Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk for å ha i vandresekken - svipptursekk


gull

Anbefalte innlegg

Enda et sekkespørsmål fra meg! :)

Jeg er på utkikk etter en sekk for å ha i vandresekken, slik at jeg kan dra på dagsturer fra "basen" og bare ta med meg ting som en termos, sitteunderlag, drikkesystem eller vannflaske, mat, et varmt plagg, og noe annet småtteri. Det finnes jo en million valg, så jeg lurer litt på hva dere anbefaler? Jeg har kjøpt Mammut Lithium Speed 15, men vurderer å bytte den til fordel for Osprey Tempest 16 eller eventuelt en Osprey ultralight stuff pack. Det er jo en fordel at sekken ikke veier all verden og at den har plass til drikkesystem siden det kanskje er bedre å kunne bruke dette både på vandresekken og dagstursekken, enn å bære med en vannflaske i tillegg. Eller kanskje ikke?  Hvilke løsninger har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke så tung sekk at jeg bryr meg med å ha en egen sekk til svippturer, men jeg kjøpte allikevel denne i et svakt "sikkert greit å ha"-øyeblikk(jeg har sluttet å kjøpe "greit å ha"-ting nå). Brukte den faktisk på en overnatting under åpen himmel en gang, men ellers har den blitt min strandsekk på sydenturer.

Det som slår meg med alternativene dine så langt er at de er relativt tunge og dyre. Du skal virkelig ha stort behov for å ofre så mange hundrelapper og gram på et såpass snevert produkt. Hvilken sekk bærer du til camp/base og hvor mange turer har du hvor du setter opp base og går dagsturer fra der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Deuter aircontact 50 liter, som jeg helst vil slippe å ha med meg på slike svippturer, dersom jeg ikke må. Du har nok rett i at alternativene både er tunge og dyre. Jeg tenkte at om jeg går for en osprey eller mammut så kan jo disse brukes til daglig også. Sykkelturer til butikken og så videre :) Det kan hende det holder med en ultralight stuffpack også da, den veier jo bare 90 gram og koster ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, gull said:

Jeg har en Deuter aircontact 50 liter, som jeg helst vil slippe å ha med meg på slike svippturer, dersom jeg ikke må. Du har nok rett i at alternativene både er tunge og dyre. Jeg tenkte at om jeg går for en osprey eller mammut så kan jo disse brukes til daglig også. Sykkelturer til butikken og så videre :) Det kan hende det holder med en ultralight stuffpack også da, den veier jo bare 90 gram og koster ikke all verden.

Ja, jeg ville heller prøvd meg på noe sånt. Men det er fryktelig å bære noe mer enn 4-5kg over lengre perioder (5-6 timer) i sånne... Men regner med det er innafor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp det, bærekomforten er ikke den beste. Tenkte med skrekk på at termosen skulle slå i ryggen i flere timer. Samtidig er det vel ikke alt for ille? Jeg har nemlig null erfaring med sånne sekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sea to summit-sekken som @Thomas E nevner. Har den i tursekken. Tar så og si ikke plass og veier lite. Brukes når jeg skal ha en fiskerunde eller dagstur vekk fra leir. Får plass til primus,kjele, litt mat, slukskrin og ei jakke. Har også med kartmappa som brukes som ryggplate i sekken. Funker som bare juling for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Mammut Lithium Speed 15 i begynnelsen av uka  til dagstyrbruk og er veldig fornøyd.
Brukt den hver kveld + på grei tur i dag med termos og småtteri. Er jo en litt stiv plate i ryggen på den sekken så at termos
skal slå i rygg ser jeg ikke problemet med.

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Jeg kjøpte meg en Mammut Lithium Speed 15 i begynnelsen av uka  til dagstyrbruk og er veldig fornøyd.
Brukt den hver kveld + på grei tur i dag med termos og småtteri. Er jo en litt stiv plate i ryggen på den sekken så at termos
skal slå i rygg ser jeg ikke problemet med.

 

Ja det var det jeg også tenkte med den sekken, at den vil være mye mer behagelig enn de superlette sekkene som veier under 100 gram (som ikke har sånn ryggplate) :)

2 timer siden, Droppen skrev:

Jeg bruker Osprey ultralight stuff pack til samme formål. Den er helt grei så lenge den ikke stappes for full. 

Hvor mye vil du si du kan pakke i den, og den fortsatt er behagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også den Sea to Summit sekken som Thomas E lenker til og den fungerer utmerket til sitt formål. Noe mer vekt fra en ekstra sekk enn det den veier har jeg ikke lyst til å bære med meg. Den gir såklart ikke samme komfort som litt større og mer 'vanligere' sekker, men med litt enkle grep kan komforten bedres, som også nevnt ved å ha sitteunderlaget innerst i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 stemme til Sea to Summit Ultrasil sekk her.
Har den i storsekken for å holde fiskeutstyret samlet under marsj. Når camp er etablert fungerer den helt greit til å bære fiskeutstyret jeg ikke bærer i armene samt en matpakke, regnjakke og kanskje en fleecejakke e.l. Jakken(e) forhindrer at skarpe ting i sekken gnager mot ryggen. Ikke den mest fancy sekken i verden men den gjør jobben og veier ikke mange grammene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da burde det jo holde med en enkelt dagstursekk på sånne turer :) Noen som kjenner til en slik sekk som har ekstra lomme for drikkepose? evt kan man sikkert sy på noe selv kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har I mange år brugt den klassiske Häglöfs Tight Pro Large både til hverdagsbrug og som dagstursæk. På tur, så spænder jeg den lille sæk sammenpresset på siden af den store sæk når jeg f.eks. tager telt med til en basecamp. Det er ikke den letteste lille sæk, men jeg finder at den sidder godt på mig, er praktisk og slidstærk. Har også mulighed for drikkesystem, men jeg har dog aldrig brugt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å skaffe noe slikt selv. Som regel har jeg brukt sidelommene på min Recon som dagstursekk. Fungerer helt greit. Men på tur med annen sekk trenger jeg noe. Kan riktignok bruke topplokk på sekk som hoftebelte men det tåler minimalt med vekt før det ikke er godt å gå med.

har tenkt på den STS sekken eller Osprey sin. Men også sett at Robens har et par modeller, en som er 28l og vanntett, men bare 88gr. Har jo alltid en vanntett pakksekk i sekken på tur til noe tøy. Tenkte da at ny sekk kunne funke både som dagstursekk og vanntett pakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en slags liten oppgradering fra STS-sekken som mange her anbefaler (og jeg selv også bruker), så har Silva en strålende liten vantett sekk på 15L:
https://www.magasinet.no/silva-carry-dry-backpack-15l-vanntett-og-ultralett
Koster ikke skjorta, veier lite, og kan brukes til å pakke for eksempel soveposen vanntett i.

Som oppgradering derifra (med samme tenkte bruksområde) har bl.a. Outdoor Research en serie med "summit-packs" som har tilsvarende funksjoner, men disse er litt større, litt tyngre og hakket mere påkostede.
https://www.outdoorresearch.com/us/en/gear/gear/backpacks-and-duffels/c/or-gear-gear-backpacks-and-duffels?q=%3Arelevant%3Aactivity%3AHiking+%26+Backpacking&text=#

Som mere minimalistisk løsning, kan multi-pack'en fra zpacks være en idé:
http://www.zpacks.com/accessories/backpack_lid.shtml

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag! Den der Robens, "dry isolation pack" og silvasekken var også gode alternativer. Fant ut av silvasekken veier 109 gram :)

Fant også noen videoer om hvordan disse sekkene kan pakkes (et gammelt innlegg på fjellforum, og flere på youtube) Kanskje det viktigste når man velger en slik sekk blir å se på stroppene da?

https://www.youtube.com/watch?v=MDF26eJ2sqU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet min utslitte sts ultrasil med Ospreys ultralight stuff pack. Den sistnevnte er bittelitt større sammenpakket, men mye bedre å bære pga bedre reimer. Pluss også for utvendig nettinglomme. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Med en liten 50 liters sekk, så må det vel være greiest å legge igjen det man ikke trenger i leir (eller i en søppelsekk under en busk) og bruke hovedsekken på svipptur? Da er du også helt trygg på bærekomforten.

Jeg kan se behovet når man har stor sekk på 100+ liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, og du har sikkert rett i det. Men dersom jeg finner en enkel sekk på 100 gram som har en ok bærekomfort ved lav vekt, så syns jeg det blir verdt det for min del :)

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.