Gå til innhold
  • Bli medlem

Skipinse i Troms, 3. - 5. juni 2006


gi

Anbefalte innlegg

Lite turrapporter fra pinse her. Da slår jeg til med en rapport fra vår nordlige landsdel :P

Siden jeg allikevel skulle til Tromsø noen dager i forrige uke, benytta jeg muligheten til å tilbringe pinsehelga i Troms. Fredag ettermiddag kom bror min oppover og vi kunne starte jakten på godt vær og fine skiturer.

Etter et par dager med nydelig vårvær kom skyene og regnet til Tromsø fredag ettermiddag. Vi tok derfor en ”slow” start i Tromsø fram til lørdag….

3.6.2006 Store Russetinden (1405), Balsfjord :

Etter å ha vimsa litt rundt i Tromsø sentrum lørdag formiddag bestemte vi oss for å dra innover i landet. Da vi nærma oss Nordkjosbotn lyste Russetindbreen opp i et solgløtt mellom bygene på den andre siden av fjorden. Hadde hørt Store Russetinden skulle være en fin skitur, og dermed pakka vi sekken og for til fjells. Regnbyger og gløtt av sol, snøbyger og tåke i høyden. På returen var det tåke ned til 6-700 m, skiføre sammenhengende fra rett under toppen og ned til ca. 400 m. Tørr nysnø, seinere våt nysnø, og nederst fast sommersnø. Gamle spor hjalp oss å finne veien til topps. Ikke spør meg hvordan det ser ut der oppe…men selv i dårlig sikt fikk vi bekrefta at dette var et nedrenn av de bedre.

4.6.2006 Store Kågtinden (1228), Kågen i Skjervøy :

Etter overnatting i Nordkjosbotn benytta vi formiddagen til tørking av klær, før vi satte kursen nordover gjennom Storfjord og videre langs østsida av Lyngen. Vinden og regnbygene dominerte mellom solgløtta, og været førte oss helt nord til øya Kågen i Skjervøy, der vi hadde håp om lettere vær. Skydekket var høyere og ikke før hadde vi parkert ved ferjekaia på Storstein sprakk skydekket opp. Vi hadde en flott tur til toppen av Store Kågtinden, som er et av de høyeste fjell beliggende på ei øy i fastlandsnorge. Turen begynte med lettskya og sol, og selv om det blei noe mer skyer etterhvert hadde vi godt lys hele vegen. Etter å nytt et sammenhengende nedrenn fra toppen til Isbuktvatnet (120 m.o.h.) kom regnbyga i det vi satte skia på sekken. Noen cm tørr nysnø på skare ned til 700 m, deretter et parhundre høydemeter med :? -føre, og til slutt perfekt slush ned til vatnet.

Fant oss en teltplass ved Skjervøybrua med utsikt rett mot Lopphavet. Etter en sein middag tok vi oss en 40 minutter midnattsoltur til Lailafjellet (205) på Skjervøya.

5.6.2006 Store Hollenderen (1017), Kvaløya :

Etter noen få timer på øret, satte vi kursen sørover igjen. Gjennom Lyngen var det regbygene som dominerte, og det blei ikke mye lettere før vi kom til Tromsø. På nordsida av Kvaløya var himmelen blå, derfor kjørte vi til Grøtfjorden. Skyene som hang på toppen av Store Hollenderen var litt standhaftige, men vi hadde allikevel en fin skitur. Snøgrensa låg her på 300 m. Tørr nysnø øverst her også.

Vel nede ved bilen var det bare tida og veien til Tromsø Lufthavn. God uttelling på en værmessig ustabil pinsehelg.

Legger ved noen bilder fra turen til Russetinden

post-399-133474421249_thumb.jpg

post-399-13347442126_thumb.jpg

post-399-133474421268_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ikke spør meg hvordan det ser ut der oppe…men selv i dårlig sikt fikk vi bekrefta at dette var et nedrenn av de bedre.

Jeg er ikke sikker på om Store og Indre Russetinden er samme eller to forskjellige fjell, men pb la ut disse i fjor;

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1000mtn.html#russetind

"Misunner" dere turen. Når skal jeg få boltre meg der oppe, mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, bra rapport. Jeg la merke til at tindene på bilde 0506-2.JPG ser nesten helt like ut som Torfinnstindene fra Bygdin. Artig.

Takk ! Kan røpe at bildet egentlig er tatt like ovenfor Torfinnsbu.... :)

Svein: 1100 høydemeter nedrenn må sies å være bra på ei øy ute ved kysten, attpåtil i juni. Et av turens høydepunkt var da vi såg at snøen rakk helt ned til vatnet. Været var som det var, fornøyd med at vi fikk så mye ut av det. Noe av det mest fascinerende vi opplevde var å høre dønningene fra Lopphavet slå mot stranda når vi gikk på ski noen hundre høydemeter høyere oppe i terrenget.

Arnt: PB's Russetind ligger noen km lenger øst, og har selvfølgelig atskillig høyere primærfaktor :)

Ozzi: Det er litt mørkere om vinteren og litt lysere om sommeren en på nordvestlandet. Også varer skiføret litt lengre... De ivrige går på toppturer hele året. Kan være fantastisk lys midtvinters, og du skal ikke langt ut i januar før du kan "møte" sola på toppene. På denne tida av året har du god tid. Det blir ikke mørkt før i september :D . En skal vokte seg vel for å be ungene komme hjem før det blir mørkt..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Helga etter den du beskriver, var vi på skutertur i fjor.

Er minimalt med sne i år, kontra fjorårs sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Nord-Norge ja :D:D:D . Hadde det bare ikke vært for mørketida :( .

Mørketid, og sommerperiode er en vanesak! Nord Norge er ett vidt begrep som ikke helt dekker området! Hvordan kan man dekke ett område på ca dobbelt så stort som danmark så enkelt (har ikke m2 helt nøyaktig, arrester meg om jeg tar feil)

Det nordligste av norge har ingen slike topper, det høyeste topper i Finnmark ligger inn mot grensen til Troms, og da er du ikke så langt nord.

Og jo lenger sør du kommer, jo kortere perioder har du. Nord Norge slik det er beskrevet, ligger inn mot Nord - Trøndelag. Og da er du plutseli Sørpå??

Hvor er da skillet på mørketida? I Nordland en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.