Gå til innhold
  • Bli medlem

Livsfarlig jallabrenner?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg en enkel brenner fra AliExpress fordi jeg ville ha en med slange der gassboksen er opp ned. 

Prøvde den i dag og fikk et St.Hansbål en dag på etterskudd. Jeg hadde så vidt skrudd opp ventilen, men på første forsøk tente den ikke, så jeg vred en halv runde til, og da fikk jeg bål type inferno 😬 

Skvatt så voldsomt at jeg hoppa unna før jeg rakk å summe meg og skru av djevelskapen. Flammene stod en meter opp og bakken rundt ble jo lettere svidd (hage, gress). En plastpose på bakken en halvmeter unna, smelta. 

Men altså. Skal det være sånn? Er jeg pysete for litt flammer? (Ja jeg er livredd for brann). Er det noe jeg gjorde feil her? 

Ganske så noob når det gjelder brennere. Har hatt min samle gamle i over 20 år og den har jo bare pusla og gått i fred og ro i alle år. Så jeg aner jo ikke hvordan andre brennere oppfører seg. 

Er til salgs om noen liker mye flammer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde boksen oppned da du tente på, kan det der skje. Da er ikke forvarmerrøret varmt nok til å lage gass av væsken som kommer fram. På min WindPro II kan jeg starte med boksen oppned hvis jeg er veeeldig forsiktig med et svært lavt pådrag i starten.

Vanligvis starter man med boksen rettvendt, og snur den etter et halvminutt elns når ting har blitt varmt :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Se der. Jeg kan absolutt ingen ting om brennere 1f602.png men da skal jeg prøve en gang til. På asfalten. 

Det fulgte med en bruksanvisning. På kinesisk. Så da slapp jeg jo å lese den :P 

Er det forvarmingsrør på den da?
 

Endret av Humle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjørn J skrev:

Den har da ikke forvarmingsrør? Så du skal absolutt ikke snu boksen opp ned.

Så kjekt da. Kjøpte den utifra bilde på salgssiden med gassboks opp ned. Slangen er også slik at det er mest hensiktsmessig å ha gassboksen opp ned. 

Ikke så lurt å handle fra AliExpress :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når du snur gassboksen opp ned kommer gassen ut i flytende form og antenner, det gir bål. Prøv det samme med en blåselampe, den spruter flammer.

Med forvarmingsrør, som har fått tid til å bli oppvarmet, blir gassen omgjort til fra flytende til gassform før den kommer til brennerhodet. Da kan man snu boksen opp/ned, som @a_aa også sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

En fordel med fuelbrennere, der vet man at drivstoffet er flytende og at det må forvarmes. Veldig forutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fabrikat som den jeg kjøpte for ett år siden som engelske Tracker (karpefiskerutstyr selger)
Betalte vel 275 kr for den fra en engelsk nettbutikk som selger fiskeutstyr.
Masse brenner for penga til 3 sesongsbruk. Brukt min mye og hadde ikke blunka med å ta den med på lengre turer.
Brukt min ned til -5 men aldri kjørt gassboks oppned.
Den dagen jeg må kjøre gassboks oppned pga effekt så fyrer jeg bensin/parafinbrennern 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, Gittiamo skrev:

Slangen er også slik at det er mest hensiktsmessig å ha gassboksen opp ned. 

Jeg har ikke brukt en slik brenner før, men er ikke slangen/koblingen vridbar på noen måte? Eller mener du at koblingen på slangen er fast og montert slik at boksen står opp/ned?

På MSR bensinbrenneren min er slangen og koblingene så stive at om jeg prøver å snu flasken vil man velte hele brenneren om man ikke krøller slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på en brenner med forvarming.

PRIMUS_Express_Spider_MultiFuel_Hose_Stove_1.jpg.264717366d84619cedba2f9981532ad5.jpg

Jeg kjøpte en gang en billig multifuel brenner fra et postordrefirma i Kina. De solgte gjennom amazon.com så jeg tenkte at det var i orden, men den gang ei. Denne brenneren har forvarming, men det eneste den virker på er gass. 

post-4220-0-99171400-1359200952.jpg.b6028b54ccf02d288a20b9de08db9dcb.jpg

Du kan lese resten av testen her:

Men hvis det ikke funker med å sette gassboksen opp ned, så er kanskje dette et alternativ. 

post-4220-0-78557900-1415617469.jpg.2890216a1ee86da636ee39f0ba5f2ec0.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gittiamo skrev:

Så kjekt da. Kjøpte den utifra bilde på salgssiden med gassboks opp ned. Slangen er også slik at det er mest hensiktsmessig å ha gassboksen opp ned. 

Ikke så lurt å handle fra AliExpress :P 

Her er det nok hverken produktet eller selger som er problemet, men heller kjølpers mangel på kunnskap om hva han har kjøpt det henger på.
Tipper den brenneren er helt grei, men du har rett og slett kjøpt feil type i forhold til hva du ønsket deg.
Heldigvis har du nå valget mellom å beholde den du har, eller rett og slett bestille riktig type. 

Jeg er fornøyd med denne her fra Ebay.
http://www.ebay.com/itm/BULIN-BL100-B5-Outdoor-Gas-Stove-Foldable-Cooking-Camping-Split-Burner-/201918994313?hash=item2f034f5789:g:NOkAAOSwK6RZD-0d

Den har forvarminsgrør og funker svært godt med boksen opp ned, og koster 150 kr. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Virker som det er en gjenganger på forumet at de som kjøper billigbrennere må ha flere brennere i sortementet sitt. Enten fordi de ikke har så stort bruksområde, de svikter, eller kvaliteten virker så dårlig at de ikke tør ta den med på lengre turer.

Hvis man må bruke boksen opp/ned, er det ikke like greit med en fuelbrenner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så gira på å kjøpe en haug med utstyr. Jeg drar på tur for å dra på tur, og utstyret er et nødvendig onde. Bryr meg lite om det tar tre eller fire minutter å koke opp litt vann, så lenge det funker uten for mye styr :) 

Fikk vridd om festet til gassboksen, og skal gi den en sjans. 

Og det er så klart en grunn for at jeg sjekket hjemme i trygge omgivelser før jeg tok den med ut på tur :) 

Takk til dere som ga meg konstruktiv tilbakemelding :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos til billigbrennere. I fjor sommer tenkte jeg å teste en billig slangebrenner, en såkalt Firemaple. Lett og fin og fungerte bra på første gassboksen. På tur på Hardangervidda hadde jeg med meg to bokser og overraskelsen var stor da jeg skulle bytte boks halvveis på turen. Brenneren tente ikke.. Hva fanken. Det kommer ikke gass. Skrudde den fra hverandre, sjekket pakninger og alt jeg kunne sjekke. Fortsatt ikke tegn til liv. Bytter tilbake til den nesten tomme boksen og der kommer gassen som bare det. 
Etter en del frem og tilbake skjønner jeg at nåla som presser ned på gassventilen er for kort og fungerer ikke på alle bokser. Etter at jeg kom hjem testet jeg den på forskjellige bokser og det fungerte på cirka halvparten. 
Siste gang jeg drar på tur med utstyr jeg ikke er helt sikker på.. ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til disse billigbrennerene fra ebay og lignende. Den billigste brenneren jeg har er en toppmontert gassbrenner fra biltema jeg kjøpte for å ta med på en ukestur i Sunndalsfjella/Dovrefjell for et par år siden. Turkompisen hadde meg seg en brenner også så jeg tok sjansen på denne billigbrenneren. Jeg betalte rett under hundrelappen for den, ser den er dyrere . Den fungerte som forventet hele turen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjellis skrev:

Jeg er veldig skeptisk til disse billigbrennerene fra ebay og lignende. Den billigste brenneren jeg har er en toppmontert gassbrenner fra biltema jeg kjøpte for å ta med på en ukestur i Sunndalsfjella/Dovrefjell for et par år siden. Turkompisen hadde meg seg en brenner også så jeg tok sjansen på denne billigbrenneren. Jeg betalte rett under hundrelappen for den, ser den er dyrere . Den fungerte som forventet hele turen :)

Er en gammel toppmontert brenner fra Biltema jeg selv har hatt i alle år. Noe større enn denne, men aldri vært noe tull med den :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Er en gammel toppmontert brenner fra Biltema jeg selv har hatt i alle år. Noe større enn denne, men aldri vært noe tull med den :) 

Ser ikke bort fra at frykten min er ubegrunnet :) Brenneren min har fungert alle gangene jeg har hatt den med, men jeg synes effekten avtar ganske mye når gassboksen begynner å bli tom, men det er jo vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, whistler said:

Et lite apropos til billigbrennere. I fjor sommer tenkte jeg å teste en billig slangebrenner, en såkalt Firemaple. Lett og fin og fungerte bra på første gassboksen. På tur på Hardangervidda hadde jeg med meg to bokser og overraskelsen var stor da jeg skulle bytte boks halvveis på turen. Brenneren tente ikke.. Hva fanken. Det kommer ikke gass. Skrudde den fra hverandre, sjekket pakninger og alt jeg kunne sjekke. Fortsatt ikke tegn til liv. Bytter tilbake til den nesten tomme boksen og der kommer gassen som bare det. 
Etter en del frem og tilbake skjønner jeg at nåla som presser ned på gassventilen er for kort og fungerer ikke på alle bokser. Etter at jeg kom hjem testet jeg den på forskjellige bokser og det fungerte på cirka halvparten. 
Siste gang jeg drar på tur med utstyr jeg ikke er helt sikker på.. ;-)

 

Det er et kjent problem at noen bokser ikke fungerer på alle brennere. I de aller fleste tilfellene er det Coleman gassbokser som ikke passer - jeg har selv opplevd det. Da sluttet jeg å kjøpe dem.
Noen løste problemet ved å plassere et hagl av et visst kaliber på toppen av boksens ventil, da fungerte det. En kule fra et kulelager vil sikkert også virke :)
https://adventuresinstoving.blogspot.no/2017/03/coleman-canister-gas-caution.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det er et kjent problem at noen bokser ikke fungerer på alle brennere. I de aller fleste tilfellene er det Coleman gassbokser som ikke passer - jeg har selv opplevd det. Da sluttet jeg å kjøpe dem.
Noen løste problemet ved å plassere et hagl av et visst kaliber på toppen av boksens ventil, da fungerte det. En kule fra et kulelager vil sikkert også virke :)
https://adventuresinstoving.blogspot.no/2017/03/coleman-canister-gas-caution.html

Interessant, men den samme boksen fungerte på en Jetboil som var med på turen så jeg velger å fortsatt legge skylda på brenneren ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.