Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til pakking av kajakk?


Anbefalte innlegg

Er det noen gode tips og ideer for pakking av kajakk til overnattingstur? 

Skal i hovedsak bare bli borte en natt, men man må jo allikevel ha med noe. 

Er det noen regler på fordeling av vekt og "stabling" i kajakkene? 

Gode råd taes i mot med glede og gjerne så kjapt som mulig 😂 Været er jo knall i Oslo nå, så da må man benytte seg av sjansen. 

FYI - skal på tur med erfaren padler, så jeg får nok noen tips der også. Men jo mer info jo bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten bør være jevnt fordelt i kajakken. Jo lengre mot enden vekt pakkes, jo større effekt får det på kajakken fordi det tynger enden ned, og det gir effekt i vind. Spesielt viktig for senkekjølkajakker.

Men så er det jo sånn at kajakken har en viss fasong, og du får ikke hva som helst inn hvor, så dette er et puslespill. Jo flere små ting, jo mer får du plass til fordi disse kan stappet mellom de større tingene.

Så er det også lurt å ikke putte det du trenger i pauser og først når du kommer på land, innerst i baugen eller akterenden. Verst er om du må ta ut mye pga en pause, selv har jeg teltet alltid fremst i baugen fordi det passer så godt der, og det er ikke noe kjempeproblem. Jeg skal uansett ha alt det andre ut når jeg slår leir.

Ikke fyll dekket med alt mulig, det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Mest mulig inni kajakken. (Selv har jeg én dekksbag, nokså liten, foran meg, med alt jeg må ha underveis lett tilgjengelig, som gps, nødrakett, drikke osv.)

Lurt å pakke ting i poser enn bokser, bokser er et helsike å få til å passe med andre ting. (Og tar like mye plass under hele turen, poser tar ikke mye plass når du f.eks. har spist opp maten.)

- Det meste er i grunnen logisk, prøvepakking før du drar hjemmefra kan være lurt. Min første kajakk var så liten at det var én måte det måtte pakkes på for at jeg skulle få alt med. Da hadde jeg en Ikeapose til hvert rom, sånn at jeg visste hva som skulle hvor hen. (Ikeaposer er kjempelurt, tåler vann, og tar liten plass så du kan ta den med og få mye med det fra kajakk til teltet i hver vending.)

Får du plassmangel kan en liten sekk vann f.eks. legges bak setet, mange har også plass foran pedalene som kan benyttes til eks. presenning, vindunk, vanntett pakket div.

Nå husker ikke jeg hvilken kajakk du har, men om det er senkekjølkajakk så er det plass til uante mengder bak senkekjølen, bare det passer med fasongen. Men husk at du skal ha det ut igjen, så gjerne noe med tau helt bakerst.

PS. Vinflaske fremst i baugen med tuten fram utnytter plassen, men det har skjedd at folk har satt den fullstendig fast. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Heldigvis godt i gang med å pakke alt i ziplock-poser. Vektfordeling er et viktig poeng ja :) 

Vinflaske i baugen hadde jeg ikke tenkt på. Et veldig godt og viktige tips :) 

Jeg har ingen egen kajakk. Men det er ikke senkekjøl på den jeg bruker. 

Nå gleder jeg meg :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og pakker for én-overnatting selv. Finnbiffgryta står på komfyren (mattermos, ikke så pakkvennlig, men veldig kjekt når man kommer på land at middagen er ferdig), hammocken er pakket og været er helt perfekt for padling. :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke ha noe med vind- eller bølgefang på dekk, til nød en tralle bak om det er behov for det. Ellers tenk smått og lett, lettest mulig sovepose, telt, kokeutstyr etc. Klær bør pakkes  i vanntette sekker. De vanntette rommene er aldri helt tette.

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, peik skrev:

Man bør ikke ha noe med vind- eller bølgefang på dekk, til nød en tralle bak om det er behov for det. Ellers tenkt smått og lett, minst mulig sovepose, telt, kokeutstyr etc. Klær bør pakkes  i vanntette sekker. De vanntette rommene er aldri helt tette.

Det finnes rom som er potte tette ja, men man bør ikke stole på at de er det nei. Selv tette rom kan begynne å lekke etter hvert, om kajakken får en skade osv. Ikke minst kan man glemme av å sette luka helt på! 😳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ble pakkket i vanntette poser ja. Vi herja og rulla og var ganske bajaser med kajakkene, så alle vanntette skott kom det vann inn i. Men ble imponert over hvor greit jeg fikk plass til alt. 

Men IKEA-poser savnet jeg. Det var et veldig godt tips. Jeg liker å prøve (les: prøve) å ha orden på alle tingene mine på tur. Nå lå det småposer over alt. 

Dette ga i hvert fall veldig mersmak og jeg kan skimte Lofoten eller Helgelandskysten i det fjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Miamaria skriver lenger opp så har alle kajakker ulike fasonger og dermed ulike egenskaper. Generelt gjelder det at kajakken blir mer logjerrig (vil snu seg opp mot vinden) dess tyngre man pakker foran. For stabilitet i sidevind er det derfor greit å flytte noe vekt bakover.

Det er mange som bekymrer seg for plassen i kajakken når man skal på tur, men om man tenker på det så har man normalt mer plass enn i en stor ryggsekk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk for mye på vekt fordeling, det meste har volum og du klarer ikke å pakke optimalt uansett. En kajakk har 250-300 kg oppdrift og om du sprer alt utover i kajakken uten å tenke vekt vil du i liten grad klare å gjøre det helt feil. Dersom du har enkelt gjenstander med stor vekt plasseres det nærmest midten, f.eks vanndunk, pils :-) , komprimert telt/kokeutstyr, sovepose. Det viktigste er det du vil bruke ila dagen ligger nærmest lukeåpningene (mat, badeutstyr, fiskesaker, joggesko, håndkle...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 8.46, Miamaria skrev:

Vekten bør være jevnt fordelt i kajakken. Jo lengre mot enden vekt pakkes, jo større effekt får det på kajakken fordi det tynger enden ned, og det gir effekt i vind. Spesielt viktig for senkekjølkajakker.

Men så er det jo sånn at kajakken har en viss fasong, og du får ikke hva som helst inn hvor, så dette er et puslespill. Jo flere små ting, jo mer får du plass til fordi disse kan stappet mellom de større tingene.

Så er det også lurt å ikke putte det du trenger i pauser og først når du kommer på land, innerst i baugen eller akterenden. Verst er om du må ta ut mye pga en pause, selv har jeg teltet alltid fremst i baugen fordi det passer så godt der, og det er ikke noe kjempeproblem. Jeg skal uansett ha alt det andre ut når jeg slår leir.

Ikke fyll dekket med alt mulig, det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Mest mulig inni kajakken. (Selv har jeg én dekksbag, nokså liten, foran meg, med alt jeg må ha underveis lett tilgjengelig, som gps, nødrakett, drikke osv.)

Lurt å pakke ting i poser enn bokser, bokser er et helsike å få til å passe med andre ting. (Og tar like mye plass under hele turen, poser tar ikke mye plass når du f.eks. har spist opp maten.)

- Det meste er i grunnen logisk, prøvepakking før du drar hjemmefra kan være lurt. Min første kajakk var så liten at det var én måte det måtte pakkes på for at jeg skulle få alt med. Da hadde jeg en Ikeapose til hvert rom, sånn at jeg visste hva som skulle hvor hen. (Ikeaposer er kjempelurt, tåler vann, og tar liten plass så du kan ta den med og få mye med det fra kajakk til teltet i hver vending.)

Får du plassmangel kan en liten sekk vann f.eks. legges bak setet, mange har også plass foran pedalene som kan benyttes til eks. presenning, vindunk, vanntett pakket div.

Nå husker ikke jeg hvilken kajakk du har, men om det er senkekjølkajakk så er det plass til uante mengder bak senkekjølen, bare det passer med fasongen. Men husk at du skal ha det ut igjen, så gjerne noe med tau helt bakerst.

PS. Vinflaske fremst i baugen med tuten fram utnytter plassen, men det har skjedd at folk har satt den fullstendig fast. ;)

Ja, da er baufil fast inventar i kajakken heretter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, PTG skrev:

Ikke tenk for mye på vekt fordeling, det meste har volum og du klarer ikke å pakke optimalt uansett.

...

Dersom du har enkelt gjenstander med stor vekt plasseres det nærmest midten, f.eks vanndunk, pils :-) , komprimert telt/kokeutstyr, sovepose.

Enig i at det er umulig å pakke helt optimalt, men jeg er ganske uenig i at det med størst vekt skal nærmest midten. Jeg har testet ganske mye med å flytte vekt i grønlandskajakken min, og det å flytte 5 kg bak i båten har overraskende stor effekt. Dette har mye å si på turpadling om en skal padle noen lengre strekk i sidevind.

Har man ror spiller det selvsagt mindre rolle..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er den grønlandskajakken din dårlig trim på i utgangspunktet, og du retter det opp ved å flytte vekt sånn at det har stor effekt. Utgangspunktet for de fleste er at kajakken har greit design, og du ønsker ikke å forpurre det ved skjevpakking - derav tung vekt nært midten. 

Så ja, det kan godt være riktig i ditt tilfelle, men det er ikke dermed sagt at det er en god generell regel for de fleste. (Utgangspunktet er jo heller sjelden at man har sidevind hele tiden. Pakker du da skjevt, så får du svi når du ikke skal det.)

En annen ting vi kanskje glemte å nevne er jo tyngdepunktet som bør være lavt i kajakken pga stabiliteten. Det skal mye til for at det skal gi så mye utslag, men om du fyller den med lette saker og ting og har noe tungt i en bag oppå kajakken så kan du få deg en overraskelse. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Miamaria skrev:

Denne her er ikke så verst:
http://www.kajakknord.no/wp-content/uploads/2017/02/Pakking-av-kajakk.pdf

(Men jeg foretrekker enda mindre pakkposer til de små tingene enn han ser ut til å gjøre - kommer litt an på hvor stor kajakk man har hvor mye man må stappe.)

Den var fin og enkel :) og det virker jo fornuftig å pakke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har før hen vært på adskillige ukes ++ turer i kajakk. Oslo - Gøteborg, Norske-grensen - Värmland + en god del av Vänern rundt, Sjælland Rundt, Sørfynske Øhavet mm. Pakk alt i vanntette poser for en sikkerhets skyld. Vanntett pakket klær, sovepose og liknende vil uansett virke som oppdrift om noe går feil. Tyngst i bunnen av kajakken og noenlunde tett ved cockpit. Heller litt baktung og ikke for tung i forskipet, hvis du skal gjennom grov sjø. Blir lett U-båt. Husk fersk vann kan være mangelvare ved padling langs kysten. 

Mitt oppsett var 5 l vanndunk rett bak ryggen, så "syltespann" med mat og Trangia + fuel , lenger akter telt. Forut: mer mat?, Sovepose, liggeunderlag klær, nyttige småting. Vanntett pose under knærne i cockpit med foto, småverktøy, sjokolade, kjeks, lommebok. Pakkes så den flyter! På toppen av den kart og kompass og drikkeflaske. Dette var før camel-bagen, så vi brukte urinposer med slange fra sykehus. Ett klubbmedlem arbeidet på urologisk avd! Intet på dekk. Etter første dag ble det litt justering av balanse - trim.

Dette gikk veldig bra. Helgetur med telt medfører uansett "leir bagasje". Forskjellen til ukestur blir proviant og kanskje litt mer klær. Vann må uansett suppleres underveis.  

God tur Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gittiamo skrev:

Den var fin og enkel :) og det virker jo fornuftig å pakke slik. 

Pakkinga med tunge gjenstander nær midten er fornuftig. Men kjøper ikke argumentet med at kajakk er konstruert for å være tyngst foran, de er vanligvis konstruert for å være i balanse gitt den CP verdi de har foran og bak. For mye vekt foran kan gi mange artige utfordringer. I motsjø vil den stampe mye og gå vått. På surf vil den sitte for godt nedi bølgene og vil være vanskeligere å håndtere på surf (det er en grunn til av man på surf legger seg bakover og legger padleåra inn mor bølgen. I vind vil alle kajakker gire og kanting/ror/skeg  og årebruk kombinert med fart vil hjelpe mest. Om jeg skal pakke en kajakk med tanke på grov sjø vil jeg foretrekke mest vekt rett bak cockpit, det letter surf, bedrer balansen og gir mindre stamping motsjø. Uansett vil en tung pakket kajakk være mindre utsatt for vind, da den ligger dypere.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg har før hen vært på adskillige ukes ++ turer i kajakk. Oslo - Gøteborg, Norske-grensen - Värmland + en god del av Vänern rundt, Sjælland Rundt, Sørfynske Øhavet mm. Pakk alt i vanntette poser for en sikkerhets skyld. Vanntett pakket klær, sovepose og liknende vil uansett virke som oppdrift om noe går feil. Tyngst i bunnen av kajakken og noenlunde tett ved cockpit. Heller litt baktung og ikke for tung i forskipet, hvis du skal gjennom grov sjø. Blir lett U-båt. Husk fersk vann kan være mangelvare ved padling langs kysten. 

Mitt oppsett var 5 l vanndunk rett bak ryggen, så "syltespann" med mat og Trangia + fuel , lenger akter telt. Forut: mer mat?, Sovepose, liggeunderlag klær, nyttige småting. Vanntett pose under knærne i cockpit med foto, småverktøy, sjokolade, kjeks, lommebok. Pakkes så den flyter! På toppen av den kart og kompass og drikkeflaske. Dette var før camel-bagen, så vi brukte urinposer med slange fra sykehus. Ett klubbmedlem arbeidet på urologisk avd! Intet på dekk. Etter første dag ble det litt justering av balanse - trim.

Dette gikk veldig bra. Helgetur med telt medfører uansett "leir bagasje". Forskjellen til ukestur blir proviant og kanskje litt mer klær. Vann må uansett suppleres underveis.  

God tur Elgen

Imponerende antall områder du har vært i :-) og ser at vi er veldig enige om pakking og hvor i kajakken :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, PTG skrev:

Men kjøper ikke argumentet med at kajakk er konstruert for å være tyngst foran, de er vanligvis konstruert for å være i balanse gitt den CP verdi de har foran og bak.

Jeg tror akkurat den der bare er klønete formulert, enig i at den sånn som den står er rar. Kajakker er softe konstruert for å vende opp mot vinden, noe man bruker senkekjølen for å motvirke. (Eller nøytrale) Men det har vel mest med at man padler fremover, og da sitter baugen fast i sjøen mer enn akterenden, som blåser ned, mer enn akkurat vekten. Bare dårlig forklart - poenget er nok at de fleste vender opp mot vinden - og det er det en grunn til. Så er det i varierende grad (og noen faktisk ikke?), sånn at man tar hensyn til det ved pakking.

- Men regelen er vel generelt at kajakker er designet sånn som de skal gå normalt, og så pakker man jevnt for å ikke endre på grunnegenskapene til kajakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la det tyngste rett bak meg uten å ha lest artikkelen først, fordi det føltes mest fornuftig :) er jo fortsatt nybegynner og retningen på kajakken sitter jo ikke helt. 

Men fikk testa lessa kajakk i bra bølger i Oslofjorden allikevel. Var jo ikke akkurat alene på sjøen :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PTG skrev:

Imponerende antall områder du har vært i :-) og ser at vi er veldig enige om pakking og hvor i kajakken :-).

Jau, og så er det de ture jeg ikke nevnte😀 Og vi er enige!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg kan jo tilføye at mine turer var i Struer turkajakker type Slender, Zefyr (formspennt tre!) Fenja 85,samt i marinen under tvang, en tungrodd Klepper gummi foldekajakk. Den gang var vanntette skott for pyser og dekksluker bare noe på U-båter. Alle hadde ror til korreksjoner av kursen ved vind, skeive pagaj- tak mm. Til gjengeld veide min egen tre Zefyr kun ca. 13 kg! Jeg har også padlet en "ekte" Inuitt, modell "Umanaq" distriktet, bygget med treskjelett trukket med malt seilduk. Den var bygget til en kompis av samme høyde, størrelse og vekt. Inuitt kajakker er "skreddersydd" til personen.

"Senkekjøl"? For meg er det noe på en jolle fx. Optimist. Kajakk kan ha ror evt. senke- eller klappror og evt. en finne eller skjegg foran roret. 

Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.