Gå til innhold
  • Bli medlem

Insekter i Østmarka


Oipenguin

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd fra noen som har kunnskap om omfanget av insekter i Østmarka. Vi har i natt (far og to barn) vært på en tur i Østmarka ved Morterudvann. Insektmengden (primært mygg og knott) var enorm og vi ble til slutt nødt til å barrikadere oss i teltet. Vi har planlagt en kanotur over to netter i neste uke i samme område (Mønevann, Fløyta, Geitsjøen). Mitt spørsmål er om vi da må forvente tilsvarende insektinvasjon, om dette kan ha vært en forbigående topp eller om Morterudvann er mer utsatt enn vannene vi planlegger å dra til i neste uke? Hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok på topp i skauen nå. Var på tur med begge ungene i helga og hadde litt trøbbel med mye knott når kvelden kom. Så lenge du finner en plass som ligger luftigst mulig og så langt unna myr / fuktige områder som mulig er det ikke så mye å gjøre med utover finmaska myggnett på hode og eventuelt trekke inn i teltet når det blir som værst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen/knotten er et forbanna onde! Jeg er spesielt utsatt, men til gjengjeld blir jeg ikke bitt av flott! Å det er veldig ålreit. Knotten/myggen har vel sin peak akkurat nå. Er ikke så mange ukene de er aktiv, men når det begynner å gi seg blir vi invadert av den forbanna kleggen. Nei takke seg til Høsten, da dør innsekter i bøttevis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat knott er det nok desverre lite som hjelper mot, utenom et finmasket nett over hodet.Mot mygg fungerer faktisk thermacell meget bra.
Så er det jo litt individuelt fra person til person hvor mye man blir angrepet. Er også litt med rett og slett ignorere dem og bli vant til det - jeg rømmer sjelden inn i telt men klarer stort sett og ignorere det :) 

Med barn er det nok værre, til mine 9 åringer kjøpte jeg noen billige hatter med integrert netting som fungerer relativt bra.

Som @whistler også nevner så gjelder det å ikke sette camp for nært våte og lune områder. Et høydedrag med litt trekk et stykke unna vann og lignende er nok mer optimalt for å minimere plagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må skilles mellom knott og mygg. Mygg finnes det endel bra remedier mot, knott derimot er værre.
Min erfaring er at det skal store mengder røyk til før knotten blir merkbart plaget, og med slike mengder røyk så er vel vi mennesker minst like mye plaget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, fire-fem myggspiraler holdt knotten unna for vår del, og det var ikke plagsomt. Men avhengig av veldig vindstille da slik at røyken får fordelt seg godt.

Men min erfaring er at det er veldgi forskjellig fra år til år hvor ille plagen er når det gjelder mygg og knott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten i Østmarka er til å bli gal av. Har opplevd mygg i juli i Finnmark, men det er fremdeles knotten i hjemmemarka som har gitt meg flest panikkanfall :D 

Akkurat nå og de neste ukene er de verste  knottukene i Østmarka og min erfaring er at Mygga og andre myggmiddel hjelper på myggen men ikke knotten. Føles nesten som den tiltrekker knott, men det er nok bare innbilt...

Det skal heldigvis ikke så mye vind til før den forsvinner, så tipset er vindutsatte plasser.

Myggnett til 39 på xxl er fint for store og små, ungene får hele overkroppen inni og kan spise og drikke fint inni der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan også være å dra litt lenger inn enn Geitsjøen, og heller trekke inn i naturreservatet.

Bæringen forbi Røyrivann er litt tung hvis du er eneste voksne, men jeg har gjort det...

Ved Krokvannene er det litt mindre myrdrag og mer skrinn og tørr jord og muligens også litt mer vind. Innbiller meg at det er mindre knott der men har ikke empiriske data til å backe det opp :)

Flottere natur lenger inn er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, steingrd said:

Akkurat nå og de neste ukene er de verste  knottukene i Østmarka og min erfaring er at Mygga og andre myggmiddel hjelper på myggen men ikke knotten. Føles nesten som den tiltrekker knott, men det er nok bare innbilt...

Når myggen rømmer, blir det plass til flere knott :)

Netting er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linn Mari skrev:

Har du prøvd denne? Funker den også mot knott?

Har veldig gode erfaringer med den, ja. Senest i går gikk en liten horde til angrep på meg (tydelig at de hadde bestemt seg for at jeg var hovedmålet!), men kjente ikke noe til de etter at jeg fikk sprayet (og smurt) meg inn med litt (eller en god del) av dette. 

Aldri vært plaget med flått, men mygg og knott oppleves som særs pågående. Kjøpte denne i fjor sommer og de gangene jeg har husket å bruke den har den vært til god nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, esphojo skrev:

50% DEET er jo mye ja, og som du sier anbefales ikke for barn. I Finnmark har jeg brukt noe 90% DEET-opplegg, men da har jeg ikke tatt det på huden men på capsen, så denne kan sikkert med fordel smøres på capsen til ungene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Traff en fremmedspråklig telter da jeg var på sykkeltur i marka i dag. Han påsto det ikke hadde vært så ille og at han ikke hadde brukt noe myggmiddel el. Ikke så han oppspist ut heller... "But remember to close the tent door", sa han :)

Tror jeg gjør et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ved Stuttjern fre-lørdag, hadde riktignok sprayet meg med Mygga, noe Cactuz clothing treatment på enkelt plasser. Under 10 stikk totalt, skal sies at det blåste litt - så endel knott og mygg, men ikke så ille som for 3 uker siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektene er mat for småfuglene og spesielt når de har unger, men nå er det så lite fugler at insektene har gode dager.

Og så kommer det litt an på hva du synes er verst. Dra på tur når det er vind eller regn så slipper du disse insektene. 

45026036-Angry-mosquito-cartoon-Stock-Vector-insect.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.