Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaringer MSR XGK med silencer?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Annonse

En veldig lite vitenskaplig test, kun magefølelse ved bruk:

Koketiden gikk opp med 20-25 %

Effekt må jeg bare gjette på at gikk ned tilsvarende, men har ikke målt den.

Forbruket økte selvfølgelig, men da snakker vi om så få gram at jeg ikke har merket forskjell på helgeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med samme dyse kan jeg ikke skjønne at forbruket øker med silencer da dysa ikke slepper igjennom noe mer drivstoff med silencer enn uten, eller?

GK-dysa til XGK EX gir høyere effekt med parafin enn bensin, derfor vil forbruket være noe mer med parafin enn om det er bensin som benyttes. 

Det som jeg tenker vil være avgjørende, er om brenneren blir mer effektiv med silencer, eller omvent. Der kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har erfaring med slik silencer. En stillebrenner vil i utgangspunktet ha like god effekt som en bråkebrenner, men førstnevnte er mer ømfintlig for vind. 

For eksempel koker min WhisperLite universal en liter vann kjappere enn min Dragonfly har jeg erfart, begge med vindskjerm brukt. Har ikke sammenlignet mot min XGK EX. Dog tok jeg en koketest på XGK EX i høst, da kokte den på parafin en liter vann 2 minutter raskere enn med bensin. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min XGK er tiltenkt kun brukt på parafin og til snøsmelting og teltvarmer når det er langt til folk vinterstid. Er utrolig glad i min OmniliteTi med silencer, men har opplevd at den må rengjøres og er litt mer ømfintlig når det er veldig kaldt. (-30) Og som gir nok effekt til å holde grei temp inni teltet, noe OmniliteTi ikke klarte helt alene. Denne kommer uansett til å være førstevalget på kortere turer senhøst og vinter. 

Så vil han med en brenner som brenner uansett temp, og som ikke svikter når det gjelder som mest. Sånn enkelt fortalt. Og da er det parafin som gjelder på XGK'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg vurderer xgk ex, har whisperlite universal fra før. Pleier å snu flasken for å slippe ut trykket og blåse brennstoffslangen/røret fri for brennstoff for slukking, demontering og pakking. Hvordan fungerer dette på xgk ex? Leser i div. tester at det ikke er mulig å snu flasken på denne. Vil det ikke da kunne komme søl fra brennstoffslangen etter slukking og demontering? (Altså på xgk ex)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis skrev (På 11.7.2017 den 12.23):

Med samme dyse kan jeg ikke skjønne at forbruket øker med silencer da dysa ikke slepper igjennom noe mer drivstoff med silencer enn uten, eller?

GK-dysa til XGK EX gir høyere effekt med parafin enn bensin, derfor vil forbruket være noe mer med parafin enn om det er bensin som benyttes. 

Det som jeg tenker vil være avgjørende, er om brenneren blir mer effektiv med silencer, eller omvent. Der kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har erfaring med slik silencer. En stillebrenner vil i utgangspunktet ha like god effekt som en bråkebrenner, men førstnevnte er mer ømfintlig for vind. 

For eksempel koker min WhisperLite universal en liter vann kjappere enn min Dragonfly har jeg erfart, begge med vindskjerm brukt. Har ikke sammenlignet mot min XGK EX. Dog tok jeg en koketest på XGK EX i høst, da kokte den på parafin en liter vann 2 minutter raskere enn med bensin. 

:)

Hei. Så vidt jeg vet, er GK- dysa boret for kerosene, altså paraffin. Paraffin krever en helt annen hulldiameter i dysa enn bensin og heptan. Sier seg selv da at primusen brenner mer effektivt på paraffin enn bensin, når dysa altså er boret for paraffin. Vil du kjøre en MSR- primus på bensin i steden, må du bytte til dertil egnet dyse for å få samme effekt. På Whisperlite Universal (som jeg har) kalles denne UG:  G for Gas(oline). Vil tro at xgk ex har noe av samme systemet, selv om den tydeligvis bare er utstyrt med to alternative dyser. Whisperlite universal har tre, men den tredje er altså for gass (UC, C for Canister, gassboks). De to andre er henholdsvis bensin (UG) og paraffin (UK). 
 

Ingen mulitifuel med en "universal" dyse brenner like bra på alle drivstofftyper. Det er ikke mulig. Nettopp fordi ulike brennstoff krever ulik hulldiameter i dysa, forskjellen kan ikke sees med det blotte øyet, men den har mye å si for effekten og bruksvennligheten. Mest sannsynlig er slike multifueler optimalisert for heptan. Bruker du noe annet, kan primusen bli mer kranglete. Det er i alle fall min erfaring med min Optimus Polaris. Den brenner utmerket på heptan, mer kranglete på paraffin, men funker på det også. 
 

Konklusjonen er vel at silencer eller ikke sannsynligvis har minimalt å si for effekten på primusen ved ulike typer brennstoff. Det som har avgjørende betydning er hulldiameteren på dysa, og den er ulik for hver type brennstoff. Paraffin, diesel, heptan, bensin osb. har alle ulik hulldiameter. I alle fall hvis du vil ha optimal effekt og funksjon på primusen. Multifueler med såkalt universal dyse er i realiteten bare tøv og reklame. 
 

Bare så det er sagt: jeg har silencer på min Optimus Polaris, og det fungerer helt suverent. Dysa er imidlertid optimalisert for heptan, ikke paraffin. Polaris er imidlertid ikke like god i streng kulde som Whisperlite. Den blir fortere kald og slukker lett på lavbluss når det bikker -15. Whisperlite har jeg kokt ris på i -20 uten det minste problem. Stille og stabil primus. 
 

Bare til opplysning, om det skulle ha interesse👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (1 time siden):

Hei. Så vidt jeg vet, er GK- dysa boret for kerosene, altså paraffin. Paraffin krever en helt annen hulldiameter i dysa enn bensin og heptan. Sier seg selv da at primusen brenner mer effektivt på paraffin enn bensin, når dysa altså er boret for paraffin. Vil du kjøre en MSR- primus på bensin i steden, må du bytte til dertil egnet dyse for å få samme effekt. På Whisperlite Universal (som jeg har) kalles denne UG:  G for Gas(oline). Vil tro at xgk ex har noe av samme systemet, selv om den tydeligvis bare er utstyrt med to alternative dyser. Whisperlite universal har tre, men den tredje er altså for gass (UC, C for Canister, gassboks). De to andre er henholdsvis bensin (UG) og paraffin (UK). 
 

Ingen mulitifuel med en "universal" dyse brenner like bra på alle drivstofftyper. Det er ikke mulig. Nettopp fordi ulike brennstoff krever ulik hulldiameter i dysa, forskjellen kan ikke sees med det blotte øyet, men den har mye å si for effekten og bruksvennligheten. Mest sannsynlig er slike multifueler optimalisert for heptan. Bruker du noe annet, kan primusen bli mer kranglete. Det er i alle fall min erfaring med min Optimus Polaris. Den brenner utmerket på heptan, mer kranglete på paraffin, men funker på det også. 
 

Konklusjonen er vel at silencer eller ikke sannsynligvis har minimalt å si for effekten på primusen ved ulike typer brennstoff. Det som har avgjørende betydning er hulldiameteren på dysa, og den er ulik for hver type brennstoff. Paraffin, diesel, heptan, bensin osb. har alle ulik hulldiameter. I alle fall hvis du vil ha optimal effekt og funksjon på primusen. Multifueler med såkalt universal dyse er i realiteten bare tøv og reklame. 
 

Bare så det er sagt: jeg har silencer på min Optimus Polaris, og det fungerer helt suverent. Dysa er imidlertid optimalisert for heptan, ikke paraffin. Polaris er imidlertid ikke like god i streng kulde som Whisperlite. Den blir fortere kald og slukker lett på lavbluss når det bikker -15. Whisperlite har jeg kokt ris på i -20 uten det minste problem. Stille og stabil primus. 
 

Bare til opplysning, om det skulle ha interesse👍🏻

882364E4-1313-4B20-9E0E-1920647C8E91.jpeg.20d2c1bc470ec78f360b5a98a6981000.jpeg
 

Du kan tro og synse hva du vil for min del, her er en oversikt jeg fikk fra MSR vedrørende dyser til MSR XGK EX. Som du ser leveres XGK EX med to dyser, GK og X.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis skrev (På 14.3.2020 den 17.35):

882364E4-1313-4B20-9E0E-1920647C8E91.jpeg.20d2c1bc470ec78f360b5a98a6981000.jpeg
 

Du kan tro og synse hva du vil for min del, her er en oversikt jeg fikk fra MSR vedrørende dyser til MSR XGK EX. Som du ser leveres XGK EX med to dyser, GK og X.

Jeg ser. Og siden white gas (heptan) og kerosene (paraffin) (og de andre brennstoffene for den del) krever ulik hulldiameter i dysa, antar jeg at GKen er optimalisert for et av dem mer enn de andre, og at du derfor vil oppleve bedre effekt og funksjonalitet på det ene  brennstoffet enn på de andre, avhengig av hvor stort avviket i hulldiameter i dysa er. På whisperlite universal er det hver sin dyse for heptan (UG) og paraffin (UK). Primusen brenner utmerket på begge, så lenge du bruker korrekt dyse. Universale dyser vil alltid være et kompromiss, og slikt er ikke alltid like verken funksjonelt eller optimalt. Fungerer gjør det nok, men hvor godt...

Ut fra hva jeg leser om xgk, later den til å være optimalisert for paraffin, og heptan som nr. 2. 
 

Hvor godt fungerer slukkeprosedyren på xgk, sånn i praksis? Blir ikke brennstoffsøl fra slangen ved frakobling? 

Endret av Georg Ianke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis skrev (På 14.3.2020 den 17.35):

882364E4-1313-4B20-9E0E-1920647C8E91.jpeg.20d2c1bc470ec78f360b5a98a6981000.jpeg
 

Du kan tro og synse hva du vil for min del, her er en oversikt jeg fikk fra MSR vedrørende dyser til MSR XGK EX. Som du ser leveres XGK EX med to dyser, GK og X.

Da er merkingen logisk. GK står trolig for Gas+Kerosene (som er bensin+parafin).

På dragonfly ser du tydelig hva bokstavene betyr.

Jeg har MSR XGKII, der er det litt annerledes, for der er egen dyse til bensin og egen til parafin. Tro de er merket SG og SK. Som betyr «Shaker Gas» og «Shaker Kerosene», siden den har shaker jet :)  De uten shaker jet er merket XG ig XK. (Jeg tar det fra hukommelsen).

På Optimus 111C og 111T bruker jeg samme dysen på bensin og prafin.

Hulldiameter er vanligvis litt mindre på parafin og multifueldyser enn bensin. Fordi parafinmolekylene er mindre enn bensinmolekylene, og det er antall molekyler som slipper ut av dysen som bestemmer effekten (ref. podcasten uteliv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Fordi parafinmolekylene er mindre enn bensinmolekylene,

Akkurat det er feil, for parafinmolekyl er større enn bensinmolekyl.

Eit parafinmolekyl har fleire karbonatom, og treng derfor meir oksygen for å brenne fullstendig opp. Derfor må parafindysa vera litt mindre for å få riktig blanding av parafin og luft i brennaren.

Det er heller ikkje antal molekyl som bestemmer effekten. Det er litt, litt forenkla, antall karbonatom som bestemmer effekten. Derfor må bensindysa vera litt større for å få same effekt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Er det ikke omvendt? Altså at bensinmolekylene er mindre enn parafinmolekylene?

 

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Akkurat det er feil, for parafinmolekyl er større enn bensinmolekyl.

Eit parafinmolekyl har fleire karbonatom, og treng derfor meir oksygen for å brenne fullstendig opp. Derfor må parafindysa vera litt mindre for å få riktig blanding av parafin og luft i brennaren.

Det er heller ikkje antal molekyl som bestemmer effekten. Det er litt, litt forenkla, antall karbonatom som bestemmer effekten. Derfor må bensindysa vera litt større for å få same effekt.


Jeg må være ærlig å si jeg stusset litt over påstanden. Men det var det som ble sagt i Podcasten Uteliv med Randulf Valle.

Det eneste jeg vet helt sikkert er at en liter parafin veier mer og inneholder mer energi enn en liter bensin.

Dere har nok helt sikkert rett 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det eneste jeg vet helt sikkert er at en liter parafin veier mer og inneholder mer energi enn en liter bensin.

Ja,parafinen inneholder ca. 7% mer energi per liter. Men samtidig inneholder bensin ca. 2% mer energi pr kg 😄

(i følge disse tallene her: https://www.ssb.no/a/magasinet/miljo/tabell.html )

Endret av Skogens Stønn
la til kilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (4 minutter siden):

Det er bare å sette seg ned å lage en "air/fuel mixer unit" som kontrollerer lufttilgang og drivstoffmengde for å få brenneren til å kjøre på en bestemt lambda verdi😊

Viktig å "downsize" litt så kan ikke ender  opp med mye ekstravekt på brenneroppsetter sitt 😄 VariFuel2-Air-Gas-Mixer.jpg.bed8a3acf6429208c60babcbcbd8b8ea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

 


Jeg må være ærlig å si jeg stusset litt over påstanden. Men det var det som ble sagt i Podcasten Uteliv med Randulf Valle.

 

Han burde vite betre. Men han studerte på Institutt for uorganisk kjemi, og bensin/parafin er organisk kjemi…

Omnilite skrev (42 minutter siden):

Det er bare å sette seg ned å lage en "air/fuel mixer unit" som kontrollerer lufttilgang og drivstoffmengde for å få brenneren til å kjøre på en bestemt lambda verdi😊

Struperøy har vore brukt i ulike variantar på brennarar opp gjennom åra. Mest kjent på forumet her, er vel Optimus 111T med sprit på tanken.

Enkelt forklart er det eit lite røyr som vert plassert over dysa, slik at det ikkje kjem så mykje luft til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.