Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt (2 pers) til lenge perioder utendørs


herrlarsson

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! Jeg er på utkikk etter helårstelt, og det bør gjerne være solid nok til en liten "bris" på fjellet. Har tidligere vært stor bruker av Helsport Fjellheim 3 pers, men siden det blir mye soloturer og av og til en ekstra person - så vil jeg gå ned i størrelsen. Har ikke veldig mange kriterier når det kommer til pris, men vekt er ganske viktig siden jeg skal bære det selv i lengre perioder (muligens opptil en måned). Også fint om det passer i sekk type Gregory Baltoro 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har akkurat kjøpt meg Helsport Reinsfjell Pro 2 som mitt solo helårstelt. Egentlig burde jeg sagt løp og kjøp, men det er to momenter jeg vil trekke frem til det bruket du skisserer.

  1. Det er litt tungt til bæring opptil en måned (tett oppunder 3,4 kg komplett)
  2. Bredden på 120 cm er 10 cm for smalt dersom begge har Exped LW-underlag

Jeg har bare én ukestur i året samt noen 2-4 dagers turer. Reell vekt er noe høyere en hva Helsport har oppgitt. Mitt Helsport telt er så nytt at det ikke prøvd, men jeg har brukt lang tid på å bestemme meg.

Første steg i prosessen med nytt telt for meg var å bestemme meg for kuppeltelt eller tunneltelt. Etter dette ble alt så mye enklere. Begge har fordeler og ulemper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, JanRH said:

 

  1. Det er litt tungt til bæring opptil en måned (tett oppunder 3,4 kg komplett)

 

Aida. Jeg er ikke særlig dårlig i formen, men bære rundt på 3,4 kg telt i sekken så lenge som jeg har planlagt så blir det mer "ut på tur, alltid sur". Personlig så foretrekker jeg tunneltelt - føler meg mer komfortabelt siden jeg ikke er kjempehøy, snaue 178 cm målt på morran.
Ser jo at Helsport har noen lightweight telt, men der igjen så blir prisen litt drøy for å spare vekt. Heller ingen lightweightpakker, men jeg pakker fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, herrlarsson skrev:

Aida. Jeg er ikke særlig dårlig i formen, men bære rundt på 3,4 kg telt i sekken så lenge som jeg har planlagt så blir det mer "ut på tur, alltid sur". Personlig så foretrekker jeg tunneltelt - føler meg mer komfortabelt siden jeg ikke er kjempehøy, snaue 178 cm målt på morran.
Ser jo at Helsport har noen lightweight telt, men der igjen så blir prisen litt drøy for å spare vekt. Heller ingen lightweightpakker, men jeg pakker fornuftig.

Du har jo bedt om et helårstelt, og de er tyngre enn de superlette. Jeg er like høy som deg, og jeg synes at 105cm innvendig i et tunnelltelt er absolutt minimum. Jeg solgte mitt fjellheimen x-trem-telt fordi det var for lavt innvendig på vinteren. Det er 110 i døren, men krymper innover. Det merkes godt på romfølelsen.

Om du vil i superlight-segmentet (som ikke er helårs), så er Reinsfell 2 SL kanskje et alternativ. Omtrent 2kg. Og nøyaktig like stort som det @JanRH nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Prebb said:

Du har jo bedt om et helårstelt, og de er tyngre enn de superlette. Jeg er like høy som deg, og jeg synes at 105cm innvendig i et tunnelltelt er absolutt minimum. Jeg solgte mitt fjellheimen x-trem-telt fordi det var for lavt innvendig på vinteren. Det er 110 i døren, men krymper innover. Det merkes godt på romfølelsen.

Om du vil i superlight-segmentet (som ikke er helårs), så er Reinsfell 2 SL kanskje et alternativ. Omtrent 2kg. Og nøyaktig like stort som det @JanRH nevner

Superlett er ikke helt det jeg ser etter, men om jeg kan spare noen hundre gram så blir jeg en stk happy camper. Som sagt er min erfaring kun med Helsport, så jeg har lite peil på andre merker - så der trengs det tips og anbefalinger, og jeg er ikke totalt nødt til å kjøpe enda mer Helsport! Fjellheimen syns jeg var veldig komfortabelt til tross for høyden, men det var aldri ikke brukt på vinter. 

Reinsfjell 2 SL ser ganske OK+ ut, og vekta er jo definitivt fin. 

Edit: Jeg ser jo faktisk at Ringstind i både SL or Pro finnes, helårs med vekt på rundt 2 kg ~. 
http://www.helsport.no/ringstind

Endret av herrlarsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg gått bort i fra at det finnes noe som fungerer for alle situasjoner. Derfor har jeg endt opp med et tresesongerstelt som er ment for solo-turer, men kan huse 2 i nøden (Reinsfjell 2 SL), et tresesongers enmannstelt (Tarptent Moment DW), og et vintertelt (Hilleberg Keron 3).

Andre telt som kan være interessante for din del er exped orion-serien, Hilleberg Nallo 2, eller rett og slett vurdere om du skal eie flere telt. Når det gjelder plass i boden må du huske at telt sklir innimellom sprekkene og at den korrekte formelen for anskaffelse av turutstyr er n+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Prebb said:

Personlig har jeg gått bort i fra at det finnes noe som fungerer for alle situasjoner. Derfor har jeg endt opp med et tresesongerstelt som er ment for solo-turer, men kan huse 2 i nøden (Reinsfjell 2 SL), et tresesongers enmannstelt (Tarptent Moment DW), og et vintertelt (Hilleberg Keron 3).

Andre telt som kan være interessante for din del er exped orion-serien, Hilleberg Nallo 2, eller rett og slett vurdere om du skal eie flere telt. Når det gjelder plass i boden må du huske at telt sklir innimellom sprekkene og at den korrekte formelen for anskaffelse av turutstyr er n+1.

Jeg ser at jeg må gjøre det selv, om det skal være snakk om å spare vekt. Ser at Fjellheimen 2 LW er ganske ålreit, og jeg har tidligere erfaring med 3 pers camp versjonen - Så det er det tydelig at det havner høyere på preferansene mine (til tross for noe høyere pris). Reinsfjell virker overhodet ikke dum, men formen vet jeg ikke om er helt min kopp med kaffe. Tydeligvis har jeg vært for lenge på Helsport-bølgen (noe hele familien min er.), og har ikke sett på exped eller hilleberg i det hele tatt. Keron 3 er litt uaktuelt, ikke bare pga vekt men også absurd pris for meg helt alene - mtp det er andre ting på kjøpslista! Nallo som Tessa også nevner virker ikke dum, og i tillegg finnes den i rød (som er min favorittfarge!), vektmessig og prismessig så er det veldig innafor min komfortsone, men akkurat biten med helårstelt vet jeg ikke om stemmer helt - inntil jeg har prøvd det selv. 
Oppbevaringsmessig så har jeg godt med plass til å lagre utstyr, så oddsen for at jeg blir en av de turfolka som har altfor mye utstyr er høy, samtidig som jeg faktisk er utendørs mer en halvparten av året uansett vær og vind. 

1 hour ago, Tessatroll said:

Hilleberg Nallo 2 eller Nallo 2 GT? 

Nallo 2 ser overhodet ikke dum ut, som jeg nevner over både vektmessig og fasong. Men det skurrer litt at GT versjonen som skrives å være "lettvekt" slenger på halvannen kilo mer! Ser også at Hilleberg har mye annet fornuftig både på vekt og sesong, tipset tas til etterretning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herrlarsson skrev:

. Men det skurrer litt at GT versjonen som skrives å være "lettvekt" slenger på halvannen kilo mer! Ser også at Hilleberg har mye annet fornuftig både på vekt og sesong, tipset tas til etterretning! 

Nallo 2 veier 2,4kg og Nallo GT2 veier 2,9kg.
Blir 500 gram iflg min kalkulator 😉
Ikke det værste mtp at man får ganske mye mer fortelt?
Heller ikke mtp at Nallo er ett 4 sesongers telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Nallo 2 veier 2,4kg og Nallo GT2 veier 2,9kg.
Blir 500 gram iflg min kalkulator 1f609.png
Ikke det værste mtp at man får ganske mye mer fortelt?
Heller ikke mtp at Nallo er ett 4 sesongers telt.

Steike, jeg bør korrekturlese ekstra på mandager! Mener såklart halvkiloen.
Teltet i seg selv virker ganske bra, har lest litt anmeldelser på nett og folk sier det er bra saker fra Hilleberg også. Det med lengre fortelt er klart en fordel når man er to, kan få litt bedre plass til pakket sitt. Forøvrig, fjellsport sier Nallo GT2 veier 2.7. Så nøyaktig på grammet er jeg skeptisk. Men helårs, lettere enn Fjellheimen 3'ern min, og overkommelig pris.
Tror jeg er solgt altså, må bare finne en butikk hvor jeg kan faktisk sette det opp og glo litt. Men muttern kommer til å gjøre meg arveløs siden jeg ikke velger Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fjallraven Abisko Shape 3 er jeg knusende fornøyd med! 👍

Det tåler en god trøkk som helårstelt og midtstangen er ekstra tykk/sterk i forhold til andre telt med lav vekt. Stort fortelt, god avstand mellom inner og yttertelt og lett å få satt opp perfekt stramt.

Det har god ventilasjon, to digre høyt plasserte ventiler som gjør det godt egnet til vinterbruk (Nallo har ikke dette, og veier også mer i GT versjonen). Ruller du opp fotenden i teltet får du virkelig god ventilasjon på varme dager også.

Pakkvolum og vekt er beskjedent, 2,6 kg uten repkit målt hjemme.

2 voksne mannfolk (som ikke er de høyeste), hadde god plass med kuldegrop i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Fjallraven Abisko Shape 3 er jeg knusende fornøyd med! 1f44d.png

Det tåler en god trøkk som helårstelt og midtstangen er ekstra tykk/sterk i forhold til andre telt med lav vekt. Stort fortelt, god avstand mellom inner og yttertelt og lett å få satt opp perfekt stramt.

Det har god ventilasjon, to digre høyt plasserte ventiler som gjør det godt egnet til vinterbruk (Nallo har ikke dette, og veier også mer i GT versjonen). Ruller du opp fotenden i teltet får du virkelig god ventilasjon på varme dager også.

Pakkvolum og vekt er beskjedent, 2,6 kg uten repkit målt hjemme.

2 voksne mannfolk (som ikke er de høyeste), hadde god plass med kuldegrop i teltet.

Fjellräven har jeg ganske gode erfaringer med, ihvertfall når det kommer til jakke/bukser. Ser Abisko Shape 2 er omtrent samme prisen som Nallo GT Grønn (Og jeg vil ha rød som koster nesten ti lakser, kravstor fyr ass.) hos fjellsport. Abisko 3 pers har jeg sovet i, så det teltet vet jeg er finfint for vinterbrukt og komfortabelt. Må sjekke litt mer altså, dere gjør søren ikke valget enkelt!

Pakkvolum og vekt er absolutt avgjørende, og med ca 300 gram mindre vekt så blir Abiskoen mer tiltrekkende. Fargen, not so much - men jeg får spraye det rødt (tuller altså!).

Jeg er verken høy eller brei, og det er heller ikke min faste turpartner. Så da står det mellom Nallo 2 GT eller Abisko Shape 2, får rådføre meg med lommebok og min egen "smarte" fornuft. 

Takk for gode tips folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herrlarsson skrev:

Fjellräven har jeg ganske gode erfaringer med, ihvertfall når det kommer til jakke/bukser. Ser Abisko Shape 2 er omtrent samme prisen som Nallo GT Grønn (Og jeg vil ha rød som koster nesten ti lakser, kravstor fyr ass.) hos fjellsport. Abisko 3 pers har jeg sovet i, så det teltet vet jeg er finfint for vinterbrukt og komfortabelt. Må sjekke litt mer altså, dere gjør søren ikke valget enkelt!

Pakkvolum og vekt er absolutt avgjørende, og med ca 300 gram mindre vekt så blir Abiskoen mer tiltrekkende. Fargen, not so much - men jeg får spraye det rødt (tuller altså!).

Jeg er verken høy eller brei, og det er heller ikke min faste turpartner. Så da står det mellom Nallo 2 GT eller Abisko Shape 2, får rådføre meg med lommebok og min egen "smarte" fornuft. 

Takk for gode tips folkens!

Skriver også under på Abisko-serien. :) Husk 20% rabattkoden her for forum-medlemmer. (Fjellsport har vel også egen FS15 for 15% om man nylig her kjøpt, men fungerer som regel uavhengig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Vandrefalken said:

Skriver også under på Abisko-serien. :) Husk 20% rabattkoden her for forum-medlemmer. (Fjellsport har vel også egen FS15 for 15% om man nylig her kjøpt, men fungerer som regel uavhengig.)

Den skal jeg definitivt benytte meg av, det gjør jo valget ganske mye enklere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Vektforskjellen på 2 og 3 manns er beskjeden. Men den ekstra takhøyden og bredden gjør 3 manns utgaven verdt de eksteam grammene om man er to personer for min del (gjelder begge teltene). 

Det er ett par forskjeller mellom Shape og Nallo som gjør at jeg valgte Shape:

- Shape har ventilasjon som er bedre egnet på vinteren.

- Shape har bedre ventilasjonsmuligheter når det er varmt ute. Spesielt opprullingen av fotenden gir en fantastisk utskiftning av varm luft.

- Shape veier mindre.

- Shape har sterkere midtstang og sterkere duk nede ved bakken. Totalstyrken på teltene mot hverandre er ikke lett å konkludere, men begge er nok gode og sterke helårstelt uten å være ekstremtelt.

- (Shape har tørkesnor ferdig montert i inner- og yttertelt. Men har kanskje Nallo også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Mareng said:

Vektforskjellen på 2 og 3 manns er beskjeden. Men den ekstra takhøyden og bredden gjør 3 manns utgaven verdt de eksteam grammene om man er to personer for min del (gjelder begge teltene). 

Det er ett par forskjeller mellom Shape og Nallo som gjør at jeg valgte Shape:

- Shape har ventilasjon som er bedre egnet på vinteren.

- Shape har bedre ventilasjonsmuligheter når det er varmt ute. Spesielt opprullingen av fotenden gir en fantastisk utskiftning av varm luft.

- Shape veier mindre.

- Shape har sterkere midtstang og sterkere duk nede ved bakken. Totalstyrken på teltene mot hverandre er ikke lett å konkludere, men begge er nok gode og sterke helårstelt uten å være ekstremtelt.

- (Shape har tørkesnor ferdig montert i inner- og yttertelt. Men har kanskje Nallo også?)

Jeg har igrunn allerede tatt valget, og med fjellforum-koden så blir teltet plutselig mye billigere enn det jeg hadde budsjettert for! 

Hovedargumentet for meg blir at jeg hovedsakelig skal campe alene, men til tider få besøk av gjest som blir med på kortere partier. (Jeg er sær sånn sett, alene på tur er like fint som med en kompis eller to.) Skumma fort gjennom Shape og ser at konstruksjonen er veldig fin, og praktisk for mitt bruk. At den er helårs er så og si en enorm bonus, nå som jeg skal nyte friluftslivet i ett år sammenhengende. 
 
Vil anta det er tørkesnor i Nallo, men det sto ikke mye specs på de sidene jeg lette på. Mulig at jeg må sjekke øya.

Så i bunn og grunn, teltet er kjøpt og betalt - Så jeg bare sitter her og gnir meg i henda igrunn! Hjertelig takk for alle gode råd i tråden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mareng said:

Hører gjerne om dine erfaringer etter litt bruk :)

Det skal jeg fikse! Blir ikke før i august jeg virkelig får kjørt teltet, for da er det gjennom Saltisen NasPark med venninne - men jeg satser på at jeg får dratt det med ut på en av øyene rundt her for noen netter før den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.