Gå til innhold
  • Bli medlem

Goretex Sett


fjellulven

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er på jakt etter et Goretex (3-lags) sett, dvs jakke og bukse.

Primærbruk er helårs bruk i lav-terreng, men skal også benytte dette til toppturer, tidligst Kilimanjaro i August 2017.

Sist jeg kjøpte en Goretex jakke var i 2007, den gang bergans, som forøvrig har holdt i tykt og tynt siden da, men desverre er nå så tynnslitt at den tar inne vann etter kort tid.

Hva er bra på markedet til en ok pris nå? Ser for meg rundt 5-6 tusen.

Har fått anbefalt Norrøna Recon, men syns prisen er litt for stiv.

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil du få veeldig mange forslag, og muligens sprikende erfaringer med forskjellige merker.

Jeg har f.eks dårlig erfaring med Bergans sine jakker. Nå går det heller i Arcteryx.

For helårsbruk må hetta være bra, og du bør ha litt romslighet til noen plagg under.

I Arcteryx sin katalog kan det være litt styr å forstå seg på alle bokstavene, men kjøper du en jakke/bukse med bokstavene SV til slutt, så har du en kraftig jakke med bra hette. Samme gjelder buksa.

Dette finner du som regel på tilbud en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar tronn :-)

Titter på ARC'TERYX , Og har satt meg inn i det "greske".. Det er Alpha/Beta og Theta som gjelder... Og SV - Stygt vær, rett og slett... Alpha er jo billigst, men er en "klatrejakke" , og det er her jeg blir litt usikker... Prismessig er den å foretrekke, men jeg er litt bekymret for lag på lag prinsippet i disse, da beta og theta virker mer tilpasset genrellt fjellbruk.

Går jeg for et sett Beta SV er jeg lett oppe i prisen på en Norrøna recon pakke, som jeg hører mye bra om...

Noen erfaringer med Alpha plaggene?

Edit:

Har funnet en Bergans som kan kanskje konkurrere med de andre på pris, Bergans Eidfjord Jkt, men er usikker på 4-sesongers bruk på denne... (av erfaring).

 

Endret av fjellulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fjellulven skrev:

Hei og takk for svar tronn :-)

Titter på ARC'TERYX , Og har satt meg inn i det "greske".. Det er Alpha/Beta og Theta som gjelder... Og SV - Stygt vær, rett og slett... Alpha er jo billigst, men er en "klatrejakke" , og det er her jeg blir litt usikker... Prismessig er den å foretrekke, men jeg er litt bekymret for lag på lag prinsippet i disse, da beta og theta virker mer tilpasset genrellt fjellbruk.

Går jeg for et sett Beta SV er jeg lett oppe i prisen på en Norrøna recon pakke, som jeg hører mye bra om...

Noen erfaringer med Alpha plaggene?

Edit:

Har funnet en Bergans som kan kanskje konkurrere med de andre på pris, Bergans Eidfjord Jkt, men er usikker på 4-sesongers bruk på denne... (av erfaring).

 

Har Alpha SV jakke til meg og Alpha AR til samboer. Supre jakker, med romsleg snitt og plass stil kle under. Likevel er eg usikker på om eg hadde velt den om eg berre hadde ei, då den er kortare enn eg sett pris på ved vinterturar i høgfjellet, typisk ski og pulk i februar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, fjellulven said:

Titter på ARC'TERYX , Og har satt meg inn i det "greske".. Det er Alpha/Beta og Theta som gjelder... Og SV - Stygt vær, rett og slett... Alpha er jo billigst, men er en "klatrejakke" , og det er her jeg blir litt usikker... Prismessig er den å foretrekke, men jeg er litt bekymret for lag på lag prinsippet i disse, da beta og theta virker mer tilpasset genrellt fjellbruk.

Går jeg for et sett Beta SV er jeg lett oppe i prisen på en Norrøna recon pakke, som jeg hører mye bra om...

Noen erfaringer med Alpha plaggene?

 

 

Jeg kjøpte en Alpha SV fordi jeg hadde hørt så my positivt om den, men leverte den tilbake etter to dager. For meg var den ikke egnet til vanlig fjelltur-bruk. Som Arcteryx selv sier er det en jakke utviklet for alpint bruk, i betydningen klatring og tøffe toppturer. Til det er den sikkert aldeles utmerket, men jeg byttet den i en Theta SVX - kanskje Arcteryx sitt mest robuste plagg, det er en rustning som står mot det meste av vær og uvær. Den er lengre enn Alpha SV (særlig foran), og romsligere. Fantastisk til ruskevær på fjelltur.
Men det er meg - andre liker sin SV meget godt til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tronn skrev:

Theta SVX er dessverre ute av sortimentet. Har den selv.

Og Arcteryx Sidewinder SV er vanskelig å få kjøpt i Norge for tiden ser det ut til (tok bare en kjapp sjekk hos prisjakt.no). Knall jakke med fin lengde over ræva, snølås og perfekt hette. For meg har den tålt et par år med alt fra skiturer til baksing i tett skog etter turorienteringsposter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tronn skrev:

Theta SVX er dessverre ute av sortimentet. Har den selv.

Jeg hadde en Theta SVX jakke før. Den begynne å lekke og fikk en en Beta SV som erstatning. Bortsett fra at Betaen mangler en lomme i front, så virker de to å være ganske lik med tanke på snitt, hette og lommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut Klättermusen sine jakker. I tillegg til en Arc'teryx Theta som er til topptur/enkelte sommerturer, har jeg en Klättermusen Glaser til bruk på sure, kalde pulkturer/teltturer på vinterstid. Superfornøyd med hette. lommer og lengde foran og bak på jakken, samt klaff med borrelås foran glidelås Den har også en del lure løsninger som skredbrikke, stor nettinglomme nede bak (til votter, lue, hals osv.) samt god lufting i armhule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg var på platou i dag, og fant mitt neste sett med skallklær 😍 Må bare slite ut det jeg har først 😉

Det var fjellreven, med eco shell membran. Personlig styrer jeg unna Goretex for framtiden pga. miljøaspekter (men det får være opp til den enkelte).

Denne jakken og buksen virket til å være både lett, veldig robust og godt gjennomtenkt: 

https://www.fjallraven.no/keb-eco-shell-jacket

https://www.fjallraven.no/keb-eco-shell-trousers

Ser ut til å passe helårsbruk godt synes jeg.

Selv har jeg ikke prøvd det, men har ett norrøna falketind goretex sett som er greit nok. Det er for små lommer og litt for lett og spinkelt for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.