Gå til innhold
  • Bli medlem

Pølsespørsmål og en offshot


Kimball

Anbefalte innlegg

Skal på en 9 dagers i femundsmarka nå i neste uke og gleder meg vilt, er godt vandt med med 2 netter på tur, men ikke en tur av denne lengden.

Er jo litt forskjell i hva man tar med seg av mat på lengre turer enn de korte så lurer på hva dere tar med dere av pølse på tur? 

Chorizio noe å vurdere? Andre pølsetyper?

Er en fiske/vandretur med stort innhold av det førstnevnte, men man kan jo aldri være sikker på om fiskegudene har en god dag, så litt mat må man jo ha med.

Tenker middagen blir potetmos/ris med spor av pølse og røyka/salta flesk.

Offshot: Type smør pleier dere og ha med? Er jo sikkert en del forskjell på smørtypene og hva som duger å ta med seg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes rødvinspølse og reinsdyrpølse er godt. Holder lenge og kan brukes både i middag og til andre måltider. 

Ellers er skikkelig bacon bra å ha med, men vanskelig å finne ordentlige greier etter at Grilstad ga seg med bacon :-( Det meste i butikken er med "røykaroma" og sprøytet med saltvann, dessverre.
Når det gjelder smør kjører jeg kun skikkelig setersmør. Da får du mest mulig fett per gram i tillegg til best smak, men andre typer med plantemargarin duger sikkert like greit, men gir deg altså ikke like mange kalorier per gram :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, whistler said:

Jeg syntes rødvinspølse og reinsdyrpølse er godt. Holder lenge og kan brukes både i middag og til andre måltider. 

Ellers er skikkelig bacon bra å ha med, men vanskelig å finne ordentlige greier etter at Grilstad ga seg med bacon :-( Det meste i butikken er med "røykaroma" og sprøytet med saltvann, dessverre.
Når det gjelder smør kjører jeg kun skikkelig setersmør. Da får du mest mulig fett per gram i tillegg til best smak, men andre typer med plantemargarin duger sikkert like greit, men gir deg altså ikke like mange kalorier per gram :-)

 

Rødvinspølse Check

Reinsdyrspølse Check

Setersmør Check

http://www.finsbraten.no/product/torrsaltet-bacon/ er det nærmeste jeg kommer bacon/flesk med ok holdbarhet.

Holder vell fint i noen dager det med rett behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kimball skrev:

Rødvinspølse Check

Reinsdyrspølse Check

Setersmør Check

http://www.finsbraten.no/product/torrsaltet-bacon/ er det nærmeste jeg kommer bacon/flesk med ok holdbarhet.

Holder vell fint i noen dager det med rett behandling.

Ja, det baconet der ser bra ut. Holder fint en god stund. Egg holder også bra. Så lenge du er litt nøye med hvor du oppbevarer matvarene i sekken og passer på å holde det på kjøligst mulige sted i camp holder mye ganske lenge. Ferdigstekte karbonader f.eks. holder greit noen dager med rett behandling, men nå er det vel grenser for hvor mye ferskmat du kan bære. Jeg pleier uansett å ha med litt ekstra godsaker som konsumeres de første dagene mens det er ferskt og fint og så kan du heller satse på tørrmat og fisk senere på turen. Fisker du mye får du fisk, men litt ekstra spekepølse å spe på potetmosen / risen er ikke dumt ;-) Noen pakker REAL eller lignende er jo også grei nødmat.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chorizo er knall på tur, jeg steker den og spiser sammen med potetmos, ris eller couscous. En pose sprøstekt løk piffer også opp maten :)

Du gjør rett i å ikke basere for mye av kostholdet på fiske, det kan være lenge mellom fisk på land i Femundsmarka er du uheldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser om "turkjøleskap";

 

Vanntett pakkpose, den typen som rulles i toppen f.eks, matvarene oppi den sammen med en stein el. og ut i elven, fest klips låsen rundt en tynn rot el. over vann. Kan også legges i myren om du ikke er i nærheten av rennende vann. Egg holder minimum til datostempling i romtemperatur, som oftest mye lenger. Pose med gryterett, opphakkede viltpølser + ev. ekstra pasta = snadder middag :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppeposer er faktisk på listen min. En pose per lunch for 2 personer tenker jeg. 

Tar med noen store pakker med nudler også for variasjon og som evt ekstra til middagen.

Har lagt min elsk på First Price sine https://matinfo.no/Unil-AS/Orange-cakes/07311041022375 til dessert. Disse er for meg noe jeg alltid tar med på tur.

Livsfarlig å spise hjemme, masse kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Larix said:

Bacon i bit har bedre holdbarhet enn ferdig oppskåret.

Å jeg mener halvstekt/stekt har enda lenger holdbarhet? JEg pleier å kjøpe flesk/bacon og terne opp og halvsteke før jeg tar med på tur :) Mye kjappere og tilbrede eller tilsette annet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skrablelisten min foreløpig om hva som skal være med:

-Risengrynsgrøt
-Frokostblanding
-havregrøt
-evt fisk 

Lunch:
-Nudler m/ekstra
-Posesuppe (1 pose x 2personer)
-evt fisk

Middag:
-potetmost m/pølse/flesk
-ris med m/pølse/flesk
-FISK

LISTE:
-2x poser risengrynsgrøt 
-2x poser med lettkokt havre (for mye for 2 personer?)
-rosiner
-tørket frukt
-sukker
-kanel
-Natvigs blandingskrydder/annet blandingskrydder
-salt
-pepper
-Soyaolje
-meierismør
-Flesk/bacon
-chorizio pølse
-rødvinspølse
-reinsdyrspølse

Jeg har ikke tatt med mengde for det er jeg rett og slett ikke sikker på enda. Tenker 1 pølse av hver sort bør holde for 2 personer.

Viking tørrmelk blir også med og da regner jeg 2.5dl per pers. Så en pose for 2 dager.

Høres noe av dette fornuftig ut?

Edit: 

-Potetmos for 6 dager 

-hurtigkokt Ris for 4 dager

Totalt 10 dager, men har tatt med potetmos for 1 1/2 ekstra dag. (siste dagen på tur kan godt bli en burger på en lokal sjappe på vei heim)

Tenker at det kan være greit å ha noe i bakhånd i tilfelle en pose blir lekk osv.

Edit 2:

Mulig jeg bytter en av potetposefestene med ett par porsjonsposer pasta.

 

Endret av Kimball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Å jeg mener halvstekt/stekt har enda lenger holdbarhet? JEg pleier å kjøpe flesk/bacon og terne opp og halvsteke før jeg tar med på tur :) Mye kjappere og tilbrede eller tilsette annet på den måten.

Det ser jeg ikke bort i fra at du har rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmos er lett og er ypperlig å spe på posesupper, REAL og andre retter med for å gjøre det mer mettende. En posesuppe metter fint lite med bare noen pølsebiter.
Ellers tror jeg det kan bli lite med to pølsesnabber på to mann om du tenker å bruke dette både i middag og som snacks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.