Gå til innhold
  • Bli medlem

Dævling på fisk


Miamaria

Anbefalte innlegg

Nå har nysgjerrigheten tatt overhånd. Denne dævlingen på fisk som flere og flere bedriver, med Lars Monsen i spissen. Hva er det den skal være god for? Ses bløgging på som en seigpining av fisken, så man må heller slå den i svime først? Ikke at jeg synes det ser ut som denne dævlinga slår fisken i svime, det ser mer ut som folk gjør seg til for kamera, for de absolutt færreste jeg har sett dævler både treffsikkert og hardt, men sånn i teorien hvis nå folk faktisk klarte å slå fisken i svime.

Så jeg lurer, hva er poenget?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dævling var et godt ord - har aldri hørt det før :)
Men jeg er enig i at det ser rimelig teit ut. Fisk må bløgges umiddelbart uansett, og da dør den. Knekk nakken først som nevnt over.
Eller man kan ta livet av fisken med stil, slik som engelske laksefiskere gjør (eller gjorde). En "priest" er en slags hammer med treskaft og metallhode som du dæljer i huet på fisken. Jo edlere materiealer jo bedre, gjerne bambus og messing.  Det er sikkert noen som har laget dem i elfenben og gull også for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Helt enig @Miamaria, det ser helt mongoloid ut. Drive å slå på fisken? Dette er noe jeg aldri har sett eller hørt om før Lars Monsen. Man ser jo at fisken ikke dør momentant eller at den ikke blir umiddelbart bevisstløs på noen måte. Dyreplageri...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mareng said:

Helt enig @Miamaria, det ser helt mongoloid ut. Drive å slå på fisken? Dette er noe jeg aldri har sett eller hørt om før Lars Monsen. Man ser jo at fisken ikke dør momentant eller at den blir umiddelbart bevisstløs på noen måte. Dyreplageri...

Er det mer eller mindre dyreplageri enn å slenge den i lyngen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Miamaria said:

Hvis det er det du klarer å lese av innlegget hennes, så foreslår jeg at du leser det en gang til, eller hvor mange som trengs.

Jeg gjorde det bra i tekstanalyse sist jeg forsøkte meg, men nuh trenger jeg tydeligvis hjelp til denne av noen med strak sekser: 
 

Quote

 Man ser jo at fisken ikke dør momentant eller at den blir umiddelbart bevisstløs på noen måte. Dyreplageri...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Helt enig @Miamaria, det ser helt mongoloid ut. Drive å slå på fisken? Dette er noe jeg aldri har sett eller hørt om før Lars Monsen. Man ser jo at fisken ikke dør momentant eller at den blir umiddelbart bevisstløs på noen måte. Dyreplageri...

Tenk deg om en gang til nå!
Du er klar over at all avlivning av kjæledyr foregår ved at de først får en sprøyte som gjør de bevistløse for så å få sprøyta som gjør at de dør?
Å slå en fisk i svime før man evt bruker litt krefter på å knekke nakken på de vil jeg anse som humant. Eller bløgger de så de dør av blodtap.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det jeg mener er at når man dævler (jeg kaller der dævler fra nå av) på fisken synes jeg, i likhet med trådstarter, at det ikke ser ut som fisken blir bevisstløs. 99% bare slår fisken, og bommer på det sentrale stedet. Og når den i tillegg holdes i hånden/luften forsvinner 80-90% av kraften til å forflytte fisken...

Legges fisken på ett hardt underlag og man slår med baksiden av knivstålet rett bak øynene ser man forskjellen på å dævle/plage fisken mens man holder den i luften, og slå den bevisstløs/ihjel momentant.

Jeg la til ett til "ikke" i det opprinnelige innlegget slik at det ble mer tydelig, det gikk an å misforstå hva jeg ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, tubbs skrev:

Tenk deg om en gang til nå!
Du er klar over at all avlivning av kjæledyr foregår ved at de først får en sprøyte som gjør de bevistløse for så å få sprøyta som gjør at de dør?
Å slå en fisk i svime før man evt bruker litt krefter på å knekke nakken på de vil jeg anse som humant. Eller bløgger de så de dør av blodtap.
 

Enig med det, men måten å slå den bevisstløs på er ikke å "dævle" sånn som vi ser på youtube for tiden. Det er å slå flere slag rundtom i nakke/hoderegionen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synliggjør omtrent det egoet jeg forestiller meg at disse spjælingene som legger ut dævlevideoer har. Men sånn som det ser ut på mange av videoene, stemmer nok ikke helt overens med det disse karene har inni hodet.

Og uansett så lurer jeg fortsatt på hensikten. Fisken skal jo uansett bløgges. Det tar jo lengre tid å dævle løs på den enn et kjapt snitt med kniven? Så jeg lurer fremdeles på, er bløgging sett på som en dårlig metode? Eller hva er poenget? Bortsett fra å føle seg som en kar med elektrikernever i hanskestørrelse 11 som gir fisken et solid kakk i hodet - så solid at man gjerne dævler fire-fem slag til siden man ikke var sikker...?

Jeg skjønner det når man er ute på havet og får masse fisk i en fei og ikke rekker å bløgge etter hvert, at man vil slå dem i svime før de blir liggende å vente. Men når man har tatt én fisk, og har kniven i beltet - why? Jeg er også vant med at man da bruker et verktøy, ikke en knok. (Men noen menn er jo av stål, selvfølgelig.)

- Om det bare er fordi man føler seg som den tøffeste i verden ved å gjøre det så er jo det også et ærlig svar. Man kan jo svare dét, også, om det faktisk er svaret. Jeg var bare åpen for at det faktisk var en god grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode grunnen er å slå fisken i svime før den bløgges. Sånn oversatt til menneske-relaterte sammenhenger så tror jeg å blø ut bevisstløs er noe jeg ville foretrekke fremfor å være bevisst. Jeg ser ikke for meg at fisk vurderer det noe særlig anderledes...

Sånn personlig er det ikke alltid jeg har kniv tilgjengelig i beltet når det fiskes. Jeg foretrekker riktignok å benytte en grein eller stein til formålet, men f.eks under isfiske så er det mest praktiske å benytte knoken i mange tilfeller....

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars M. forklarte hvorfor han gjorde dette i et program, jeg så for noen år siden. Og hvis jeg husker rett, så var det ikke for å slå fisken bevisstløs, men for å slå inn "skallen" oppå hodet, der hodet er svakt. Dette skulle drepe fisken.

Personlig så forstår jeg fremdeles ikke hensiken, da de fleste har med seg kniv på fisketur. Da er et vel raskere med et kutt, enn å slå - kanskje gjentatte ganger til hodeskallen brekker. Og det er vel fremdeles det beste, å få ut blodet av kjøttet.

Ellers har det vært en vanlig slaktemetode, å svimeslå mindre husdyr, før en kapper av hodet. Beste eksemplet er slakting av høns. Da gjerne etter å ha svingt dem rundt (360 grader) noen ganger, så det er mulig å treffe hoggestabben med hodet. Uten dette kan det bli unødig dyreplageri, ved bl.a. feilhogging og mer stress for dyra. Samt at det blir mye blodsøl i et stort område, hvis en kun hugger av hodet og slipper høna. Den flakser rundt, så lenge det er blodtrykk i systemet.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det at jeg kakker mye fisk i skallen, fordi jeg innimellom ikke har kniv der og da. Og ja, jeg treffer ikke bestandig på første, eller andre, eller tredje kakket... så burde nok heller ha kniven tilgjengelg, gi den ett kjappt snitt så den får blø ut. 

Sist helg skulle jeg faktisk gjøre dette, men klarte ikke å holde sjø-ørreten i ro nok til å få bløgget den, så da ble det 2 kakk før den lå rolig og jeg fikk brukt kniven... må ka skje lære meg å bløgge med tommelen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ViktorS skrev:

Sist helg skulle jeg faktisk gjøre dette, men klarte ikke å holde sjø-ørreten i ro nok til å få bløgget den, så da ble det 2 kakk før den lå rolig og jeg fikk brukt kniven... må ka skje lære meg å bløgge med tommelen? 

Det var et poeng, hvis hensiken kun er å svimeslå en vilter fisk. :) Jeg er ingen fisker, selv om det hender jeg også slenger ut et snøre og får fisk.  Men hvis fisken er vilter og en skal holde med en hånd, er det vel et grep inn mot gjellene som er tingen. Og da, må det jo være mulig å bruke kniven.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel fisket i nærmere en mannsalder, og jeg har heller ikke enda forstått hvorfor man absolutt må dævle fisken slik som Monsen bl.a. gjør (gjerne mens man gliser og ser rett inn i kamera i stedet for på fisken).. Jeg bruker kniv! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.