Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av lette fjelltelt i Villmarksliv


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Det hender at et Villmarksliv av og til ramler ned i handlekurven min på butikken, og i siste nummer hadde de en test av 14 lette fjelltelt, med hovedvekt på hvordan de taklet ruskevær. Godt utvalg av telt, Helsport, Hilleberg, MSR, Exped og andre. Teltene har vært i bruk kontinuerlig i mars og april, og det virker som en grundig gjennomført test.
Interessant lesing. Flere telt slet med at de var vanskelige å stramme helt opp slik at det samlet seg vann oppå ytterteltet, og noen hadde for langt spenn mellom stengene. Kontakt mellom ytter- og innerduk var vanlig, og på noen få kom det vann inn i teltet. For lav takhøyde var også en klage på flere av teltene. Noen av teltene hadde ikke ventiler i ytterteltet slik at lufting ble vanskelig. Telt der ytterduken ikke gikk helt ned til bakken ble ofte vurdert som trekkfulle.
Testen bekrefter i grunnen det man vet fra før: Det perfekte telt finnes ikke, og kommer nok ikke til å bli laget heller....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Kan du gi en kort oppsummering av de ulike modellene? Litt arbeid er det da.

Ingen overraskelse for de som har prøvd ulike telt i ruskvær :) Jeg er allergisk mot store strekk/spenn i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, JanRH said:

Kan du gi en kort oppsummering av de ulike modellene? Litt arbeid er det da.

Nei, jeg synes ikke det blir riktig overfor bladet, det er bevisst at jeg ikke var mer detaljert. De har lagt ned mye arbeid i testen, og den er et lokkemiddel til å få folk til å kjøpe bladet - og det synes jeg er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Bjørn J skrev:

Altså, hvis du ikke får tak i bladet skal du gjerne få en kopi av de sidene :)

Takk for det. Jeg kan prøve en større kiosk i morgen - mulig de har. Fra jeg var 15 år har jeg lest en mengde tester, men kun utvalgte de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant med tester, men det er også litt rart. Etter mange år med testing av ulike løsninger, ulike telt og uendelige timer på internett med lesing av tester og erfaringer har jeg blitt veldig sær.

Det at det ikke finnes ett perfekt telt lærte jeg veldig fort. Men med årene kom det flere andre meninger rekende. Det første var generelle kulturforskjeller. Husker enda når jeg sammenlignet et norsk blad med amerikansk på ca samme test av telt og så de enormt ulike konklusjonene og kriteriene. Det andre som kom ganske kort tid etter var at jeg sluttet å bry meg om tester. Det vil si, jeg kunne bite meg merke i små detaljer som hvordan man åpner døren innerteltet, hvor de innvendige lommene var, hvor enkelt det var å koble fra innertelt fra yttertelt osv, men i det store og det hele kunne jeg trygt si meg veldig uenig i alskens tester uten å ha prøvd teltet, men bare sett bilder, spesifikasjoner og dimensjoner. 

Det jeg da innså var at testerne av disse teltene ikke er mindre gode friluftsmennesker enn meg, men rett og slett bare har andre preferanser enn meg. Det har gjort at når folk spør meg om råd så er jeg veldig ofte forsiktig med å være bombastisk på at det jeg liker best faktisk er best. Mitt drømmeutstyr kan faktisk være helt utenkelig for andre...forstå det den som kan :D 

Det siste og kanskje viktigste jeg har innsett er at uansett hva slags utstyr man har så kan man storkose seg på tur. Bra utstyr kan heve en ordentlig god tur noen hakk, men uansett hva man har slags telt så kan man ha det ordentlig ordentlig fint på tur.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thomas E takk for ett veldig godt innlegg. 

Jeg legger ofte spesielt merke til en vesentlig forskjell mellom norske og amerikanske telttester - kravet til tetting/lufting langs bakken/kanten. Helt ulike meninger og begge påberoper seg å ha de verste forholdene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Thomas EGodt innlegg. 

Som ung og uerfaren støttet jeg meg til tester ved kjøp av telt. Nå har jeg mange års fartstid og mange døgn i ulike telt. Ved kjøp vet jeg hva jeg er ute etter og hva som er helt uspiselig. Er nok litt sær da jeg enda ikke har funnet mitt perfekte telt. Tvilen kommer når jeg må velge mellom ulike egenskaper på eksisterende modeller. Uansett moro å lese tester. 

Edit: Nå som Reinsfjell Pro 2 kom med pluggfeste på sideveggene er jeg godt fornøyd.👍 10 cm mer takhøyde hadde passet meg. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg halvt ihjel før mine to første telt. Begge veldig gode telt, men begge var bomkjøp(Hilleberg nallo 3gt og Fjällräven Akka Dome 2). 

Nå leser jeg fortsatt tester, men jeg ser på småpirk, og ikke konklusjonen med to streker under. Det er i grunn konklusjonene jeg misliker mest med tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, tronn said:

Jeg leste meg halvt ihjel før mine to første telt. Begge veldig gode telt, men begge var bomkjøp(Hilleberg nallo 3gt og Fjällräven Akka Dome 2). 

Godt sagt - at selv veldig gode telt (og annet utstyr) kan være bomkjøp fordi de ikke passer behovet/bruksområde/preferanser som jeg har. Det har jeg opplevd ofte.

 

39 minutes ago, tronn said:

Nå leser jeg fortsatt tester, men jeg ser på småpirk, og ikke konklusjonen med to streker under. Det er i grunn konklusjonene jeg misliker mest med tester.

Enig. Villmarksliv går også i den fella ved å tildele teltene poeng. Dermed tror mange at et telt med 7 poeng er et dårligere telt enn et som fikk 9 poeng. Men det behøver slett ikke være tilfellet. Nå skal det sies at de skriver nokså utfyllende om hvert telt, hvordan de har gjennomført testen, hva de ser etter, og hva de mener er viktige egenskaper med et fjelltelt. Alt i alt en seriøs test, synes nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.