Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal Liggeunderlag


Tudi

Anbefalte innlegg

Vi har hvert sitt Mammut kompakt pump mat liggeunderlag med pute. Vi er veldig fornøyd med disse.

Nå må vi kjøpe til ungene også, og tenker enten at de arver våre og vi kjøper nye, eller at vi kjøper noen billigere til ungene. Ser at disse nå koster 1400(betalte 800 for et par år siden) så det er mulig en får enda bedre underlag til den prisen.

Er det noen som har noe å anbefale? nye til oss voksne eller en billigere variant til barna? Bør være minst like gode, så alle får sove godt. Barna er 11 og 14.

skal også ha et til 4 åringen, men det trenger ikke være så tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg ville satset på Exped Synmat 7 M (tilbud på Fjellsport 999,-) til 14-åringen. Da har han litt å vokse på, samtidig som det ikke blir alt for stort. Ytterstoffet tåler en del mer enn UL underlag. https://www.fjellsport.no/exped-synmat-7-m-liggeunderlag.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=frontpage-nosto-plassert-opp 

Til 4-åringen tør jeg ikke anbefale noe. Bedre at de som har unger i den alderen her på forumet kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var jo en kjempepris:) kan gå for det til 4 åringen også. 14 åringen vår er 186 cm, så jeg ser det kan bli litt kort. Finnes det kanskje i lengre versjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Tudi skrev:

Tusen takk, det var jo en kjempepris:) kan gå for det til 4 åringen også. 14 åringen vår er 186 cm, så jeg ser det kan bli litt kort. Finnes det kanskje i lengre versjon ?

Ja, i LW (65×197cm). Jeg har dette selv.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-synmat-7-lw-liggeunderlag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Exped sin Synmat men Exped generelt støtter jeg, har i fler år nå brukt Exped Downmat 9LW og kommer ikke til å bytte ut det med det første. Et fantastisk underlag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Må bare si meg enig med resten her, det er et kanonunderlag uansett lengde og bredde. 

Sett bortifra at det har en tendens til å ta seg en liten svipptur på egenhånd, eller? :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samvittigheten min hadde fått vondt om ungene lå dårligere enn meg. Da hadde jeg følt meg som en en kjip og gjerrig jævel. Men det er meg. :-) 

 

Off topic: Jeg vokste opp på 70-tallet, teltturer med faren min,  med liggeunderlag som var ca 3 mm tykke (tuller ikke) og ikke vanntette. Teltet var usedvanlig dårlig på alle måter og ikke snakk om soveposene... Kosten var tomatsuppe til middag og tørre brødskiver til frokost. Men ja det skapte gode minner. Og ja jeg gjør turene enda bedre for ungene mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnorreL skrev:

Samvittigheten min hadde fått vondt om ungene lå dårligere enn meg....:-)

Saken er jo at ungene fint kan ligge like godt som deg på et langt "dårligere" underlag. Mindre vekt og en langt mer føyelig kropp krever mye mindre av underlaget. Isolasjonen trenger de nok, men det kan en jo få på et bra skumunderlag. Forutsetningene for hva som gir komfort er rett og slett forskjellige.

Endret av Larix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnorreL skrev:

Samvittigheten min hadde fått vondt om ungene lå dårligere enn meg. 

Har det på samme måten selv. Nå kjøpte jeg nettopp ett bamse underlag (har ett par oppblåsbare fra før også). Nå skal vi på tur alle 5.Jeg, samboer, 2 sønner på 5-6 og ei datter på 9. Så langt har vi 3 oppblåsbare, 1 mammut kompakt, 1 mammut pump mat UL så får vi låne ett Mckinley m25. Nå skal hu på 9 ha mammut UL liggeunderlaget, samboer ha mammut kompakt'en, en av gutta skumunderlag samt M25'en. Vi skal kjøpe ett bamse og oppblåsbart underlag til så er siste ungen også dekket. Gruer meg litt når jeg kun skal ligge på ett bamseunderlag selv når jeg har blitt så bortskjemt med de oppblåsbare 😜

Men det jeg skulle litt frem til er at gutta krutt er fulle av energi og ser for meg at det er unødvendig å kjøpe therm-a-rest xtherm til de. Dessuten ligger de såpass urolig at det er  unødvendig å kjøpe høye oppblåsbare underlag når de likevel ligger på tvers og i alskens retninger og stillinger (som en på forhånd aldri kunne tenkt seg var mulig å få til?). Mine yngste barn ligger ikke bedre på ett Exped underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Larix skrev:

Saken er jo at ungene fint kan ligge like godt som deg på et langt "dårligere" underlag. Mindre vekt og en langt mer føyelig kropp krever mye mindre av underlaget. Isolasjonen trenger de nok, men det kan en jo få på et bra skumunderlag. Forutsetningene for hva som gir komfort er rett og slett forskjellige.

I noe grad, men legg et feks Synmat 7 og et Ridgerest (regner med at du med skumunderlag mener lukket celleplast ikke skumgummi) ved siden av hverandre på stuegulvet. Få poden legge seg  på dem og sammenlikne. Vil h*n si at begge er like gode? Neppe. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener lukket celleplast. Finnes det underlag i skumgummi? Høres i tilfelle fryktelig upraktisk ut. Hva min seksåring er særdeles forutsigbar, så hva han ville likt best er rimelig vanskelig å spå😉 Stuegulvet er for øvrig lite egnet til testing av liggeunderlag,  etter min mening. Ytterst sjelden jeg camper på så hardt underlag. Rent fysisk er jeg ikke mye i tvil om at junior sover like godt på et kurant celleplastunderlag som på et oppblåsbart et. Hva han derimot mener om saken følelsesmessig,  det er et helt annet spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fordelene med bamse, dersom ungene sover godt på det, er mange. De faller ikke av på samme måten som fra ett høyt oppblåsbart, det er lavt, det er bredt, det kan tilpasses i lengden og bredden (spare vekt/volum) og det er ovehodet ikke glatt.

I tillegg til de andre fordelene som at det tåler mer, slipper oppblåsing, kan brukes ved bål osv.

Det tar dog stor plass, men man har jo Thermarest z-lite eller tilsvarende Naturehike underlag fra e-bay som er lettere, mer kompakt og fremdeles ganske bra.

Men hvis ikke ungene sover godt, eller er i godt humør blir turen ødelagt...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dyre liggunderlag og aktive barn er gjerne at man ofte har høy puls når det herjes og lekes i teltet :) 
Gutta mine er nå 9 år og har fått litt høyere krav og foretrekker oppblåsbare underlag, men frem til de var omlag 6-7 så gikke det mye i vanlige skumunderlag av typen bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.