Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med utsikt i Oslo-området


john85

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei @john85 og velkommen hit!

Du spør om det finnes trær i skogen?

Teltplasser med utsikt er det mange av, så lenge du ha vann i sekken er det bare å sikte på nærmeste ås/topp i Nordmarka eller Østmarka, så finnes det teltplasser over alt. Skal du være alene ville jeg sikte meg inn på Maridalsalpene, flott utsikt fra flere av dem. Ellers så hadde @martin.m en post her inne med teltplassering på Kolsåstoppen. Vilt, alene og utiskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er bortskjemt som vestlending, men kikkuttoppen var en skuffelse da jeg var der for 10-15 år siden. Toppen var jo skogkledd, så utsikten er jo delt opp i smale sektorer mellom trærne. Jada, det finnes utsikt, men ikke noe panorama, som jeg i min naivitet hadde sett for meg på grunn av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av trær i marka her ja. Derfor de fleste Oslo-folk rømmer til steinrøysa med jevne mellomrom 😂 

Men du kan få bra panorama fra Kikuttoppen litt mot nord-vest for selve toppen. Om jeg ikke husker helt feil. 10-15 år siden jeg selv var der sist. Og det var kanskje såpass tidlig på våren at det var lite blader på trærne (lå fortsatt snø på toppen)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @john85
Det er jo en rekke steder hvor man kan få seg litt utsikt i større eller mindre monn. Som @ost nevnte er jo Kolsås ett av stedene, men dette er jo lett tilgjengelig så det kan jo være at man møter folk (som ikke nødvendigvis overnatter) på de fineste sommerdagene.
Et aspekt man bør tenke på er at utsiktspunkter som regel ikke har tilgang til vann, så dette må enten medbringes, eller så må man gå en liten tur for å hente dette dersom det er vann i nærområdene.
Et sted som ikke er så mye benyttet i samme område, men lett tilgjengelig, er Ramsåsen i Vestmarka. Flott utsikt mot Kolsås, Bærum/Oslo. Sti opp fra Jorbru på Skui.
Eller er det jo en rekke andre topper lengre fra sivilisasjonen inne i både i Vest/Nordmarka som kan gi fine utkikkspunkt. Tipset mitt ville bli å kikke på kart, velg et område/topp, gå dit og prøv deg fram.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, john85 skrev:

Takk for tips. Hva med flotte teltplasser ved fjorden eller ved flotte vann/tjern som man kan være alene?

Er det for eks noen av øyene i oslofjorden hvor man kan slå opp telt?

Du kan slå opp telt ved Langøyene og der er du absolutt ikke alene. Ellers er det få plasser å telte i Indre Oslofjorden. 

Du bør heller satse på et lite vann i marka uten stier rundt. Øyungen og Fagervann kan du stryke av lista. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en natt på Barlindåsen med knall utstikt! Du er jo bare alene sent på kvelden og natta, men til å være en kort tur rett etter jobb så var det vel verdt det. [Se bilde her]

Et annet sted jeg har vurdert er Askehøgda som ligger ikke så langt unna Kikuttoppen (og Sandungskollen) og har mye bedre utsikt. Her er du nok ganske alene. Har en liten (dårlig) videosnutt her: [Link]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Julie_G skrev:

Jeg hadde en natt på Barlindåsen med knall utstikt! Du er jo bare alene sent på kvelden og natta, men til å være en kort tur rett etter jobb så var det vel verdt det. [Se bilde her]

Et annet sted jeg har vurdert er Askehøgda som ligger ikke så langt unna Kikuttoppen (og Sandungskollen) og har mye bedre utsikt. Her er du nok ganske alene. Har en liten (dårlig) videosnutt her: [Link]

Her så det ut som to gode kandidater. Hvem er lettest tilgjengelig med bil? Har du nøyaktige koordinater/kartpunkt til ut.no til barliåsen og askehøgda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, john85 skrev:

Her så det ut som to gode kandidater. Hvem er lettest tilgjengelig med bil? Har du nøyaktige koordinater/kartpunkt til ut.no til barliåsen og askehøgda?

Barlindåsen (pos: 60.0112023, 10.8206161) er lettest tilgjengelig. Vil tippe det går ann å parkere ved gamle sandermosen stasjon (vet ikke sikkert) og så gå opp. Er en veldig kort tur altså, under en time.

Sandungkollen/Askehøgda (pos: 60.0926515, 10.6242739) er en lengere tur. Ruten jeg har tatt er fra Skar i Maridalen (p-plass) til Kikut - Kikuttoppen - Askehøgda. Det går ann å gå fra Sandungen, men aner ikke hvor langt det er å gå eller hvor man starter da. Fikk ideen fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korteste vei inn til Kikut/Askehøgda er fra Skar. Det er 11,5 km fra Skar til Kikutstua dersom du går grusveien opp til Øyungen, deretter på østsiden til Liggeren og over Helgerenhøgda- Fortjernsbråten.

 

Skal du gå fra Sandungen er vel lettest å gå fra Elnes via Hakloa om du vil gå på sti. Dette er rundt 17 km. Alternativet er grus fra Sørkedalen til Langlia (11 km), og sti langs sydsiden av vesle Sandungen til Sandungseidet og opp.

 

Dette er basert på egne erfaringer og egen gps. Har gått/løpt/syklet alle de nevnte veiene.

Endret av Kristin_E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo och Oslo... Det beror på vad man räknar som Oslo. Vestmarka? 

Här är helt OK:

Haveråsen.

59°53'21.49"N 10°22'13.62"Ø

Høyde over havet 434m

WGS84 DMS 59°53'21.49"N 10°22'13.62"Ø

WGS84 Desimalgrader (lat, lon) 59.88930, 10.37045

WGS84 UTM 32V (nord, øst) 6639877, 576692

Gångavstånd från t.ex. Hvalstads tågstation. Buss går nästan till vestmarksetra.

Det finns inte vatten på berget, och skall man tälta på finaste platsen anbefalles självstående tält eftersom det är berg i dagen. Det går dock att slå upp ett vanligt tält lite in i skogen.

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2017 den 13.22, Julie_G skrev:

Barlindåsen (pos: 60.0112023, 10.8206161) er lettest tilgjengelig. Vil tippe det går ann å parkere ved gamle sandermosen stasjon (vet ikke sikkert) og så gå opp. Er en veldig kort tur altså, under en time.

Sandungkollen/Askehøgda (pos: 60.0926515, 10.6242739) er en lengere tur. Ruten jeg har tatt er fra Skar i Maridalen (p-plass) til Kikut - Kikuttoppen - Askehøgda. Det går ann å gå fra Sandungen, men aner ikke hvor langt det er å gå eller hvor man starter da. Fikk ideen fra denne tråden.

Er det barlindåsen i lillomarka?

Barlindåsen fra Sandermosen stasjon
https://prod.ut.no/tur/2.19447/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.