Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trolltind Superlight 2 og Hilleberg Unna


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

Får kjøpe meg et digitalt skyvlære skjønner jeg. Står ikke noe på stengene utover type/modell "DAC Featherlite NSL Green" etter hva jeg kan se.  Fargen er rød, så "Green" her henspeiler nok på "Green & Clean" hos DAC, at de er produsert på mest mulig miljøvennlig måte:

Sitat

DAC has struggled for over eight years developing our Green Anodizing process which eliminates nitric and phosphoric acid from the anodizing process of most of our poles.

Sitat

Featherlite NSL [...] Available Sizes: 8.05mm / 8.5mm / 9mm / 9.6mm / 10.25mm

(fra www.dacpole.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, zupertramp skrev:

Jeg valgte Unna fremfor Trolltind, fordi duken til Unna har høyere rivestyrke. 

 

Samme her + at Unna er ett 4—sesongstelt, har mye kraftigere bunnduk samt at man kan åpne hele langsiden. Noe som gjorde at den høyere vekta på Unna et verd det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thomas E skrev:

Rykter skal ha det til at Helsport har oppgradert til tykkere stenger på et tidspunkt. Ekstrastengene du får på nettsiden deres er 9,6mm.

Sendte en mail til dem om dette, de har 8,5mm også. Spurte om det var en ny modell på gang med 9,6mm stenger, om jeg har kjøpt en utgående modell.  Men nei, 8,5mm er det som gjelder fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, zupertramp skrev:

Jeg valgte Unna fremfor Trolltind, fordi duken til Unna har høyere rivestyrke. Unna har 12 kg mens Trolltind har 10 kg rivestyrke.

26 minutter siden, tubbs skrev:

Samme her + at Unna er ett 4—sesongstelt, har mye kraftigere bunnduk samt at man kan åpne hele langsiden. Noe som gjorde at den høyere vekta på Unna et verd det :-)

Jeg valgte Trolltind fordi jeg har Unna fra før og kan da velge etter forholdene hvilket jeg putter i sekken. Ja takk begge deler altså.  (Vi får se når jeg har fått prøvd Trolltind, om jeg mener det samme da :-) ).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/17/2017 den 18.27, Vandrefalken skrev:

[...] i tillegg kan man kjøpe innertelt til Unna i netting til de varmeste årstidene.[...]
 

+ at du kan bruke bare innerteltet i godværet, eller under en tarp om det drypper litt,  må bare sette på stangholdere først (ca kr 200 for 4 stk). Dette kan du gjøre både med det ordinære innerteltet og netting-versjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Trolltind SL virker interessant, og det er jo lett å rives med når folk viser entusiasme :) Men med Trolltind får man altså 0 fortelt, ikke engang en glipe mellom inner- og yttertelt som på Unna? Det vil si at (eventuelt) våte skallklær, våt ryggsekk og gjørmete støvler må enten være med i innerteltet eller legges igjen ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med en søppelsekk i plast, slik at jeg kan legge våt og møkkete tøy  i dette. Har ofte med en veldig lett Tarp også HS Bitihorn SL. Har satt på ekstra fester på teltet hos Helsport slik at den er lette å feste. Tar du vektforskjellen mellom unna og Trolltiden kan du ta med ganske mye for å kompensere for manglende fortelt. Det som Trolltinden har taklet dårligst så langt er mye tung bløt snø. Da klapper ventilene igjen. Har fått satt på bardunfester for å hindre dette, men har ikke testet dette i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Knappetelt skrev:

 Det som Trolltinden har taklet dårligst så langt er mye tung bløt snø. Da klapper ventilene igjen.

Unna veier 2,2kg turklart men er jo ett 4-sesongers telt som tåler endel mer enn Trolltind.
Så blir litt feil å sammenligne de direkte.
Hilleberg har jo 3-sesongstelt som er endel lettere enn Unna.
Niak veier 1,7kg og har bra fortelt og er romsligere enn Trolltind :) (Og har teltbunn som tåler barnåler)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Knappetelt skrev:

Har ofte med en veldig lett Tarp også HS Bitihorn SL. Har satt på ekstra fester på teltet hos Helsport slik at den er lette å feste. Tar du vektforskjellen mellom unna og Trolltiden kan du ta med ganske mye for å kompensere for manglende fortelt. Det som Trolltinden har taklet dårligst så langt er mye tung bløt snø. Da klapper ventilene igjen. Har fått satt på bardunfester for å hindre dette, men har ikke testet dette i praksis.

Har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, spesial_43 skrev:

@Knappetelt godt poeng med vektforskjell, Trolltind med sine 1.3 kg er jo svært lett. På den andre side, hva veier egentlig Unna som turklart telt? Fjellsport opererer med et vektintervall fra 1.5 til 2.1 kilogram?

Jeg bruker et Hilleberg Nallo som veier litt over to kilo på turer hvor vi er to. Men syns i grunn et solotelt ikke kan være lett nok og bruker et Helsport Ringstind da. Har aldri hatt noen problemer med bunnduken på Ringstind. Og syns løsningene og kvaliteten er minst like god på Helsport som på Hillebergteltet. Ser man på hjemmesidene til Helsport så er Trolltinden brukt endel vinterstid også. Duken på Unna er marginalt sterkere enn på Trolltind. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes unna ser veldig fint ut. Men jeg bor på vestlandet, her kan regne sammenhengende non-stop i ukesvis. Hvordan takler man dette over tregrensen med ett telt uten fortelt? Ser for meg at det blir meget fuktig uten fortelt. Bare ved å åpne døren plasker det jord rett inn.

Evt. må man lage seg en tarpløsning til teltet? Kanskje man kan kjøpe en billig tarp (magasinet f.eks.) eller tarpstoff som man kutter til å passe teltet og lage en baldakin med to tarpstenger. Gir mye vindfang da.

EDIT: Solou er selvfølgelig løsningen, selv om forteltet er lite...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet på siden til Helsport at til Jul ønsker jeg meg Trolltind med inngangen flyttet til langsiden og at de drar ut duken litt slik at det blir et lite fortelt med plass til møkkete støvler. Har hatt et selvstående telt på ønskelista lenge.  Flytter de inngangen kan jeg ligge å kikke ut mens jeg prøver og våkne om morran.  Inntil det skjer så fortsetter jeg med Ringstind SL 1-2, veldig fornøyd med dette. Synes diskusjonen om bunnduken på SL er noe søkt, det kan gå hull i alle bunnduker hvis en er uheldig. Jeg har ikke hatt noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg synes unna ser veldig fint ut. Men jeg bor på vestlandet, her kan regne sammenhengende non-stop i ukesvis.

Har ligget værfast i Unna i plaskende regn  uten noe større problem, men har ikke erfaring med at spruter jord opp av bakken ( haggel derimot.). Skulle selvsagt ønsket ordentlig fortelt når jeg har ligget værfast, men det er en annen sak  (et telt å "bo/campe i" vs et telt å "overnatte i").  Knepper  ned litt av innerduken ved behov og strekker ytterduken ved døra litt ut og opp med bardun.

Hans Osvold har på sin youtube kanal lagt ut flere videoer der han bruker Unna (og andre Hilleberg telt) under ymse værforhold. Om ikke annet så får du et bedre inntrykk av teltet ved å titte litt der enn bare å se stillbilder. Her en playlist med Hilleberg telt fra  kanalen hans: www.youtube.com/playlist?list=PLcbEXjgT_ZZTVaCtCHIxotu47iIwD2IoI  Ser at han ikke har oppdatert den listen på en stund, ikke fått med denne fra i år ser det ut til: www.youtube.com/watch?v=95GOF2Sgo2s.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt opp Trolltind utenfor husveggen i kveld. Ventet på at regnet skulle opphøre, men det gjorde det ikke, så da var det rimelig mørkt når jeg kom meg ut. Kanskje derfor jeg endte opp med bardunene på innsiden når jeg hadde satt opp ytterteltet. Å vel. Påan igjen. Innerteltet er ikke ferdig påsatt, det må også gjøres. Fort gjort,  alt veldig likt Unna, bare  at alt er litt spinklere - ikke så solid. 

Det blåste kraftig her nå, så jeg oppdaget raskt at man bør forankre teltet i bakken før man begynner. Telet er jo lett, superlett. Så for meg hvordan et slikt telt raskt kan havne flere mil unna der man står om man ikke passer på. 

Ser ellers for meg at slik døråpningen er på dette teltet kan man ikke alltid velge å sette døra mot den beste utsikten dersom det er litt vær på gang, må nok vende den unna været.

Det regnet godt da jeg holdt på, så da har forhåpentligvis alle trådene i sømmene rukket å svelle ut og bli tett til jeg skal inn i det. Står oppslått i garasjen til tørk nå.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trolltind Superlight 2 var med på en ukes tur– og da fant jeg dessverre ut at det superlette teltet også hadde et superglatt teltgulv.  Er lenge siden jeg har sovet så dårlig og fått så dårlig hvile i et telt før.  Og da var det  ikke liggeunderlaget (Therm-A-Rest NeoAir Xtherm) sin feil,  men det glatte teltgulvet som sendte meg og liggeunderlaget over i den ene eller den andre teltveggen ved den minste bevegelse.  Man våkner av slikt, særlig når teltveggene er våte av kondens.

Når jeg returnerte fra turen kontaktet jeg Helsport om dette. Fikk da bl.a. vite at dette er et problem som kan oppstå fordi duken som brukes som gulv i superlight-serien behandles med silikon både på under-  og oversiden (det er RAINGUARD PRO duken, som ellers brukes som ytterduk i andre Helsport telt).  Dette skjer ikke med den dedikerte bunnduken [ RAINGUARD PRO FLOOR ] som de bruker i øvrige telt i PRO og X-trem serien.  Denne silikonbehandles bare på undersiden. (De har også en annen bunnduk uten silikonbehandling, mer flammesikker, til bruk i TREK serien og Lavvoer.)

I svaret jeg mottok het det om silikonbehandlingen av gulvduken i superlight bl.a. at:

”Blandingen og konstruksjonen av denne silikonbehandlingen er slik at det vil variere noe hvor glatt duken blir, og den blir dermed i noen tilfeller irriterende glatt”

I noen tilfeller altså, irriterende glatt. Men dette fikk/fant jeg ingen informasjon om før jeg kjøpte teltet. Hadde det skjedd ville jeg ikke valgt Trolltind SL. Mulig at ingen andre her med superlight telt fra Helsport har erfart dette, men jeg erfarte det nå og det holdt for meg. Da hjelper det ikke at teltet stod støtt i vinden og holdt regnet ute. Reklamerte derfor på teltet til XXL og fikk hevet kjøpet.

 For min del vil det derfor fortsatt gå i Unna og Soulo, to telt hvis kvaliteter jeg nå setter enda mere pris på.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, zimwalker skrev:

I noen tilfeller altså, irriterende glatt. Men dette fikk/fant jeg ingen informasjon om før jeg kjøpte teltet. Hadde det skjedd ville jeg ikke valgt Trolltind SL. Mulig at ingen andre her med superlight telt fra Helsport har erfart dette, men jeg erfarte det nå og det holdt for meg. Da hjelper det ikke at teltet stod støtt i vinden og holdt regnet ute. Reklamerte derfor på teltet til XXL og fikk hevet kjøpet.

Nå har du jo levert tilbake teltet, men jeg nevner det allikevel. Om man har problemer med at underlaget sklir på bunnduken kan et par tynne lisser med Sil-net eller tilsvarende på liggeunderlaget gjøre susen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Da hjelper det ikke at teltet stod støtt i vinden og holdt regnet ute

Har opplevd at bunnduken på SL telt er noe glatt når det er nytt. Men pleier alltid å legge klær under liggeunderlaget for å ligge mykere og varmere. Sover også diagonalt i mitt Trolltinden og det er ikke mye glatt etter ca 50 overnattinger. Legger også sekken på en side og kokeutstyret på den andre. Så selv om det hadde vært glatt, kunne ikke sklidd noe særlig. Når du ligger på diagonalen slik er du også lengere unna duken.

Synd at du ikke var fornøyd med bunnduken, men hvordan syns du ellers at teltet fungerte?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Humbug skrev:

Nå har du jo levert tilbake teltet, men jeg nevner det allikevel. Om man har problemer med at underlaget sklir på bunnduken kan et par tynne lisser med Sil-net eller tilsvarende på liggeunderlaget gjøre susen.

Takk, kjenner til dette,  men når jeg betaler 6000 for et telt så godtar jeg ikke at jeg eventuelt må ty til slike "Petter-smart" løsninger for å få en god natts søvn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Memento mori skrev:

Har opplevd at bunnduken på SL telt er noe glatt når det er nytt. Men pleier alltid å legge klær under liggeunderlaget for å ligge mykere og varmere. Sover også diagonalt i mitt Trolltinden og det er ikke mye glatt etter ca 50 overnattinger. Legger også sekken på en side og kokeutstyret på den andre. Så selv om det hadde vært glatt, kunne ikke sklidd noe særlig. Når du ligger på diagonalen slik er du også lengere unna duken.

Synd at du ikke var fornøyd med bunnduken, men hvordan syns du ellers at teltet fungerte?

 

Noen momenter jeg har notert meg: 

* Teltet er lite, litt kortere i innvendig gulvlengde (210cm)  i forhold til  Unna (230cm), men samtidig litt bredere ( 120cm mot 110cm).  Jeg er bare 183, men soveposene jeg brukte denne gangen var 195, så jeg prøvde uansett å legge meg diagonalt for ikke å komme i kontakt med teltveggene. Men der endte jeg altså opp likevel, pga det glatte gulvet.

* Randulf Valle skrev i sin langtidstest av teltet i Villmarksliv nr 7 i år at:

Sitat

”Ytterduken er svært tynn og tåler en del mindre enn mer ordinær teltduk.  Dette merker man spesielt når stengene skal træs i. Det blir fort hull og rifter i stankanalene, ikke minst i overgangen til den forsterkede stoffkoppen i enden av kanalen”.

Dette hadde jeg i bakhodet da jeg satt opp teltet. Erfarte dog ikke rifter eller hull, men erfarte flere ganger at når jeg tredde duken/stangkanalene på stengene, så hekta stengene seg opp i strikkene i festene til innerduken – slik at jeg måtte dukke inn under teltduken for å ”hekt av” strikken som stangen hadde hekta i. Helsport gjør et poeng av at innvendige stangkanaler gir gir bedre vindstabilitet, fordi man får spent duken mer. Dette gir igjen mindre vindstøy mener de. Men jeg tror nå jeg holder en knapp på utvendige stangkanaler som jeg har på Unna da jeg aldri har erfart noe krøll med disse.

* Dersom jeg skulle ha beholdt dette teltet så ville jeg nok ha fått sydd på en bardun på den ene kortveggen, for der klebet ytterduken seg fort til innerduken når vinden trykket litt på. Tenker at jo tynnere duken er, jo viktigere er  barduneringen  for å holde duken stram  og følgelig inner- og ytterduken fra hverandre.  Ville derfor også bytta ut teltpluggene med noen som er litt lengre, f.eks MSR Groundhog. En erfaring jeg gjorde i så måte var at på et underlag av  jord  og lyng klarte bevegelse i duken p.g.a. vind i løpet av natten å ”lirke opp” et par av (skråstilte) pluggene slik at ytterduken klebet seg på innerduken i regnværet.  Men jeg var nå våken, så hva som skjedde og kunne ordne opp. Når det er sagt så var det nok opp mot liten kuling i vindkastene den natta der jeg lå. Så i alt i alt klarte teltet seg bra hva gjelder vindstabilitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å kjøpe meg et nytt Unna før eller siden. Men siden det gikk i orden med reklamasjonen på Trolltind, og pengene jeg hadde tenkt å bruke på telt nå stod der ubrukt, så ble det før. Det hjalp litt på kjøpelysten da @Phoney delte en 25%-rabattkode hos Fjellsport i røverkjøpstråden. Takk for den! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-09-07 den 7.32, zimwalker skrev:

Reklamerte derfor på teltet til XXL og fikk hevet kjøpet.

Ordmärkande av mig, men du har nog utnyttjat din rätt hos xxl att vara nöjd kund (100 % fornöjdgarantin) . Reklamering är något du använder när det när ett ett fel på produkten. Det var det förmodligen inte i detta fallet. Det är inte samma sak.

Var en tråd för några veckor sedan då Giattamo (?) fick problem (kortsiktigt) för att hon reklamerte när hon borde ha utnyttjat sin rätt att skicka i retur bara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Björn skrev:

Ordmärkande av mig, men du har nog utnyttjat din rätt hos xxl att vara nöjd kund (100 % fornöjdgarantin) . Reklamering är något du använder när det när ett ett fel på produkten. Det var det förmodligen inte i detta fallet. Det är inte samma sak.

Var en tråd för några veckor sedan då Giattamo (?) fick problem (kortsiktigt) för att hon reklamerte när hon borde ha utnyttjat sin rätt att skicka i retur bara.

Spiller ingen rolle for meg, jeg nå fått pengene i retur, men under den fornøydhetsgarantien du viser til står det at man kan få bytte til annen vare i samme varegruppe og prisnivå, ikke at man får refundert kjøpet.  https://www.xxl.no/XXL-garantier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.