Gå til innhold
  • Bli medlem

Msr xgk stearinflamme 5min etter stengt ventil


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker nærmest alltid å flippe flaska over, slik som på Primus sine multifuel, for å slukke. Da suger pumpa som kjent luft fra flaska, brenneren slukkes og flaska tømmes for trykk. Om jeg stenger ventilen brenner det en stearinlysflamme en stund. Jeg bruker da å løfte flaska slik at slangen tømmes lettere og flammen slukker fortere. 

Edit: ser du skriver XGK, har du den gamle typen med stivt rør? Jeg har XGK EX, vet ikke om det er mulig å flippe flaska over på de gamle XGK'ene. 

:)

Endret av Kjellis
Pokker så mye skrivefeil🙈
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pumper trykk på flaska uten å montere brenneren vil du nok se om ventilen lekker. Synes det høres rart ut at det brenner så lenge, stearinlysflamme har jeg også, men ikke på langt nær så lenge som hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

På MSR pumpene må du ofte dra til med litt ekstra kraft for å få stengt den helt. Jeg har opplevd ventil som er stengt 99%, og får dermed ett par dråper lekkasje, eller småfising av bensingass. Kan værr litt kritisk egentlig.

Når min ventil er helt stengt ser det ut til at den er dradd litt for langt. Kan hende det er slitasje som kommer med mye bruk? 

Evt. trenger den vedlikehold. Er rødfargen slitt vekk fra de fargete o-ringene? Demonter, skift pakninger, og smør inn med mineralolje (symaskinsolje, pump-cup oil e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

17 minutter siden, Mareng skrev:

På MSR pumpene må du ofte dra til med litt ekstra kraft for å få stengt den helt. Jeg har opplevd ventil som er stengt 99%, og får dermed ett par dråper lekkasje, eller småfising av bensingass. Kan værr litt kritisk egentlig.

Når min ventil er helt stengt ser det ut til at den er dradd litt for langt. Kan hende det er slitasje som kommer med mye bruk? 

Evt. trenger den vedlikehold. Er rødfargen slitt vekk fra de fargete o-ringene? Demonter, skift pakninger, og smør inn med mineralolje (symaskinsolje, pump-cup oil e.l.)

Det stemmer ikke overens med mine erfaringer etter 10 år med MSR brennere, ventilen har alltid fungert knirkefritt.

Jeg er enig i at det kan lønne seg å gå over pumpa for å sjekke og smøre pakninger, evt bytte ut o-ringer som er skadd. Det gjør jeg selv når jeg kjøper nytt. Brenneren kan være noen år gammel selv om den er kjøpt i butikk og o-ringene kan ha tørket ut og sprukket.

I sommer kjøpte jeg en whisperlite Universal som det sto på eska var fra 2014. I 2013 kjøpte jeg min XGK EX, den var fra 2009. Måned og årstall står på koblingen med bøyle i enden av slangen. Med begge disse plukket jeg pumpa fra hverandre og smurte opp før bruk, det gjør jeg for øvrig et par ganger i året. På min 10 år gamle Dragonfly fungerer pumpa som den skal enda, ga den full overhaling i vinter og skiftet alt - god som ny :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

Bra for deg, men fortsatt: når min ventil er stengt, ser det altså ut som den er dratt igjen en anelse for langt. Symptomene til trådstarter er identisk med en ventil som ikke er stengt 100%, så det kan hende det er det samme med den pumpen.

Den fungerer like bra fordet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.