Gå til innhold
  • Bli medlem

vanntett kamera, eller vanntett kamera"bag"??


lommelun

Anbefalte innlegg

Etter en litt uheldig episode med han KanonIxus500 på tirsdag så trur æ at æ træng en bedre patent....

Noen erfaringer med det vantett olympus kameraet?

Eller noen tips til GODE og vannTETTE kameraoppbevaringsenheter som passer i kajakk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eller noen tips til GODE og vannTETTE kameraoppbevaringsenheter som passer i kajakk??

Til min Ixus 40 bruker jeg et vanntett AW-DC30 kamerahus. Vanntett ned til 3m. Jeg tror prisen ar ca 800. OG: Jeg slipper å ta ut kameraet for å ta bilder (bar pass på at det ikke er dråper foran linsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax Optio WPi

Eg har eit Pentax Optio WPi kamera, 6 mpx, som er vanntett ned til 1,5 m i 30 minutter. Godt fornøyd med bildene eg får av det... over vann. Har ikkje prøvd det under vann, men sia det er vanntett er det eit bra kamera å ta med seg på tur under alle forhold. Både med tanke på støv og vann, kondens osv. Relativt rimelig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Familien har så langt slitt ut to analoge vanntette kompaktkameraer, en Nikon falt ned en trapp, Konicaen døde muligens som følge av fuktige fingre ved filmbytte.

Aquapac er kjempebra til mobiltelefonen. Men det funka dårligere med Fujifilm A310.

- Av/på er et skyvelokk foran linsa, det er vanskelig å betjene inne i posen.

- Kameraet slenger rundt inne i posen, plutselig peker linsa bakover. Hjelper å redusere luftmengden i posen. Men er det for lite luft, blokkerer det for at linsa komer fram når du slår på kameraet.

- Og selvfølgelig vanndråper foran linsa.

Så man skal nok prøve kameraet sitt i Aquapacen for å se om det funker.

Hva med et Vivitar 6200w ? Har ikke prøvd det. Skal koste 120 pund, enkelt kamera uten for mye zoom og dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med det vantett olympus kameraet?

Jeg har Olympus µ 720SW som er vanntett ned til 3 m. Dette ble kjøpt etter at jeg i fjor kjøpte et helt nytt Casio-kamera som bare varte en måned før det tok kvelden pga vannskader pådratt en tung regnværsdag. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe kamera som ikke er vanntett!

Kameraet er et helt greit kompaktdigitalkamera. Jeg er ingen kameraekspert, men kameraet har de funksjonene jeg forventer av et kamera. Det store minuset med kameraet er som med alle andre kompaktkameraer at knappene er ALT for små! De er litt vanskelig å operere med vanter og vindvotter på, men det lar seg gjøre med litt frustrasjon. Batteriet fungerer overraskende lenge i kaldt vær, et stort pluss. Jeg har ikke prøvd det under vann ennå, så hvordan det fungerer der kan jeg ikke uttale meg om. Grunnen til at jeg kjøpte det var for å ha et kamera som kan brukes i regnvær uten å være redd for at det blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nytt kamera på fredag. Olympus 720SW.

Det regnet en hel del, og kameraet lå i lommen både lørdag og søndag - uten den vanlige zip-posen. Kameraet virker fortsatt, og bildene ble greie.

At kameraet var vanntett og til en viss grad støtsikkert, var det som avgjorde valget.

(Jeg fikk se bilder tatt under vann med et slik kamera.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit Pentax Optio WPi kamera, 6 mpx, som er vanntett ned til 1,5 m i 30 minutter.

Har W10 utgava av det kameraet. har tatt flere bilder både under vann og fra innsida av fulle ølglass.

Blir veldig klare undervannsbilder om det ikke er for mye grums. Gode bilder over vann også.

Men hovedårsaken til at jeg kjøpte det var at det skulle kunne ligge i topplokket på sekken og bade i vann uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg en Canon Ixus 80 med WP-DC22 undervannshus (40 m). Var i butikken for å kjøpe en Pentax, men de hadde ikke. Derimot hadde de Canon-riggen til DKK 2500. Ixus 80 er nok en utgått modell?

Har prøvd over og under vann i kajakken, og i regnvær på popfestival. (Leketøys-looket gir ingen respekt blant proffene med digre Nikon og Canon speilreflekser.) Bare gode erfaringer så langt. Så spørs det om jeg har disiplin til å vente til det er tørt, før jeg åpner for å tømme kortet og lade batteriet...

http://www.flickr.com/photos/styrheim/tags/wpdc22/

post-966-133474640379_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller noen tips til GODE og vannTETTE kameraoppbevaringsenheter som passer i kajakk??

Da jeg foretrekker dslr, og føler meg forholdsvis stø i kajakken, "stropper" jeg fast en pelicase på dekk. Den står akkurat så langt frem at den ikke hindrer åretaket, og slik at jeg rekker frem dit hvis jeg strekker meg litt. Oppi der har jeg kamera + 2 objektiv.

Pelicasene får du i mange forskjellige størrelser, så det burde ikke være noe problem å få noe som passer de fleste forskjellige kamera.

Legger ved to mindre gode bilder av løsningen...

Erik

post-5343-133474640393_thumb.jpg

post-5343-133474640398_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ixus500 med et vanntett kamerahus. Var på en padletur der jeg tok ut kameraet når jeg var på land, og det var visst ikke så lurt. Klarte å få kondens inne i kamerahuset, og det ødela 8-10 bilder.

Mitt neste kamera skal være vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et svar for første spørsmål, men tegnologien går fremover

pelicase er solide greier, har hatt en laptop i en slik en i 3 mnd bak på kajakken uten probmlem

har også hatt en Olympus tough-8000 på dekk hele tiden

uten annet problem at den sliter litt med saltvann i leddene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et Olympus mju 1030 da det ble lansert ifjor, pga at det gamle kameraet fikk seg en undervannstur som det ikke likte så godt. Er strålende fornøyd med alle aspekter ved kameraet, og kan trygt anbefale det til alle som vil ha et kompakt turkamera som er vanntett (10m), frostsikkert (-400C) og tåler en trøkk (fall fra 2m og 100kg trykk). Det er hva Olympus garanterer. Der jeg kjøpte det hadde selgeren vært på kameramesse der de kjørte dette kameraet skikkelig utover grensene. Det ble tatt med ned til 30m (100 fot) i trykktank, deretter frosset ned til -70C, kastet i gulvet, og til slutt kjørt over av en bil :) . Og jammen virket ikke kameraet etter dette :) Av andre specs er det film og undervannsfilm, endel forhåndsinnstilte settinger for ulike lysforhold (liker veldig godt solnedgang og bak vindu settingene), og batteriet (oppladbart) holder lenge.

Som noen andre nevnte her så går teknologien videre, og de nyere modellene har helt sikkert bedre specs, men finner du et av de "gamle", fra ifor, på tilbud så har du gjort et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet mitt Canon Ixus 430 i sommer, dvs gikk rundt med kano i Femunden. Har kjøpt Olympus mju Tough 6000. Er ikke fornøyd med skarphet og farger, men det er et vanntett og solid kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.