Gå til innhold
  • Bli medlem

InReach, hvilken?


Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av nødpeilesender. Tror det står mellom Garmin inReach SE, SE+ eller Explorer+. 

Lest mye ymse om SE+ og Explorer+. Kartene på GPS funksjonen skal visstnok være mer til forvirring enn til hjelp. Noen erfaringer? 

Er i utgangspunktet nødpeilesender jeg trenger og ikke GPS. Men tenkte at det er verdt å legge i noen ekstra kroner for bredere bruksområde, men ble usikker etter litt research. 

 

Noen tanker? 

Garmin InReach SE+

Garmin InReach Explorer+

Garmin InReach SE

Endret av Karenmariesl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at du ikke skal ha nødpeilesender men en sattelittbasert kommunikator siden du spør om Inreach. 

Jeg ville personlig valgt Inreach SE. Det er sånn jeg ser det for lite nytt i SE+ til å forsvare prisforskjellen. Explorer er ingen vits da eneste forskjell er mulighet for kart som er ubrukelig her i Norge :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Explorer har vel digitalt kompass, Barometrisk høydemåler og akselerometer. Explorer var nettopp på salg til 3999 hos fjellsport, da ville jeg valgt den. Til ordinær pris er vel fort SE+ det beste valget. 

Jeg har Explorer og har brukt GSP-delen mye den siste måneden. Garmin Earthmate som følger med gratis til telefonen (med kart) er også en super app, iallefall til Android. At kartene er mer til forvirring enn hjelp kjenner jeg meg ikke igjen i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, djing0 skrev:

Explorer har vel digitalt kompass, Barometrisk høydemåler og akselerometer. Explorer var nettopp på salg til 3999 hos fjellsport, da ville jeg valgt den. Til ordinær pris er vel fort SE+ det beste valget. 

Jeg har Explorer og har brukt GSP-delen mye den siste måneden. Garmin Earthmate som følger med gratis til telefonen (med kart) er også en super app, iallefall til Android. At kartene er mer til forvirring enn hjelp kjenner jeg meg ikke igjen i. 

Mener du at kartene er brukelig? Da må det ha skjedd noe nylig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en brukt Explorer. Funker knall, aktivering etc. gikk smertefritt.

Tror dette er et produkt mange kjøper og bruker minimalt før de ikke gidder å betale abonnementet lenger.

 

Skal ikke uttale meg for bastant i Kart-debatten, da jeg ikke har prøvd Explorer +. Men hvis kartet fra nettportalen er en indikasjon, tror jeg det er meget dårlig.

Kartene under er av samme område. På Delorme-kartet er Gråfjell oppgitt til å ligge øst for Høgevarde, ca 5km feil.

topo.JPG.50a9e718fb3ab4b9bb40fca1d3700b49.JPGutkart.JPG.8d885c8bb6bdd4311a860c53e00b694a.JPG

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Karenmariesl skrev:

Hehe, okei, da er det en sattelittbasert kommunikator jeg skal ha ;) 

 

Men fungerer ikke både SE+ og Explorer som GPS i tillegg? 

 

Har mulighet til å få Explorer+ til 4000,- Da er det kanskje like greit å gå for den? :) 

 

 

Nei, det er det jeg prøver å komme frem til. Mange ønsker at den skal gjøre, men den gjør det ikke ;-) Derfor er det bedre å velge Vanlig Inreach SE sånn jeg ser det. Da sparer du deg en tusenlapp og frustrasjon over ubrukelige kart ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Karenmariesl skrev:

Hehe, okei, da er det en sattelittbasert kommunikator jeg skal ha ;) 

 

Men fungerer ikke både SE+ og Explorer som GPS i tillegg? 

 

Har mulighet til å få Explorer+ til 4000,- Da er det kanskje like greit å gå for den? :) 

 

 

På "gamle" explorer har du "gps uten kart". Hvis jeg har forstått rett, er det tilsvarende på SE+. Du har altså ett hvitt rutenett, hvor du ser deg selv i forhold til ruter og "waypoints" du har lagt inn før turen. Ingen høydekurver, vann eller stier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Mener du at kartene er brukelig? Da må det ha skjedd noe nylig?

Her må jeg krype til korset hva angår Earthmate-appen. Jeg var av den overbevisning av at den viste det samme som Exploreren. Legger ved bilder som viser den enorme forskjellen, og hvorfor jeg syns at gps-delen på Explorer+ er grei. Litt forskjell i utsnitt, men dere skjønner tegninga. 

20170619_223700.thumb.jpg.d4c55b13d8419594c33027d67a0ac653.jpgScreenshot_20170619-223619.thumb.png.2e61fbffeee4da3168813d7033682c01.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, djing0 skrev:

Her må jeg krype til korset hva angår Earthmate-appen. Jeg var av den overbevisning av at den viste det samme som Exploreren. Legger ved bilder som viser den enorme forskjellen, og hvorfor jeg syns at gps-delen på Explorer+ er grei. Litt forskjell i utsnitt, men dere skjønner tegninga. 

20170619_223700.thumb.jpg.d4c55b13d8419594c33027d67a0ac653.jpgScreenshot_20170619-223619.thumb.png.2e61fbffeee4da3168813d7033682c01.png

Det så overraskende bra ut ja. Rart at alle de andre kartene som bli brukt ifbm. earth-mate og "map share" er så ufattelig dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, djing0 skrev:

Her må jeg krype til korset hva angår Earthmate-appen. Jeg var av den overbevisning av at den viste det samme som Exploreren. Legger ved bilder som viser den enorme forskjellen, og hvorfor jeg syns at gps-delen på Explorer+ er grei. Litt forskjell i utsnitt, men dere skjønner tegninga. 

20170619_223700.thumb.jpg.d4c55b13d8419594c33027d67a0ac653.jpgScreenshot_20170619-223619.thumb.png.2e61fbffeee4da3168813d7033682c01.png

Ja, det så bedre ut enn jeg har sett tidligere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "ikke-pluss" generasjonen så er det noen vesentlige forskjeller på SE og Explorer.

I tillegg til  mer "GPS funksjoner" (se linker nedenfor) er forskjellen i HW også:
Digital compass
Barometric altimeter
Accelerometer
More memory

Det  avgjørende for meg var faktisk, i tillegg til at den kan fungere bedre som (reserve-)GPS , størrelsen på memory for tracking.  
Med Explorer kan en lagre spor for lange turer. Selv med kort tid mellom lagrede punkter kan en lagre 2 uker.

Digitalt kompass er også praktisk da en GPS som kjent kun kan vise retning mens en beveger seg.

Se f.eks: 
http://andrewskurka.com/2015/delorme-inreach-se-explorer-how-to-choose-differences-recommendations/
og fortsettelsen :
http://andrewskurka.com/2015/delorme-inreach-explorer-se-two-reasons-to-buy-explorer/

Jeg linker også med app på telefonen, men kartene på eartnmate app'en er som beskrevet ovenfor ikke gode/detaljerte nok til å brukes alene.
Nå er det jo en stund siden garmin kjøpte deLorme/Inreach , så framover kan en nok forvente mer integrasjon med Garmins tidligere kart. 


PS: Nerden i meg (og den er ikke liten) ønsker å oppgradere fra Explorer til Explorer + , eller ?...
 

Endret av Bamsemums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Karenmariesl skrev:

Fikk Explorer+ til 4100,- hos sportamore.no. Slo til på den! Er det fort gjort å få den opp å gå? Skal reise på tur til helgen.. 

Gratulerer! Inreach er definitivt verdt det for oss som er mye på tur. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.