ve 25 led samme skjebnen, et knall telt som tåler absolutt alt, men det er vondt å slå opp alene i sterk vind og det tar tid. Ble ofret for Patagonia som jeg slår opp på ca 2,5 minutt med dobble stenger, og tre stk plugger/ski/staver selv med hansker på.

Så jeg har solgt de teltene kona likte best🤣   

Flott tilbakemelding! Jeg har 2015-modellen. Det er et par ting der jeg savner, som er med på 2016-modellen bl.a. klaffene over glidelåsen i yttertelt. I 2015 så siger vannet inn gjennom glidelåsen ved vått vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
23 minutter siden, tubbs skrev:

Men vil det ikke være mer korrekt å sammenligne Reinsfjell Pro 2 med Hilleberg Allak og ikke Staika?
Hilleberg Staika er jo ekstremtelt alà Helsport Reinsfjell X-Trem 2.
Eg berre undrar 1f914.png1f642.png

Allak er lettversjonen av Staika. Hverken Staika eller Reinsfjell Pro har stormmatter som Reinsfjell X-Trem. Begge har har høy rivestyrke (18 og 20 kg). Jeg oppfatter Reinsfjell Pro og Staika som meget gode helårstelt, mens jeg ser på Reinsfjell X-trem som mer et vintertelt, men det er nå bare meg.

Staika har vel 10 mm stenger og ReinsfjellPro har 9 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får et nytt telt (brukt) så pleier jeg å legge det en time i vann, slik at det er helt gjennomvått. Tørker det, har på noen bokser med impringnering, smører opp stenger/stangkanaler med siliconspray. Alle glidelåser for også en runde med silicon. Setter tråd på pluggene. 

Dette løser der meste av vanninntrenging og gjør teltet mye lettere og sette opp, er min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JanRH skrev:

Allak er lettversjonen av Staika. Hverken Staika eller Reinsfjell Pro har stormmatter som Reinsfjell X-Trem. Begge har har høy rivestyrke (18 og 20 kg). Jeg oppfatter Reinsfjell Pro og Staika som meget gode helårstelt, mens jeg ser på Reinsfjell X-trem som mer et vintertelt, men det er nå bare meg.

Staika har vel 10 mm stenger og ReinsfjellPro har 9 mm? 

Allak er Hillebergs vanlige 4 sesongstelt i serien Red Label (Keron 1200 duk) Har 9mm stenger og tilsvarer Helsport sin Pro serie.
Staika er ekspedissjonstelt/ekstremtelt  i serien Black Label (Keron 1800) som har grøvre plugger og 10mm stenger. Og som tilsvarer tilsvarer Helsport sin X-Treme serie.
Ingen Hilleberg kommer med stormmatter forøvrig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt inntrykk av at vi er ganske like, både trådstarter og flere her inne. Hehe. R.i.p lommeboka og alt det der, men jeg liker å teste meg frem til forskjellige ting jeg også. Før var det mobiltelefoner, nå er det telt og sekker, blandt annet. Huff. :P Føles nesten ut som om jeg er i en anonym støttegruppe når jeg sier det høyt xD Haha. 

Uansett! @JanRH i den lista di så legger jeg til Abisko Lite 1. Jøyemeg for et telt! Synes dette holder hode- og fotenden høyere/bedre samt gjennomluftingen bedre enn f.eks Akto. De har begge løsninger jeg liker med hver av dem, men Fjällräven sine løsninger på AL1 liker jeg, desverre, for godt dersom man sammenligner. Vekten er helt kurant, det tåler mye, lufter bra i begge ender; samt ytterdør som kan rulles opp halvveies eller helt, dobbel dør i innerteltet slik at man kan lufte uten at innsekter kommer inn til innerteltet, har en trekant i netting i taket for enda mer lufting, pluss en lomme ved siden av og en liten tørkesnor som kan strammes/slakkes. Størrelsen på innerteltet kan også justeres med en dra-line mot absiden i ytterteltet. 

@Knappetelt siden du nevner Allak slenger jeg på Abisko Dome 2 til deg, og se hvor det tar deg. :D Kan ikke få skrytt nok av hvor gjennomført dette teltet er! :)

Men sånn personlig, når lommeboka var liten og plutselig enda mindre måtte jeg for litt siden selge det meste jeg hadde, og klarte å skaffe meg noen snasne erstatninger som jeg kan bruke ilag med DD SL tarpen min :) Nemlig Helsport Trolltind SL 2 og et Hilleberg Unna. Allerede hatt HTSL2 noen netter nå, Unna blir til uken som kommer; gleder meg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, tubbs skrev:

Allak er Hillebergs vanlige 4 sesongstelt i serien Red Label (Keron 1200 duk) Har 9mm stenger og tilsvarer Helsport sin Pro serie.
Staika er ekspedissjonstelt/ekstremtelt  i serien Black Label (Keron 1800) som har grøvre plugger og 10mm stenger. Og som tilsvarer tilsvarer Helsport sin X-Treme serie.
Ingen Hilleberg kommer med stormmatter forøvrig.
 

Er klar over at Hilleberg ikke har stormmatter.

Staika har 10mm stenger vs 9mm for Reinsfjell Pro. Allak har 12 kg rivestyrke vs 20 for Reinsfjell Pro. Jeg synes å direkte sammenlikne Allak med Reinsfjell Pro blir feil. Jeg synes også at direkte sammenlikning med Staika også blir litt feil. De har alle likheter og ulikheter, uansett hvordan produsentene har valgt å klassifisere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knappetelt skrev:

Når jeg får et nytt telt (brukt) så pleier jeg å legge det en time i vann, slik at det er helt gjennomvått. Tørker det, har på noen bokser med impringnering, smører opp stenger/stangkanaler med siliconspray. Alle glidelåser for også en runde med silicon. Setter tråd på pluggene. 

Dette løser der meste av vanninntrenging og gjør teltet mye lettere og sette opp, er min erfaring. 

Glitrende! Jeg kjører knallhardt på, ingen prep av teltet til nå (Reinsfjell SL 2015). Vil se hva det takler denne sesongen også. Har allerede opplevd flere hull i stangkanalene (som skaper frustrasjon av og til). Har flere gjennomtrengninger i bunnduken (barnåler). Gaffatape har hindret det meste av fuktighet gjennom bunnduken (en revne i bunnduken var min egen feil!). I år så opplever jeg at strikkene i stengene (DAC-stenger) er blitt rimelig slappe siden i fjor. Det har skapt litt engstelse i sommer om stengene virkelig er 100% sammenkoblet. Hadde i fjor sommer en kjedelig sak der jeg fikk stangbrudd (mulig min egen feil?). Ellers et supert telt! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Allak er Hillebergs vanlige 4 sesongstelt i serien Red Label (Keron 1200 duk) Har 9mm stenger og tilsvarer Helsport sin Pro serie.
Staika er ekspedissjonstelt/ekstremtelt  i serien Black Label (Keron 1800) som har grøvre plugger og 10mm stenger. Og som tilsvarer tilsvarer Helsport sin X-Treme serie.

Syns det blir litt for lett å oversette slikt. Pro-serien til Helsport har 9 eller 9,6mm stenger og duk med rivestyrke på 20kg. Red Label har 12 kg rivestyrke og 9mm. X-Treme-serien bruker doble 9,6mm til 10,25 mm stenger, samme duk som Pro-serien og har stormmatter. Black label bruker 10mm og 18kg.

 

Ellers bruker jeg et Helsport Lofoten Pro som vintertelt selv. Ganske nyinnkjøpt og uprøvd. Får se hvor komfortabel jeg blir med det, men vekten er hvertfall ganske så fin sammenlignet med Keronen jeg hadde.

Om sommeren bruker vi Fjellheimen Superlight når vi er flere på tur. Er det solotur går jeg for Tarptent Moment DW eller en Tarp med netting innertelt hvis jeg skal gå enda lettere. Koser meg egentlig mest under tarpen, så det måtte nok blitt min anbefaling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "komplett" telt til all bruk er nok nærmest umulig men er litt overrasket over et ingen så langt nevner Hilleberg Nammatj. Selv foretrekker jeg færre stenger / enklere oppsett foran stort fortelt og er dermed storfornøyd med mitt Nammatj 3 (Ikke GT med fortelt). 2 like stenger, ekstremt enkel og bombesikker konstruksjon. Som et 2-pers telt fungerer dette ypperlig, hvis jeg er på tur alene hender det jeg heller tar med mitt gamle Bergans Compact Light 2 som er 800 gr lettere og har holdt overraskende bra i 5-6 år. Nammatj 3 er etter min mening også et ypperlig vintertelt for 1-2 pers, hvis man ikke foretrekker stort fortelt.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
30 minutter siden, Vandrefalken skrev:

Størrelsen på innerteltet kan også justeres med en dra-line mot absiden i ytterteltet. 

Javel, det hørtes interessant ut! Kan du forklare litt nærmere, eller finnes det videoer som viser dette? Gjør dette at man får bedre kokeplass i forteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kuppeltelt er det viktig at stengene glir lett, det hjelper utrolig mye å smøre stengen/stangkanalene med siliconspray. Det er også viktig å tre alle stengene før du begynner å spenne opp teltet. Da blir det mindre belasting og det går mye raskere. Dessverre blir det som regel vist feil på mange filmer. Jeg halverte nesten tiden på å sette opp Patagonia med å smøre opp stengene/stangkanalene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.