Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lade kamera på telttur?


Vestlendingpåtur

Anbefalte innlegg

Annonse

Kameraet har vel neppe USB-lademulighet, så powerbank er utelukket. De fleste speilreflekser trenger bra med strøm til lading, så det enkleste er å ta med tilstrekkelig med batterier. Det er stor forskjell fra kamera til kamera hvor mange eksponeringer du får på et batteri, noen av mine Nikonhus klarer 4-5000 bilder pr. batteri, men det er ganske så store batteri da :)
Du må spare på strømmen så mye som mulig - slå av kameraet når det ikke er i bruk, men det som sparer mest strøm er å ikke bruke skjermen til å se på bildene, og absolutt ikke bruke Live View for å ta bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker å planlegge slik at jeg går innom en av hyttene til DNT for lading. For at jeg ikke skal føle meg som en snylter kjøper jeg gjerne mat og drikke i samme slengen. Jeg har også med meg to reservere batterier, noe som bruker å holde til hele turen uten lading (ikke innom DNT-hytter).

Edit: Er det kaldt bør du ta batteriene ut og legge dem på et varmt sted (lader seg raskere ut i kulde)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! @JanRH og @Bjørn J Jeg innser at jeg bør ha to batterier til kamera for å være sikker på at det holder en uke :) Jeg skal til Lofoten og vi baserer oss kun på overnatting i telt. Det er mulig vi stikker innom en kafé eller overnatter på en campingplass og kan kanskje lade der. Men i verste fall blir det ikke mange muligheter for strøm den uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks på tur er å skru av skjermen. Det er gjerne den som bruker mest strøm. Skru av visning av bildet du nettopp tok. Jeg har vært på tur fra mandag, tok til sammen 493 bilder. Kamera har fortsatt 53 % batteri. Et speilrefleks har gjerne mye større batterier enn kompaktkamera, og bruker gjerne mindre batteri siden det er optisk søker og du trenger ikke bruke skjermen på kamera i det hele tatt! :)

Ellers er DNT-hytter med strøm fantastisk. Eventuelt hvis du bruker bil så finnes det ofte billadere til de fleste batterier.

Edit: Kanskje det hjelper litt å skru av lagring som jpg. Kamera tar uansett bildet i råformat, og konverterer det i så fall til jpg etterpå, dette tar sikkert litt strøm tipper jeg.

Endret av kvitknekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.