Gå til innhold
  • Bli medlem

Større slange og dekk på sykkel?


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

har nokre amatørspørsmål til sykkel. Ettersom eg no har 1 og snart 2 ungar på sykkelen min så lurte eg på om eg skulle ha større dekk og slange (les tjukkare) på sykkelen slik at det er litt meir solid på langtur og på grus og ujamnt underlag. Er det noko begrensingar på dette så lenge det går under skjermen?

Kva er beste settet å ha med for lapping av dekk? Tidlegare var jo dette lim og lapp men det er vel kome litt kjappare ting no. Finnes det hurtiglim eller noko som tek punktering kjapt eller må eg ha med ny slange som det kjappaste??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Bår det gjelder diameter på dekk er det subbing i skjerm og ramme som setter begrensningen, ja. Merk at det som går bra på tørt føre med helt snorrette hjul, ikke alltid fungerer på våte/gjørmete dekk på hjul med litt kast. 

Når det gjelder lapping er alternativ jeg kjenner til slangeløst og antagelig punkterings-guffe à la Stan's. Ville ikke styrt med det til barnesykler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang i tiden noen semislick dekk på sykkelen min. Når de var utslitt ønsket jeg litt bredere dekk. Dekkene jeg endte opp med var bredere men de var også mye "rundere" og passet da ikke under skjermene lenger selv om det mot gaffelbena ikke var noe problem. Formen på det nye dekket var annerledes og dekket ble på en måte høyere. På min sykkel kunne jeg feste skjermene annerledes så det var ikke noe problem, men jeg husket det overrasket meg da jeg ikke hadde tenkt på om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er stor forskjell på dekk, til og med dekk med samme dimensjon. Jeg skiftet nettopp dekk på min cyclocross og kjøpte akkurat samme dimensjon som stod på fra før, bare med et annet mønster. De gamle dekkene var helt myke da jeg tok dem av, men de nye dekkene var mye stivere i sidene. Oppgitt max. lufttrykk var det samme, men det føltes som om jeg hadde mer luft i dekkene med de nye.  Jeg hadde samme opplevelse når jeg skiftet dekk på min sønns MTB. Dette var en helt annen dimensjon enn på min cyclocross, men også de gamle dekkene hans var veldig myke i sidene, men de nye var mye stivere.

Om dette har noe å si for bæreevnen vet jeg ikke, men det største problemet når du har mye vekt på sykkelen er jo faren for "snake bite". Litt for lite luft og du treffer en kant eller lignende så klemmes slangen mot felgen og du får et hull på hver side. Dette kalles "snake bite". 

I stedet for større dekk så kan du prøve med mer luft. Sjekk hva som er max anbefalt lufttrykk og fyll opp mot dette.

Når det gjelder lappesaker så er det de gode gamle "tip-top" lappene og lim som gjelder. Det finnes også lapper hvor du slipper å bruke lim, men jeg har ingen erfaring med disse. Det enkleste er å ha med en ekstra slange. Kjøp deg en liten veske som inneholder slange og verktøy til å skifte dekk og så henger du denne under setet. Hvis du punkterer så skifter du bare slangen og så lapper du når du kommer hjem.

Det finnes også noe slags skum på sprayboks som du kan klemme inn i slangen, men dette er vel stort sett beregnet på slangeløse dekk av den typen som brukes på pariserfelger. Den typen som brukes på racersykler, men dette kan du bare bruke en gang på hvert dekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.