Gå til innhold
  • Bli medlem

Meitemark som husdyr


ÅshildE

Anbefalte innlegg

Det hender iblant at jeg kjøper bokser med meitemark på sportsbutikk. Hele boksen blir sjeldent brukt, og da tenker jeg at det er aktuelt å ta vare på resten av "gjengen" frem til neste fisketur som godt kan være mange uker frem i tid. 

Regner med at dette ikke bare gjelder meg. Hvordan tar dere vare på makken over lang tid? 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fremskutt meitemarklagring på sykkelsetet i garasjen. I garasjer og kjellerboder er det gjerne kaldt nok til slikt. Ofte når jeg lagrer de i garasjen og ikke har noen fisketur planlagt i nær fremtid så blir de benådet. Etterfulgt av en Free Willy-seanse på plenen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå, men før i tiden, da jeg hadde stort akvarie med ørret i kjelleren holdt jeg meg med meitemark i kasse. Jeg brukte en stor isoporkasse med årets kompostjord og på seinsommeren ble marken sanket og sluppet i kassa. Husker ikke helt hvor ofte jeg "matet" dem, men kanskje hver andre eller tredje uke. Det foregikk på den måten at jeg klinte litt havregraut kokt på melk på ei glassplate. Denne glassplaten ble så lagt oppå jorda i kassa med "grautsiden" ned. 

Ingen mark stakk av og jeg hadde alltid nok til ørretene gjennom vinteren. Det ble selvfølgelig spedd på i kosten med diverse / flyvende / svømmende insekter så lenge de var utover høsten. og når våren kom ble kassa tømt på komposthaugen med jord og mark og neste høst samme prosedyre. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten plastkasse i kjellern ca 20 x30 cm med lokk jeg har boret hull i, der tømmer jeg markboksen opp i når jeg kommer hjem, så er det bare og hente der til neste tur. Jeg har hatt mark som har overlevd et helt år der, fores med havregryn og en blanding av vann/melk, har også formert seg oppi der, og noen har blitt feite og fine. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Øyvind52 skrev:

Jeg har en liten plastkasse i kjellern ca 20 x30 cm med lokk jeg har boret hull i, der tømmer jeg markboksen opp i når jeg kommer hjem, så er det bare og hente der til neste tur. Jeg har hatt mark som har overlevd et helt år der, fores med havregryn og en blanding av vann/melk, har også formert seg oppi der, og noen har blitt feite og fine. :)

Mange gode tips her. Jeg kjøper som regel mark, bruker 1/3 og kjøper ny neste tur. Veldig unødvendig. Skal jammen lage meg en liten kasse i kjelleren jeg også 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.