Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat UL - holder dunet seg på plass?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Ettersom luftrommene går nedover i madrassen, vil fylling av underlaget dytte dunet ned mot bunnen og tømming opp mot ventilen? Det følger med pumpebag.

Jeg vurderer å kjøpe Exped Downmat UL 7 LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

På synmat er fyllmaterialet laminert fast i over og undersiden av underlaget.

Jeg så for meg at det var mesh-lommer som holdt konstruksjonen stabil. Her er hva Exped skriver om downmat:

Sitat

Baffles welded between the down filled air chambers eliminate cold spots and create a thick, comfortable, and stable air cushion.

matelas-exped-downmat-ul-winter_03.jpg

Exped har tenkt på dette..........ser jeg, men tok det opp før kjøp. Liker å rydde unna usikkerhet da jeg har lest at noen brukere hevder at duna flytter seg i underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forklaringen du viser fra Exped kan duna fortsatt flytte seg, bare ikke sideveis mellom kammer. Har downmat og der flytter duna seg litt når det legges sammen, slik at det blir mer dun ved hodeenden/ventilsiden på underlaget når det rulles ut neste gang. Har ikke opplevd dette som noe problem når underlaget blåses opp på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Jan Erik Hansen said:

I følge forklaringen du viser fra Exped kan duna fortsatt flytte seg, bare ikke sideveis mellom kammer. Har downmat og der flytter duna seg litt når det legges sammen, slik at det blir mer dun ved hodeenden/ventilsiden på underlaget når det rulles ut neste gang. Har ikke opplevd dette som noe problem når underlaget blåses opp på nytt.

Jeg har samme erfaring. 

En UL versjon kan du ta opp mot lyset i et ellers mørkt rom og se hvor dunet legger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har brukt Downmat UL 7 LW underlaget på et titals turer nå, og sitter her faktisk og søker etter akkurat denne problemstillingen, nettopp fordi all dunet har endt opp i hodeenden. Jeg vil anta det er som følge av den stramme rullingen når jeg legger sammen underlaget. 

Har prøvd meg litt frem, og ser at ved å blåse opp underlaget halvveis, kan man ved å riste undelaget litt frem og tilbake, samt bruke hendene, klare å jevne det utover.

Forøvrig fungerer det å holde underlaget opp mot et sterkt lyst (UL-versjon), så vil man se dunet. 

Endret av knuthakon
Supplert med informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
24 minutter siden, knuthakon skrev:

Jeg har brukt Downmat UL 7 LW underlaget på et titals turer nå, og sitter her faktisk og søker etter akkurat denne problemstillingen, nettopp fordi all dunet har endt opp i hodeenden. Jeg vil anta det er som følge av den stramme rullingen når jeg legger sammen underlaget. Har ikke klart å "rulle" dunet tilbake mot fotenden, og er derfor ganske misfornøyd. 

Noen andre som opplever dette? Isåfall noen som har triks for å jevne ut dunen?

Har synmat, de lider ikke av samme problemet, og tåler litt fukt.

Er dunet blitt fuktig slik at det klumper seg? Har du blåst opp for munn?

Hvis ja: Om jeg har oppdaget fukt blåser jeg det opp ca 70% med Snabelposen, henger det opp på dusjkabinettetved hjelp av kleklemmer med ventilene opp og åpen slik at det er fri luftpassasje inn i fyllet. Pass på at det ikke bretter seg slik at det blir "stengt" inn til fyllet. Og slik henger den på badet i ett par uker med god varme på (vi har to bad), og så henger jeg den ut i en innebod på samme måten helt til jeg skal bruke det igjen (månedsvis kanskje). Da er fukten ute av liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har Downmat UL 7M, og opplever det samme som knuthakon, et evig styr for å få duna fordelt rett. Mulig det er brukerfeil som er årsaken, men duna samles i hodeenden. Har skaffet meg meg thermarest xtherm som erstatning for downmaten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arntrooney skrev:

Jeg har Downmat UL 7M, og opplever det samme som knuthakon, et evig styr for å få duna fordelt rett. Mulig det er brukerfeil som er årsaken, men duna samles i hodeenden. Har skaffet meg meg thermarest xtherm som erstatning for downmaten... 

Skjønner, takk for svar :) 

. Det er jo ett godt argument for å gå for synmat i stedet. Jeg kan ikke begripe hvorfor de sluttet med Synmat UL 9!? Den er jo kjempelett og har kjempegod R-verdi! (Jeg har M utgaven, og bytter gjerne til LW om noen har).

 

Men har du blåst underlaget opp med munnen? Har dunen klumpet seg, eller bare samler den seg i hodeenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Jeg har exped synmat UL Winter LW (680gram R.verdi 7)

Tror jeg har hatt det i 4 år, og brukt kanskje 30 døgn.

Har ikke opplevd noe problem med at dunene flytter seg. Og jeg har liggi veldig urolig i hammock.

Er det Synmat du har, så har den ikke dun ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært et ikke-problem i min DownMat 9M. Dunet flyter jo fritt så hvis jeg presser det opp med å rulle liggeunderlaget så havner det jo på toppen, men det gjør jeg ikke.

For å si det enkelt: Dunet vil naturlig flyte i kammerne. Det er vanskeligere å presse sammen dunet i en av endene enn det er å fordele det mer jevnt. Dersom man ruller sammen og presser det innover vil dunet flytte seg til en av endene. Å flytte det tilbake igjen er mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Brukerfeil? Skal den ikke tåle det? Brette den, og så rulle? Tungvindt...

Det er jo ikke så enkelt å få fullstendig ut all luften uten å begynne med fotenden og avslutte med hodeenden. Og trekket er som kjent trangt, men det går helt fint å få det nedi om man bretter i 3 på langs og ruller patentlog mot hodeenden.

Er det ikke slik Ted fra Exped pakker underlagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler litt om leirrutine. Når jeg er ferdig med å bruke underlaget på morran, tar jeg ut proppen og legger sekken og andre ting oppå underlaget etter at det er brettet dobbelt på tvers. Da siver lufta sakte ut, og det er ikke så mye luft igjen i det etter 5-10 minutter, mens jeg har pakket ned andre ting. For jo mere luft du flytter raskt jo mere dun flytter du.

Det er ikke teknisk mulig med mindre du har kraftig overfill av dun, og lage et dununderlag uten at dette skjer. Mye overfill vil gjøre det dyrt og tungt. 

I manualen står det:

 Distribution of the down in DownMats: Should the down shift to the end of a chamber, redistribute it simply by tapping and shaking Downmat. This is best done when the mat is half inflated.

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Brukerfeil? Skal den ikke tåle det? Brette den, og så rulle? Tungvindt...

Det er en litt rar framstilling å snakke om at den ikke tåler det. Den tåler det helt fint, men hvis du gang etter gang presser dunen fremover i underlaget så skal du ikke se bort i fra at du klarer å presse vekk nok dun til at dunet samler seg i en ende. Et par dunk og litt risting så er det tilbake. Dunet vil naturlig spre seg da det vil ekspandere av seg selv. Når jeg er ferdig med en tur lar jeg det ligge med begge ventiler åpne og det blåser seg opp selv pga dunet spenst til over halvparten av totalt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Det handler litt om leirrutine. Når jeg er ferdig med å bruke underlaget på morran, tar jeg ut proppen og legger sekken og andre ting oppå underlaget etter at det er brettet dobbelt på tvers. Da siver lufta sakte ut, og det er ikke så mye luft igjen i det etter 5-10 minutter, mens jeg har pakket ned andre ting. For jo mere luft du flytter raskt jo mere dun flytter du.

Det er ikke teknisk mulig med mindre du har kraftig overfill av dun, og lage et dununderlag uten at dette skjer. Mye overfill vil gjøre det dyrt og tungt. 

I manualen står det:

 Distribution of the down in DownMats: Should the down shift to the end of a chamber, redistribute it simply by tapping and shaking Downmat. This is best done when the mat is half inflated.

Veldig bra, takk! Og samtidig litt irriterende at jeg ikke har tenkt på dette tidligere (eller hadde lest brukermanualen) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
8 minutter siden, Jørgen Løwe skrev:

Fikk nettopp en downmat levert. Blåste det opp for en test og oppdager at det er akkurat som det er en skumgummikant i motsatt ende av ventilene. Typ 5cm. Er det normalt eller er det alt dunet? Har forsøkt å spre det, men virker kompakt... tanker? 

9809DE10-3A5A-43B5-B9D7-D6A9C25394D2.jpeg

Det er normalt, eller det er i alle fall sånn på mitt også og det er godt og varmt å ligge på så ikke all duna som er samlet der i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun skumgummi der ventilen er, siden det er skumgummien som ekspanderer og blir klemt flat når man skal trykke hendene der for å suge inn luft utenfra og presse lufta inn i underlaget når det blåses opp med den innebygde pumpa. Kan ikke si jeg har merket at det er noe skumgummi andre plasser på underlaget. Mitt underlag er et DownMat 9M...

Når du sier "motsatt ende", vil det jo nesten virke som denne skumgummien fra pumpa har løsnet og flyttet seg?! Eller er ventilen på baksiden underlaget nå, ned mot gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.