Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose sommer


Brakar

Anbefalte innlegg

Syntes 3-sesongeren min blir for varm på sommeren (når jeg har flest overnattingsdøgn ute) og tenker investere i en ny, tynn dunsovepose. Har klikket meg gjennom både Sportsnett, Fjellsport og Addnature de siste dagene, og satt opp en del aktuelle alternativer i Excel for lettere å kunne sammenligne. Finner imidlertid få utstyrserfaringer på nettet, og lurer derfor på om noen her inne på forumet kan bidra. Jeg er forøvrig 183 cm høy og veier 90 kg.

 

Posene jeg har plukket ut som mest interessante er:

  • MOUNTAIN EQUIPMENT Helium 250 (laveste pris kr 1.800,- med forbehold om rabbatkode på denne varen)
  • MOUNTAIN EQUIPMENT Helium 400 (laveste pris kr 2.775,-)
  • Fjällräven Move With Bag (laveste pris kr 2.100,-)

 

Andre poser som vurderes er:

  • MARMOT Never Winter (laveste pris kr 2.249,-)
  • MOUNTAIN HARDWEAR Phantom Spark (laveste pris kr 2.700,-)
  • RAB Summit 400 (laveste pris kr 2.624,-)
  • RAB Ascent 500 (laveste pris kr 2.549,-)
  • Mountain Hardwear Ratio 32 (laveste pris kr 1.725,-)

 

Innspill (og forsåvidt andre forslag innenfor samme prisklasse) mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å gi konkrete tips siden du sier lite om preferanser.... Må du ha pose med romslig plass, er du klaustrofobisk? Trenger du full glidelås, fungerer mumie formede poser, vekt/volum, pris osv :)

Du kan jo også legge inn Hagløfs sin L.I.M down, er en minimalistisk dunpose på omtrent 0 grader. Veier under 500g og pakker ned til nesten ingenting ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Litt vanskelig å gi konkrete tips siden du sier lite om preferanser.... Må du ha pose med romslig plass, er du klaustrofobisk? Trenger du full glidelås, fungerer mumie formede poser, vekt/volum, pris osv :)

Du kan jo også legge inn Hagløfs sin L.I.M down, er en minimalistisk dunpose på omtrent 0 grader. Veier under 500g og pakker ned til nesten ingenting ;) 

 

Takk for svar, tubbs, Tor-Erik-L-77 og Fredrik. Jeg foretrekker nok den gylne middelveien; ønsker lav vekt, men er ingen gramjeger. Bør heller ikke være for trang rundt beina slik at det går ann å snu seg i posen, glidelås helt ned slik at den kan brukes som dyne, innerstoff som ikke føles klamt mot huden. God kvalitet på alt av sømmer, glidelås etc.

Og så er det hyggelig om fjærkreene som har avgitt dun ikke ble torturert på det groveste i prosessen.

Endret av Brakar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta med Mammut Sphere Spring UL også. Lett og holder meg varm ned til rundt 0. Skal du på sommertur i fjellet mener jeg soveposen bør holde deg varm ned til rundt 0. Veldig fornøyd med denne, men veiledende pris er stiv så her gjelder det å følge med på tilbud. Jeg fikk den ganske billig hos fjellsport for et par år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Til sommerbruk er 300 gram dun nok. Hva med en superb syntetpose som veier og pakker lite?

https://www.fjellsport.no/kampanjer/kick-off-sommer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-reg-flame.html Mulig du må ha Large.

Ellers er Rab Ascent 300 ikke nevnt. En litt romsligere pose som passer en som er kraftig bygd. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-ascent-300-ember.html Jeg ville nok heller gått for Warmpeace Viking 300, mye billigere er trolig like bra. Begge har lang glidelås, noe som er viktig i forhold til lufting og bruk av posen som dyne.

ME Helium 250 er litt smal i passformen. Du må helt klart ha XL i denne. Glidelåsen på denne er kortere enn de andre.

  • Comfort: 8ºC (EN13537)
  • Comfort limit: 3ºC (EN13537)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig å komme med tips uten at du har sagt hvor varm 3-sesongeren du har fra før av er.

Jeg ville valgt en quilt til ren sommerbruk. Utrolig enkelt å lufte akkurat som en dyne på varme netter, utrolig lett og veldig praktisk å slenge oppå 3-sesongeren/vinterposen som ekstra varme på ordentlig kalde dager. Jeg ville selv valgt EE Revelation APEX(5* komforttemp, veier +/- en halv kg, syntetisk isolasjon som gjør seg godt sammen med dunpose om vinteren/skuldersesong). Koster ca 1500,- +frakt og moms. Kan eventuelt gå for dunvarianten som veier nesten et par hundre gram mindre, men den koster en del mer og ikke like egnet som ekstra sikkerhet sammen med andre dunposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.