Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano - 2 voksne og en Boxer


Anbefalte innlegg

Vi skal gå til innkjøp av en Ally kano, og er litt usikker på størrelsen. 16, 5 DR virker som det mest fornuftige valget, men er denne stor nok til to voksne, en hund og masse bagasje? Kommer til å bli en del langturer med lavvo, og pga. Sprelsk boxer kunne vi tenkt oss at kanoen var så stabil som mulig. 

Blir nok på sikt padling i elv også.

 

Endret av Silj3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Anders_G skrev:

Stabilitet er ikke noe problem, men hva er grunnen til å ikke velge den største modellen? 

Vi har vært inne på tanken, men jeg er redd den bli for stor og uhåndterlig? 

Det vil jo også bli litt bæring, spesielt når vi skal til Femundsmarka i 3 uker. Og derfor vil jeg ikke kjøpe noe som er større enn nødvendig, men jeg vil heller ikke at det skal bli for trangt. 

Det er også en fordel at jeg kan ta med meg bikkja å dra på tur alene, og ser for meg at den største blir vanskelig å padle alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Silj3 skrev:

Vi har vært inne på tanken, men jeg er redd den bli for stor og uhåndterlig? 

Det vil jo også bli litt bæring, spesielt når vi skal til Femundsmarka i 3 uker. Og derfor vil jeg ikke kjøpe noe som er større enn nødvendig, men jeg vil heller ikke at det skal bli for trangt. 

Det er også en fordel at jeg kan ta med meg bikkja å dra på tur alene, og ser for meg at den største blir vanskelig å padle alene? 

Jeg  valgte den minste av samme grunner som forteller  her. Nå angrer jeg og ser at jeg  burde hatt den største, selv om det er plass til 2 mennesker en hund og masse bagasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om det er mer enn ca. 2.5 kg vektforskjell på 16.5 DR og 18.5 DR, det er jo en del ekstra plass for ganske lite vekt. Selv skal jeg på tur til helgen i Rogen/Vonsjøen i 3 uker og vi har tenkt å bære med en kano på 37.5 kg...

 

Det får ta den tiden det tar tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år sida var vi 4 voksne og 3 bikkjer ned Piteelva. To uker på tur med alt utstyr i to ally 16,5. Ingen problem hverken med plass eller stabilitet. For min del ser jeg ikke behovet for den store versjonen med mindre du skal være mer enn 2 mennesker i den. Den store allyen er uhåndterlig å padle solo, særlig i vind.

Jeg har padla mye med bikkjer i kano, og har kommet fram til at den beste plassen å ha dem er bak baksetet. Der har de det så trangt at de ikke får flytta seg fra side til side og påvirker stabiliteten. Samtidig er det nok plass til at de har det OK. De ser heller ikke stryka foran kanoen og blir mindre redde. Ned Piteelva var det en stor labrador bak setet i den eine kanoen og to koikere bak setet i den andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truant76 skrev:

Ser ikke ut som om det er mer enn ca. 2.5 kg vektforskjell på 16.5 DR og 18.5 DR, det er jo en del ekstra plass for ganske lite vekt. Selv skal jeg på tur til helgen i Rogen/Vonsjøen i 3 uker og vi har tenkt å bære med en kano på 37.5 kg... Det får ta den tiden det tar tenker jeg :)

Høres tungt ut. Starter dere på Käringsjön er det ikke så lange bæringer. Å bære fra Femunden og opp til Nedre Roasten er i hvert fall et blodslit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, peik skrev:

Høres tungt ut. Starter dere på Käringsjön er det ikke så lange bæringer. Å bære fra Femunden og opp til Nedre Roasten er i hvert fall et blodslit...

Ja, det er fra Käringsjön. Planen om å dra til Vonsjøen kom etter en tur vi hadde til fots til Grislehåen for noen år siden, og opprinnelig gikk den ut på å kjøpe packrafts og gå samme vei til Grislehåen og komme seg derfra til Vonsøen, slik at vi kunne farte rundt i det området med padlemuligheter. Det var ikke alle i følget som endte opp med å ha råd til det, så da ble ruten lagt om med start i Sverige og bruk av kano i stedet. Har også vært i området rundt nedre Røa tidligere så vi er helt enig i at bæring av så tung kano den ruten må være en øvelse i selvpining :)

 

Har du forresten tatt ruten fra Käringsjön til Rogen? Vi lurer litt på om det er mulig å bruke elven det siste stykket ned til Rogen, med f. eks lining el. Ellers er vel alternativet en ca. 800m lang bæring (luftlinje) etter det jeg kan se på kartet. Har ingen erfaring med å padle stryk så vil gjerne unngå det, og det ser ut som det er noen slike partier i den elven som leder ned til Rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bekken mot Rogen kan padles på deler av turen. Ingen skumle stryk her. Ellers må dere ta en tur  i Krattelsjøene eller hva de het, vestover mot Skedbrostugan turisthytte. Har laget en liten blogg-post fra Rogen. Flotteste stedet jeg har padlet. Siste youtube-snutten er fra bekken du spør om. Veksler mellom stilleflytende partier som kan padles til steinete partier med for lite vann til padling.

http://peik.blogg.no/1454675190_kajakktur_i_rogen_nat.html

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, peik skrev:

Ja, bekken mot Rogen kan padles på deler av turen. Ingen skumle stryk her. Ellers må dere ta en tur  i Krattelsjøene eller hva de het, vestover mot Skedbrostugan turisthytte. Har laget en liten blogg-post fra Rogen. Flotteste stedet jeg har padlet. Siste youtube-snutten er fra bekken du spør om. Veksler mellom stilleflytende partier som kan padles til steinete partier med for lite vann til padling.

http://peik.blogg.no/1454675190_kajakktur_i_rogen_nat.html

Takker og bukker :)

 

Så lenge vi ikke blir liggende værfast i teltet har vi planer om å utforske så mye som mulig av området rundt Vonsjøen nord, samt toppene i området. Veldig fornøyd med at den bekken kan padles, tror det er noen i følget som kommer til å bli glad for å slippe 800m bæring x 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en sleping mellom Öster Rödsjön og Rogen. Ca 400 m med noe kronglete terreng.  Ellers fine leirplasser helt vest i Rogen, så vidt på norsk side av riksgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for 18,5 DR. Jeg har selv hatt 16.5 i mange år, men har prøvd den lengre varianten noen ganger. Opplever at 18,5 er en del mer retningsstabil å padle enn min, både med full båt og solo. Med folk og bagasje ombord er en Ally en drøm å padle. Skal man padle solo eller ta en tur utpå for å fiske litt etc, er den fremdeles ganske stødig, men mye vanskeligere å padle/holde på kurs, og blir lett tatt av vinden fordi den er ganske flat under. Da kan det være lurt å legge i litt vekt foran og for min del foretrekker jeg da å sitte mer midt i båten. Synes det fungerer fint å sitte bak fram på det fremste setet, altså padler jeg den baklengs, da blir det mye bedre vektfordeling og man får åretaket lenger frem, lettere å ta styretak. Men altså, jeg tror dere blir fornøyd med Ally uansett, og dere får med mye bagasje i en 16,5 også, fordi man kan pakke helt ut i enden av båten (det er ingen flyteskott som tar opp plass). Men tror dere blir aller mest fornøyd med den lengste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange bra svar da :) Jeg er Siljes samboer og er like i tvil som henne hva som er det beste valget. Er utrolig rart at ikke Bergans har youtube-video med alle kanoene side ved side og med både folk, bagasje og hunder. Fant bare en generell video om Ally og en ned montering som de har laget. Er det bare jeg som er dårlig på google-fu?

Jeg var ganske lenge overbevist om den største, men så havnet jeg over på 16,5. -Nå så står jeg midt i mellom igjen, hehe. Ser det er litt delte meninger på hvordan de største er å manøvrere også.

Noen som vet om det finnes butikk i hordaland der man kan se ally'ene ferdig montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 6.7.2017 den 21.18, Glenn_G skrev:

Så mange bra svar da :) Jeg er Siljes samboer og er like i tvil som henne hva som er det beste valget. Er utrolig rart at ikke Bergans har youtube-video med alle kanoene side ved side og med både folk, bagasje og hunder. Fant bare en generell video om Ally og en ned montering som de har laget. Er det bare jeg som er dårlig på google-fu?

Jeg var ganske lenge overbevist om den største, men så havnet jeg over på 16,5. -Nå så står jeg midt i mellom igjen, hehe. Ser det er litt delte meninger på hvordan de største er å manøvrere også.

Noen som vet om det finnes butikk i hordaland der man kan se ally'ene ferdig montert?

Har dere kjøpt kano? Vi har en 16" som vi har vært to voksne og fire barn i alderen 8-9-10-11 i uten problem, dog ute bagasje. To voksne med MASSe bagasje er ingen problem i denne. Vi har også en 15" som vi "arvet", den har vi voksne brukt par ganger i sommer, ikke noe problem å fylle godt med bagasje i den også, litt andre padleegenskaper i 15" kontra 16" og det er merkbart, dog ikke negative forskjeller på noen vis. Min onkel har 18,5 DR og tilbakemeldingen der at den var STOR, ikke noen ideelt valg for små elver kunne han berette etter førstegangsturen i den. Men 4 voksne i denne var ingen problem, dog uten bagasje da. Usikker på om han har vært på tur med denne. Men for vårs familie og bruk med 2 voksne og nå 5 barn så ville nok en 18,5" være ideel i størrelse der hvor det er aktuelt for oss å padle, ellers så tror jeg nok som flere her har skrevet, 16,5" DR er mest allround og det baserer jeg på hva jeg ser våre kanoer har vært lastet med og brukt til. Men 16" fikk jeg ny til en særdeles fordelaktig pris den gangen jeg kjøpte den, og det var i hjembygda så valget var ikke så vanskelig den gang. I dag om jeg skulle kjøpt ny, så hadde det blitt 16,5" eller 18,5" DR pga padleegenskapene og den ekstra lengden sett opp mot 15" og 16". Lykke til med valget og god tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 13.03, KjetilO skrev:

Har dere kjøpt kano? Vi har en 16" som vi har vært to voksne og fire barn i alderen 8-9-10-11 i uten problem, dog ute bagasje. To voksne med MASSe bagasje er ingen problem i denne. Vi har også en 15" som vi "arvet", den har vi voksne brukt par ganger i sommer, ikke noe problem å fylle godt med bagasje i den også, litt andre padleegenskaper i 15" kontra 16" og det er merkbart, dog ikke negative forskjeller på noen vis. Min onkel har 18" DR og tilbakemeldingen der at den var STOR, ikke noen ideelt valg for små elver kunne han berette etter førstegangsturen i den. Men 4 voksne i denne var ingen problem, dog uten bagasje da. Usikker på om han har vært på tur med denne. Men for vårs familie og bruk med 2 voksne og nå 5 barn så ville nok en 18" være ideel i størrelse der hvor det er aktuelt for oss å padle, ellers så tror jeg nok som flere her har skrevet, 16,5" DR er mest allround og det baserer jeg på hva jeg ser våre kanoer har vært lastet med og brukt til. Men 16" fikk jeg ny til en særdeles fordelaktig pris den gangen jeg kjøpte den, og det var i hjembygda så valget var ikke så vanskelig den gang. I dag om jeg skulle kjøpt ny, så hadde det blitt 16,5" eller 18" DR pga padleegenskapene og den ekstra lengden sett opp mot 15" og 16". Lykke til med valget og god tur :-)

Skulle være 18" og ikke 18,5" som beskrevet i svarinnlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ser at det aldri ble svart mer på denne tråden, det var svakt av oss 🤢 Vi har fremdeles ikke kjøpt kano, men nå kommer snart skattepengene og da BLIR det kano! Men blir en brukt da. Vi var på en 15 døgns kanotur i Rogen og Femundsmarka i fjor, da med en relativt liten glassfiberkano som vi fikk lånt. Den var egentlig alt for liten og vi hadde farlig lite klaring mellom vann og ripe, noe som gjorde det ganske ekkelt ved noen anledninger på Rogen som ikke «leker butikk» når det plutselig blåser opp. Går fra ingen bølger til å kunne senke kanoer på et kvarters tid! Så vi skal definitivt ha noe som kan bære mye. Bare bagasje og hund er jo lett over 100kg og så kommer jo to voksne i tillegg. Den vi lånte var ikke langt unna størrelsen på en ally 16,5 så det ut til. Men vi har kun sett de kanoene i forbifarten. Er det noen i bergensområdet som har ally 16.5, 18 eller 18.5 liggende som det hadde gått ann å få sett på? Aller helst fått hatt med noen ryggsekker osv for å legge oppi og se hvordan det da ser ut plassmessig. Er så stor investering at vi vil gjerne gjøre det riktig så vi slipper å angre. Vi har minst en sånn 2-3 uker pr år og det vil nok bli enda lengre turer i framtiden også og da blir det mye bagasje!

i høst blir det over to uker i Femundsmarka igjen, denne gangen med både jakt og fiske! Vi gleder oss helt hemningsløst!! 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 16,5 DR, m3n bor ikke på vestlandet. Men tenkte jeg skulle gi en kort erfaring fra min. Jeg har ofte brukt den med 2 voksne, 2 husky og 2 godt fylte Recon Pack. Det har gått fint, ikke noe bekymring for flyteevne eller fribord. Men med såpass last så blir den noe treg i vannet. Men da er personer på 100+85 kilo, 2 husky på ca 25 hver og 2 recon på 25 hver. Padlet den i Rogen med 2 voksne og 1 husky og det gikk veldig fint, dog med pakk for 1uke ikke 3. Skulle jeg kjøpt nå for 2 voksne og 2 bikkjer hadde jeg kjøpt 18. Bergans hadde en 18,5 som var mer egnet for flatt vann. Var litt smalere men raskere. Jeg har padlet 16,5 Dr litt alene med bikkja og det går fint, men ikke testet 18. Min er litt sensitiv for god vektbalanse så jeg må tyngste lasset bak midten av kano og ikke for mye vekt i endene. Da kan den være litt rar å styre, føles som den sladder litt. Prøvde en bikkja foran førstemann men det funket ikke så bra. Endte med lette ting som underlag etc i front og akter, en bikkje mello  spant bak førstemann så sekkene i neste "rom" , så en bikkja foran beina mine. Jeg satt bak som er tyngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp en 18 foter i Fyllingsdalen idag, og prøvde den en tur på vannet. Den står oppslått på verandaen til onsdag så den kan du både se og føle på så mye du vil. Prøve den kan du og. 

Har lite erfaring med kano generelt, og bare en time i denne. Men i forhold til 15-16 fots plastkanoer vi har leid tidligere er det et HAV av plass. Vi skal i hovedsak bruke denne til turer med 2 voksne, 1 barn, 1 hund på 22-23 kilo og bagasje - men jeg kommer til å padle mye alene og meg + 1.

Konklusjonen min når valget sto mellom 16,5 og 18 var at jeg ikke er noen ekstremfarer, og kommer aldri til å lide hvis den skulle være litt vanskeligere å padle solo enn 16,5. Umulig blir det ikke uansett. Og plassen er god å ha. 

Og erfaringen så langt viser at solopadling funker kjempefint. Riktignok ikke testet i mye vind, men jeg er bra silker på at jeg har valgt riktig. Ikke skal jeg padle ville stryk med den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 16,5 siden 2008, med to personer og strihåret vorsther, av lange turer har kanoen blitt brukt i Femundsmarka og 3 turer i øvre halvdel av Pitevassdraget. På den ene turen var vi rovere og ledere i Salten speiderkrets på tur, to Ally og 4 Pelican 15,5. I den ene Allyen satt det da 3 personer og en hund (type labradorblanding). Til dels rufsete vær på Pieskehaure, men det gikk greit. Hunder sitter bakerst, min forrige vosther insiterte riktignok på å sitte forrest uansett, noe som også inkluderte å prøve å balansere sittende på fordekket på en Inkas glassfiberkano... han ble våt.  Det må de bare lære.  Sammenliknet med f.eks. Pelican og Hasle er det mye mer effektiv pakkeplass i en Ally. Hund bakerst, bakpadler, åpent skott til beina, stor sekk, stor sekk, stor sekk, frampadler, åpent skott til bein, framskott (evt med plass til hundekløv). En fullpakket Bergans 130 Alpinist med ca 30 -35 kg vekt går på tvers når lokket tas opp i de tre midtre skottene. Jeg vil tippe en 18 fot har et skott mer, dvs muligens plass til en stor sekk til. I Pelican og Hasle skal man være fornøyd om det går inn 3 sekker på ca 80 liter og da er det trangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.