Gå til innhold
  • Bli medlem

Mills/Maggi Potetmos med melk


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst
48 minutter siden, tubbs skrev:

Standard Maggie lagd med vann og tørrmelk.
Serveres med en boks makrell i tomat oppå :)

Jeg har kjøpt tørrmelk i år til bruk sammen med frokostblanding, men må også prøve tørrmelk sammen med standard Maggie. Flott tips jeg burde ha tenkt på før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.6.2017 den 21.18, Martin HJ skrev:

Alltid med :) Pleier å stappe pølsesnabben til Bjarne oppi. (For dem som husker den tråden).

Bra du tok med det i parantes ☺️ Kan ikke noe for det, sitter her med noen rare bilder oppi hodet selv om 😂

Over til potetmosen.. så er det flere ganger jeg har spist dette. Jeg er ikke den som absolutt tenker vekt så har dratt med meg en pose med karbonader og annet knask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg bruker og dinna potetmosen, men eg synes det blir for mykje med ein heil pose på kun meg (eg er så og sei ikkje svolten på fjellet, må tvinge i meg mat...snodig, for når eg er heime gjere eg ikkje anna enn å gnage på nåke 😂), så eg deler posen i to og vakuumerer den, så har eg 2 porsjoner 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HannKatta skrev:

Fant fra 2 ulike produsenter...

Img_55.jpg

Jeg har ALLTID med Maggi m/melk og gressløk på turene. Brukes som tilbehør til alt annet. Er mye energi i en slik pose.

Her med bacon:

DSC01316.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har ALLTID med Maggi m/melk og gressløk på turene. Brukes som tilbehør til alt annet. Er mye energi i en slik pose.

Her med bacon:

DSC01316.jpg

Så enkelt og så godt 😊

Støttes, jeg liker best maggi m/melk og gressløk selv også. Kjekk turmat, spiser den med fisk, bacon, biff, spekepølse og i mangel på noe annet har jeg spist kun stappe også, eller bare med sprøstekt løk 😊 Ikke alltid fiskelykken er på min side 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har ALLTID med Maggi m/melk og gressløk på turene. Brukes som tilbehør til alt annet. Er mye energi i en slik pose.

DSC01316.jpg

Tja. I seg selv er det ikke så mye. Er vel under 400kcal per pose maggi (90g). Real har vel rundt 450kcal i "lunsjene" og rundt 600kcal i middagene. I tillegg består potetmosen av primært "raske" karbohydrater. Så den fungerer, for meg, kun som tilbehør til annen mat. Og det er lurt å tilsette fett (f.eks smør) i den, både for smaken og for at energien skal bli tatt opp senere. Ev spise den til fett kjøtt som spekepølse el.l.

Dog et rimelig bra produkt om man ikke orker å leve på real i mange dager i strekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Tja. I seg selv er det ikke så mye. Er vel under 400kcal per pose maggi (90g). Real har vel rundt 450kcal i "lunsjene" og rundt 600kcal i middagene. I tillegg består potetmosen av primært "raske" karbohydrater. Så den fungerer, for meg, kun som tilbehør til annen mat. Og det er lurt å tilsette fett (f.eks smør) i den, både for smaken og for at energien skal bli tatt opp senere. Ev spise den til fett kjøtt som spekepølse el.l.

Dog et rimelig bra produkt om man ikke orker å leve på real i mange dager i strekk. 

Hehehe.... det er vel det også bildet ovenfor godt viser. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Hehehe.... det er vel det også bildet ovenfor godt viser. ;)

mmm, bacon... Det er turmat det :)

Potetmos er ikke mye energi, og like sulten etter første motbakke, så må ha noe attåt ja. Har som regel noen poser i sekken, og bruker de som tilbehør til fisk, bacon eller nudler (en pakke nudler og halv pose potetmos som pausemat på kalde dager). Med en halv pakke potetmos i real turmat sine barneporsjoner blir en omtrent mett også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager porsonspakker med tørka kjøttdeig, tomater, løk og sopp. Lar dette trekke litt i kaldt vann før jeg koker det opp. Når det er ferdig tilsetter jeg potetmos til middagen får en passe konsistens så derfor er potetmos bestandig med på overnattingsturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

mmm, bacon... Det er turmat det :)

Potetmos er ikke mye energi, og like sulten etter første motbakke, så må ha noe attåt ja. 

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til denne konklusjonen. Potetmos ligger tett opp under havregryn og ris , når det gjelder kalorier , mens den ligger  langt over disse når det gjelder karbohydrater pr. 100 gram. Og karbohydrater er drivstoffet vårt på tur.Det er jo poteter vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Robinson skrev:

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til denne konklusjonen. Potetmos ligger tett opp under havregryn og ris , når det gjelder kalorier , mens den ligger  langt over disse når det gjelder karbohydrater pr. 100 gram. Og karbohydrater er drivstoffet vårt på tur.Det er jo poteter vi snakker om.

Det er fordi kroppen vår sin energiomsetning er ganske komplisert. Per gram ren karbohydrat er det ca 4 kcal. Dvs i utgangspunktet ville 100g rent karbohydrat vært omtrent 400kcal. 100g sukker er 400kcal. Det er også forskjell i hvor fort energi tas opp. Og som en grov forenkling kan man si at raskt opptak av karbohydrater fører til at mengden karbohydrat i blodet (glukose) vil øke raskt, noe kroppen kompenserer mot ved å skille ut mer insulin som igjen bidrar til å frakte blodsukkeret inn i cellene. Energi blir lagret som glykogen eller fett. Regulering av sult og metthets-følelse er uhyre intrikat, og noe jeg kan altfor lite om i detalj til å forklare, men grovt forenklet (igjen) så vil en sånn rask stigning og deretter fall i insulin, sammen med andre hormoner gi fortere sult-følelse (hos enkelte), enn dersom opptaket hadde vært senere.

Opptak av karbohydrat senkes dersom en tilsetter fiber, fett, eller proteiner. Havregryn inneholder mye fiber sammenlignet med sukker, mens potetmos, i hurtigpotetmosform, er nærmere sukker, enn havregryn.

Og så kommer proteiner (i kornet) og fett, osv. Men det trenger jeg ikke å forklare.

TL;DR alle karbohydrater er ikke like, og en kalori er nødvendigvis ikke en kalori når det gjelder sult/metthetsreguleringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sandress skrev:

Lager porsonspakker med tørka kjøttdeig, tomater, løk og sopp. Lar dette trekke litt i kaldt vann før jeg koker det opp. Når det er ferdig tilsetter jeg potetmos til middagen får en passe konsistens så derfor er potetmos bestandig med på overnattingsturer.

Kjører mye av det samme selv. Skal ikke påberope meg ekspertise innen ernæring men føler at en slik blanding gir både energi og metthet. Bruker også mye tørket paprika og tørkede bønner i mine blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robinson skrev:

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til denne konklusjonen. Potetmos ligger tett opp under havregryn og ris , når det gjelder kalorier , mens den ligger  langt over disse når det gjelder karbohydrater pr. 100 gram. Og karbohydrater er drivstoffet vårt på tur.Det er jo poteter vi snakker om.

En pakke potemos gir ikke mye energi for en voksen mann. karbohydrat/vekt fordelingen er ok, men det skal mer til en bare karbohydrater for å oppleve metthetsfølelse og holde jevn energi over tid.

Sånn rent subjektivt så er jeg like sulten etter et par timer om det er havregrøt, potemos eller annet når det i hovedsak er snakk om karbohydrater i maten. For å kjennes mett over tid og ha jevn energi foretrekker jeg en større andel fett og protein enn det som er konsensus blant mange villmarkseksperter. I havregrøten er det derfor rikelig mengde tørrmelk og et stort smørøye. Til potetmosen må det litt tilbehør til for å få en metthetsfølelse, og holde jevn energi over tid. Gjerne med en neve nøtter som dessert.

Mitt motto er at alt smaker bedre med en skei meierismør :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.