Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukermanual, Optimus111


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Da har du bruksanvisningen - nå må du skaffe deg selve brenneren :)

111 er verdens beste turbrenner! (best i betydningen robust, effektiv, pålitelig, sikker, reparasjonsvennlig. Kan også nevne vakker :) )
Ulempen er selvsagt vekta. Som nevnt før, alle brennere er kompromisser. Dersom jeg skulle lagt på en lengre ekspedisjon er det den jeg ville tatt med, pluss et repsett.
Tror det var det Lars M brukte på sin langtur i Alaska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HannKatta said:

Holder et øye med Finn.no

Tenker du på en klassisk 111 bråkebrenner, eller 111T stillebrenner? Begge har sine fordeler og ulemper, jeg foretrekker bråkebrenneren siden den er mer effektiv og tåler mer vind. Men den går kun på parafin (bortsett fra 111B som kun går på bensin). 111T kan bruke både parafin og (renset) bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.6.2017 at 4:17 PM, Bjørn J said:

Tenker du på en klassisk 111 bråkebrenner, eller 111T stillebrenner? Begge har sine fordeler og ulemper, jeg foretrekker bråkebrenneren siden den er mer effektiv og tåler mer vind. Men den går kun på parafin (bortsett fra 111B som kun går på bensin). 111T kan bruke både parafin og (renset) bensin.

Blir vel en 111T. Liker helst å ha flere kilder til drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HannKatta skrev:

Blir vel en 111T. Liker helst å ha flere kilder til drivstoff.

Du bør legge vekt på KAN for 111T er en parafinbrenner som KAN bruke bensin med et struperør montert. 

Stillebrenneren har sine klare fordeler den også, selv om jeg bare har beholdt bråkebrenner, og solgt T versjonen min. 😃

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, og velkommen i klubben :)
Det er en bråkebrenner for parafin, ja, og en ganske tidlig utgave. Den ser ubrukt ut, så du bør sjekke lærpakningen på pumpestanga. Den er sikkert knusktørr, så legg den i olje noen timer. Kontroller at rensenåla kommer opp av dysa når du vrir spindelen mot klokka til den stopper (og da mener jeg ikke klokka :)  )
Pakninga i tanklokket kan også være morken, sjekk den.
Skyll tanken i parafin før bruk. Steng spindelen, pump litt trykk og se at det ikke spruter parafin ut av dysa. Åpne spindelen forsiktig og sjekk at det kommer ut litt parafin.
Fyr opp forsiktig første gang uten trykk på tanken mens rødspriten brenner. Pump opp litt trykk rett før rødspriten er brent opp. Hvis du er for sen kan du holde en fyrstikk mot parafindampen.
Et tips er å lage til en slags veke i bunnen av rødspritskåla. Noen bruker en 6-8mm pakning til vedovner. Jeg bruker karbonfilt som jeg klipper til. Dette gir mindre søl og litt penere brenning av spriten - men det er på ingen måte nødvendig.
Jeg bruker Kemetyl fritidsparafin fra Felleskjøpet, den er anbefalt til slike brennere. Noen bruker tennvæske, men det er så mye rart som kalles tennvæske at jeg unngår den unntatt i nødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Etter min mening den beste parafinprimus som ert laget. Tung, men driftsikker og solid.  Hcis du passer på å ta ut reguleringsrattet men su pumper (mye) så er det liten mulighet til å skade spindelen, og da holder den "evig". Følg forøvrig rådene fra Bjørn så burde alt gå bra.  Forvarming med sprit er å foretrekke, tør du blande inn 20% metanol i rødspriten så blir det 0 sot.

Bruksanvisning fulgte med ser jeg, ellers er forsvarets håndseddel her: http://tinyurl.com/yapyvl7w  Norsk bruksanvisning: http://tinyurl.com/ydhs9nfm

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, dsk skrev:

Gratulerer! Etter min mening den beste parafinprimus som ert laget. Tung, men driftsikker og solid.  Hcis du passer på å ta ut reguleringsrattet men su pumper (mye) så er det liten mulighet til å skade spindelen, og da holder den "evig". Følg forøvrig rådene fra Bjørn så burde alt gå bra.  Forvarming med sprit er å foretrekke, tør du blande inn 20% metanol i rødspriten så blir det 0 sot.

Bruksanvisning fulgte med ser jeg, ellers er forsvarets håndseddel her: http://tinyurl.com/yapyvl7w  Norsk bruksanvisning: http://tinyurl.com/ydhs9nfm

dsk

Takk. Lastet ned. Må ut å kjøpe "prima parafin" til den nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98393724

Optimus 111T primus
Dette er en solid bruksprimus som kan bruke flere typer brennstoff
som for eksempel bensin, parafin og tennvæske.
Brenneren er den stillegående typen, altså en optimus 111 T
som kjennetegnes med den perforerte koppen
og ikke den vanligste som bråker betydelig mer.
Fin å ha med på biltur, båttur og telttur.
Har alltid en slik liggende i bilen for en kafferast :-)
Pakninger og reservedeler fåes kjøpt om det skulle bli behov for det.
Bruksanvisning lastes ned fra nett. https://www.forsvarsbrukt.no/brosjyrer/Optimus111.pdf

Kjøper betaler frakt.
Flere på lager.
De som er avbildet er nå solgt.
Men har noe få igjen med originalfarge pluss en vanlig 111 med "bråkebrenner" ta kontakt for priser.
Primusene er omtrent helt like i utseende, men kan avvike litt fra bildene.

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker titt og ofte opp gamle 111 på Finn, noen selges "som de er" uten å være testet. De kan være gode kjøp, men du må regne med at de trenger en sjekk og kanskje bytte av pakninger o.l. Noen selger ferdig restaurerte brennere, de har gjerne pusset dem og skiftet nødvendige deler, og testet dem. Og kanskje til og med lakkert kassen på nytt. Hvis du ikke har interesse av og pusle og fikle med gamle primuser selv, er nok de det smarteste kjøpet, selv om du må betale mer. En kar som selger mange primuser på ebay kaller seg "hotcookingmeal" (han heter Henning), jeg har handlet en del hos ham og kan absolutt anbefale å kjøpe fra han:
http://www.ebay.com/cln/hotcookingmeal/My-stoves-for-sale-at-the-moment/289840874010
Men siden han stort sett bare selger som auksjon har prisene lett for å eskalere når utlendinger hiver seg på. Asiater er spinnville etter gamle primuser, jeg solgte selv en Optimus Loke til Taiwan for nesten 4000.-!!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HannKatta skrev:

Hmm, kankje derfor dem lager gamle klassikere i ny produksjon?

 

Japan har laget primuser nesten like lenge som Svenskene. Og Manaslu primusene deres har vært produsert siden 50 tallet i allefall. Og de lager dem enda. Det gjør ikke Optimus. Manaslu primusene er kvalitetsmessig minst på høyde med de produsert i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 28.6.2017 den 8.46, dsk skrev:

Du bør legge vekt på KAN for 111T er en parafinbrenner som KAN bruke bensin med et struperør montert. 

Stillebrenneren har sine klare fordeler den også, selv om jeg bare har beholdt bråkebrenner, og solgt T versjonen min. 1f603.png

 

dsk

111T - (Triple fuel) er for parafin, bensin og rødsprit/alkohol. Struperøret brukes ved fyring med rødsprit og rødspritdyse. For denne har samme funksjonalitet som 111C om jeg ikke tar helt feil?

M-dyse, Multifuel: Parafin og bensin (litt lavere effekt på bensin).

B-dyse/G-dyse, Bensin/Gasoline (ekstrautsyr): litt større dyseåpning enn M-dysen, for bedre effekt med renset bensin.

A-dyse, Alkohol: stor dyseåpning. Man må i tillegg bruke struperøret for å få rett blanding mellom luft og alkoholdamp. Høyt forbruk (og lav effekt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.