Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange dagsturer - hvordan holde energien oppe på varme sommerdager.


Fjelletkaller

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg har aldri problemer med matlysten, heller tvert imot :)

Hvis man spiser normal mat som brød med "saltpålegg" (ost, fårepølse, majones, leverpostei, whatever), havregrøt (alltid en knivsodd salt i den for min del), real (smaker ganske salt ja) osv. er vel dette nok vanligvis?

Jeg ser problemet om man ikke spiser, eller dekker energibehovet via søte drikker og søtt snop (eks. Sjokolade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg har aldri problemer med matlysten, heller tvert imot :)

Hvis man spiser normal mat som brød med "saltpålegg" (ost, fårepølse, majones, leverpostei, whatever), havregrøt (alltid en knivsodd salt i den for min del), real (smaker ganske salt ja) osv. er vel dette nok vanligvis?

Jeg ser problemet om man ikke spiser, eller dekker energibehovet via søte drikker og søtt snop (eks. Sjokolade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyponatremi oppstår sjeldent med mindre man drikker veldig mye, og på varme dager gjør man gjerne det. Kombinert med et lavt matinntak og aktivitet over lengre tid så er det absolutt aktuelt. Det er sannsynligvis et større problem hos maratonløpere, enn hos fjellvandrere, men jeg har vært ute for et par mistenkte tilfeller i Forsvaret. 

Driver man med idrett er det egentlig "lett" å regne seg frem til hvor mye en trenger å drikke. Da veier en seg (naken) før en økt og etter. Væsketapet er forskjellen i vekt. Husk å regne med vannet man drakk underveis. En kan så lete seg frem i tabeller og se hvor mye natrium osv en skal erstatte basert på kroppsvekt.

Etter økten er det normalt å erstatte væsketap 1.5x. Dette har også god effekt på hvor lang tid det tar å hente seg inn til neste økt.

 

Saltinntak på tur pleier ikke være et problem, men det er heller ikke skadelig å spise litt mer salt enn en trenger i en periode (med forbehold). Effekten saltinntak har på helsen er også overdrevet på friske. Jeg ville ikke vært redd for å ta med f.eks. XL1 (eller hva det heter i dag) på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Hyponatremi oppstår sjeldent med mindre man drikker veldig mye, og på varme dager gjør man gjerne det. Kombinert med et lavt matinntak og aktivitet over lengre tid så er det absolutt aktuelt. Det er sannsynligvis et større problem hos maratonløpere, enn hos fjellvandrere, men jeg har vært ute for et par mistenkte tilfeller i Forsvaret. 

Driver man med idrett er det egentlig "lett" å regne seg frem til hvor mye en trenger å drikke. Da veier en seg (naken) før en økt og etter. Væsketapet er forskjellen i vekt. Husk å regne med vannet man drakk underveis. En kan så lete seg frem i tabeller og se hvor mye natrium osv en skal erstatte basert på kroppsvekt.

Etter økten er det normalt å erstatte væsketap 1.5x. Dette har også god effekt på hvor lang tid det tar å hente seg inn til neste økt.

 

Saltinntak på tur pleier ikke være et problem, men det er heller ikke skadelig å spise litt mer salt enn en trenger i en periode (med forbehold). Effekten saltinntak har på helsen er også overdrevet på friske. Jeg ville ikke vært redd for å ta med f.eks. XL1 (eller hva det heter i dag) på tur.

Ta en titt på lenken jeg la inn tidligere. Her viser "regnestykket" ganske klart at det aldri er greit med XL1 eller liknende under ytelse over tid.

Og poenget er at det er nok å drikke når du er tørst.

http://sportsscientists.com/2007/11/sports-drinks-sweat-and-electrolytes/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.