Gå til innhold
  • Bli medlem

ryggsmerter i kajakk


Anbefalte innlegg

Annonse

Kan være sittestillingen din, padleteknikken din, lite erfaring med kajakk eller dårlig trent rygg :)

Anbefaler at du tar ett padlekurs i regi av en lokal klubb. Der får du tips til teknikk, sittestilling og evnt andre ting som kan være galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke usannsynlig at redusert bevegelighet i setet og bakre lårmuskler bidrar til at du sitter på en måte som er vondt over tid. Bevegelighetstrening for baksiden, samt å styrke setemuskulaturen gjør ofte underverker på ryggsmerter. Det kan også være tighte hofteleddsbøyere. 

Snakk med en fysioterapeut eller tilsvarende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med i utviklingen av nye kajakker i det siste, men jeg vil nevne at noen av Hasle sine kajakker har justering av korsryggen på setet, fra utsiden av kajakken. Rett og slett bare å dra i denne snoren, så vipper ryggplaten litt. Dette likte jeg svært godt på akkurat den kajakken.. Det var der også mulighet for å flytte setet litt frem, uten å flytte ryggstøtten.

Min mer moderne kajakk har ikke slike justeringsmuligheter, noe jeg savner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk padler selv og jeg kan bli sliten i korsryggen om jeg spenner meg for mye. Men så fort jeg slapper av, og er i balanse igjen, så funker det helt fint. Det er jo noe som raskt fikses med litt padletid. 

Kjennes jo at man bruker mye kjerne, så det er fort gjort å bli sliten og spent inntil man er bedre trent og har mer kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kimandresondbo skrev:

Hei, har kjøpt meg kajakk for første gang. Når jeg har padlet i ca 1-2 timer får jeg smerter i korsryggen. De forsvinner så fort jeg kommer meg ut av kajakken igjen. Noen som har tips til hva jeg gjør feil?

Det er ikke alltid kjapt å finne ut av.  Noe som kan være tingen er å ta et avbrekk når det butter.  Jeg hadde ikke kjangs til å padle mer enn ca. en halvtime av gangen da jeg startet for noen år siden. Slet med stramme hamstrings og mistet følelsen i setet ganske kjapt.  Etter å ha holdt på en stund og i tillegg trent/strekt bevisst, kan jeg nå sitte lenge i kajakken. 1-2 timer av gangen som fersking kan være mye :) 

Etter å ha fått meg ei sånn Skwoosh X-treme sittepute kan jeg sitte så lenge jeg orker/gidder. Håper du knekker koden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du som nybegynner har litt dårlig balanse og dermed korrigerer mye for å hindre båten i å tippe. Har selv prøvd smale havracere og da blir jeg som oftest ganske sliten i ryggen fordi jeg ikke har god nok balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett at årsaken ligger i at du har noen muskler bak i ryggen som ikke er vandt til å bli brukt. Når du setter deg i en kajakk og begynner å padle så blir disse musklene aktivert og etter en stund så er de så trette og fulle av melkesyre at de begynner å verke. Dette skjer med alle muskler når de blir brukt for "første" gang. Enten du sykler, løper, bærer ryggsekk eller utfører kroppsarbeid med bøyd rygg så vil du oppleve det samme i noen muskler. Den beste medisinen er mer padling i kajakken. Hvis du fortsatt har smerter i ryggen etter at du er kommet hjem, f.eks. når du sitter eller når du reiser deg opp etter å ha sittet i godstolen en stund, så hjelper det å legge seg flatt ned på et hardt gulv, legg beina/leggene opp på en krakk eller stol slik at du har tilnærmet 90 graders vinkel i knær og hofter, legg en liten pute under nakken og slapp helt av. La korsryggen synke ned mot gulvet og la smerte være smerte. Ligg slik i et kvarter eller lenger og gjør dette et par ganger hver dag. Denne øvelsen strekker ut stramme muskler i korsryggen og det tar vanligvis ikke mange dager før problemet er borte. Men fortsett å padle kajakk. Musklene må bli vandt til å bli brukt. På fagspråket kalle sette "trening" og er helt ufarlig.

6a016767a85c8e970b017c32f11a74970b-800wi.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mange svar på dette, alt frå utrent, til stramme muskar, skeivstillingar, teknikk osv, så det er neste vanskeleg å svare på utan å sjå deg. Om du går kurs hjå nokon som er go på padleteknikk vil dei i større grad kunne sjå om det er noko fysisk eller om det handlar om sittestilling og teknikk. Truleg er det ein kombinasjon. 

For padling og korsrygg er det aldri dumt med ei sterk kjerne, samt fleksibel hofteleddsbøyer. (denne skaper uheldig drag i korsryggen om han er spent, så kjenne etter når du sitt i kajakken om du sitt og spenner musklane på framsida av hofta, i høgde med hoftekulen men lenger inn mot magen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.