Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan unngå kokvarmt telt?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
50 minutter siden, Knappetelt skrev:

Ringstind er kjent som et varmt telt, og gjør at du kan ha lettere og tynnere sovepose og dermed spare vekt. Det er en av fordelene med Ringstind.

Jeg har sovet i mange telt, men opplever ikke Ringstind 2 som et spesielt varmt telt. Er det sol og varmt og ingen trekk, går det ikke å oppholde seg inne i teltet. Jeg savner gjennomtrekk, som på mange andre telt, men stor åpning hjelper mye. Verstingene er blindendetelt men kun én sideåpning, og i tillegg mørk farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Mareng skrev:

@ViktorS, er det ringstind eller ringstind superlight du har, eller vanlig ringstind (pro)?

Superlight har så lite mesh i døren i innertelt, at du ikke får like god lufting som i ett normalt telt når det er mygg ute. Men dette er jo en av egenskapene man prioriterer vekk når man velger superlett utstyr.

Ringstind 2(?) vanlig hehe, veier 2,1kg med stenger, plugger og reperasjons-deler til stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Knappetelt skrev:

Det går å sette opp bare innerteltet, du må bruke samme system som Hilleberg. Tre stanga inni strikkene. Du må lage et par enkle stangholdere av feks toppen av brusflasker med korken på. Du kan må flytte bardunene på enden, hvis du ikke har ekstra med. Så henger du opp ytterteltet som Tarp for å få litt skygge. 

Det er ikke riktig at man velger bort lufting på superlett utstyr. Mesh veier det samme som vanlig innertelt ref mesh innertelt som Hilleberg har. Ringstind er kjent som et varmt telt, og gjør at du kan ha lettere og tynnere sovepose og dermed spare vekt. Det er en av fordelene med Ringstind.

Ringstind har innerdør i mesh eller hel duk som man kan velge mellom. I superligt er mer en havle døren i hel duk, som gir dårligere lufting om man vil stenge myggen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ChristianL skrev:

Ser forslag her om å sette fjellduk over teltet. Må denne ha avstand til teltduken for å ha effekt? Tenker i forhold til at det er lite trær å feste tarp i der jeg som regel telter.

 

Du vil nok få effekt med en fjellduk som ligger helt inntil teltduken hvis du har den reflekterende siden ut, men på generell basis er det større effekt jo større mellomrom mellom duk og telt. Hvis teltet ditt ikke er så høyt skal det vel være mulig å sette duken opp vertikalt med en stokk, vandrestav el. og noen barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vindstille og sol på teltet er det varmt uansett hvilket telt du har.

Mitt beste tips er å dra på fjelltur på høsten. September er den beste tiden for fjelltur, da er det fortsatt mulighet for litt varmt vær på dagtid, men myggen har reist for sesongen, og du kan ha det kaldt og deilig på natten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, tronn skrev:

Er det vindstille og sol på teltet er det varmt uansett hvilket telt du har.

Mitt beste tips er å dra på fjelltur på høsten. September er den beste tiden for fjelltur, da er det fortsatt mulighet for litt varmt vær på dagtid, men myggen har reist for sesongen, og du kan ha det kaldt og deilig på natten.

Støttes. Må legge til at september og oktober er flott fototid. Jeg er mest på tur fra slutten av august til snøen kommer for alvor, dvs. til november :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, tronn said:

Er det vindstille og sol på teltet er det varmt uansett hvilket telt du har.

Mitt beste tips er å dra på fjelltur på høsten. September er den beste tiden for fjelltur, da er det fortsatt mulighet for litt varmt vær på dagtid, men myggen har reist for sesongen, og du kan ha det kaldt og deilig på natten.

Ja, enig. Bortsett fra at her nord er august ofte den beste tiden for fjellturer. Lite mygg og annet utjo, fine farger og klar luft, ypperlige fotoforhold som JanRH nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Bjørn J said:

Ja, enig. Bortsett fra at her nord er august ofte den beste tiden for fjellturer. Lite mygg og annet utjo, fine farger og klar luft, ypperlige fotoforhold som JanRH nevner.

Det har du nok rett i. Jeg har bare erfaring fra Saltfjellet og Børgefjell i Nordland.

Siste tur i Børgefjell i midten av august var vi riktig nok velsignet med mengder av mygg, men det var i 2015 som hadde en ganske sen sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgensola er viktig å tenke på. Men også plassering i terrenget og naturlig vindrettning. På en varm årstid er det viktig å finne et "luftig" sted for teltet, både for å få noe trekk. selv på "stille" dager. Men også med tanke på mygg. Så, erfaring er viktig. Også hvordan folk bruker luftemulighetene teltet har, på rett måte. Noen setter til og med teltet feil veg, mot vinden. :(

Men det er vel mange helårstelt (samt en del 3 sessongers), som egner seg dårlig for varme dager. De beste teltene er etter min mening tunelltelt, med åpning (mulig inngang) i begge ender. Ellers er det gode ventiler i begge ender, som er viktig, selv uten stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg tok nok en feilvurdering.. kunne velge mellom litt skygge innimellom trær, eller ute på åpen plass. Hadde jeg valgt åpen plass, hadde jeg fårr en hææærlig nordavind inn igjennom ventilen i fotenden. Problemet var bare at det var vanskelig å sette opp telt der, mye stein i bakken... men vil kok prioritere vind neste gang!!

Ser litt på abisko dome 2 (130cm innertelt, plass til 2 stk Lw-underlag fra exped!!) ) eller lignende! Gjerne ett som jeg kan bruke både alene og med kompis eller sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltets plassering i forhold til morgensola er viktig, er det vind så setter man som oftest teltet i vindretningen, mange telt har ventilene i "vindretningen" også slik at det er mulig å få gjennomlufting. Selvfølhelig har ikke minst konstruksjo nen på selve teltet innvirkning på totalventilasjonen.

Men, det er ikke alltid vind, myggnetting bremser også mer av trekken enn man skulle tro. Så får man da dillemmaet, bli kokt eller åpne myggnettingen også og risikere å bli plaget av mygg. Det som kan hjelpe på det, er en myggjager fra Termacell, det skriker nok i mange lettpakker-hjerter når de hører et forslag om å bære med seg en ekstra dings, men den fungerer faktisk.

Jeg har denne (kjøpt på XXL, ser ut som de har en annen dyrere modell nå)http://www.enklereliv.no/thermacell-myggjager-mrxj.html?gclid=COCIiKylz9QCFQyBsgod9WEG3w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de som opplever å våkne av kokvarmt telt er heldige jeg :) Jeg telter for det meste her på nordvestlandet hvor jeg bor og det er mange år siden jeg har opplevd dette. Trenden de siste årene har vært kjølig vær om sommeren og milde vintre. Klimaforandringer? Naturlig variasjon? Eller har jeg bare vært uheldig og teltet bare når det er kjølig? Vel, uansett, jeg håper på kalde vintre og kokvarmt telt på sommeren igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kjellis skrev:

Synes de som opplever å våkne av kokvarmt telt er heldige jeg :) Jeg telter for det meste her på nordvestlandet hvor jeg bor og det er mange år siden jeg har opplevd dette. Trenden de siste årene har vært kjølig vær om sommeren og milde vintre. Klimaforandringer? Naturlig variasjon? Eller har jeg bare vært uheldig og teltet bare når det er kjølig? Vel, uansett, jeg håper på kalde vintre og kokvarmt telt på sommeren igjen :) 

Kokvarmt telt er ikke noe gøy... nattesøvnen blir søkk-dårlig... så jeg håper at dine forhåpninger ikke slår til...

er tydeligvis ikke mye som skal til for at det blir badstue... 10 grader, sol og lite trekk i teltet, så er du der... nå har vi jo midnattsol her oppe, så vi har jo sola i teltveggen hele natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg prioriterer turer fra midten av august til november, som er min måte å eliminere "problemet" på :)

  • ingen/få bugs fra nattefrosten kommer
  • klarere luft
  • færre turister
  • behagelig temperatur inne i teltet
  • mange fine farger

Er på noen turer i juni og august, og da er telt med gjennomlufting bra (to åpninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 12.12, JanRH skrev:

Jeg prioriterer turer fra midten av august til november, som er min måte å eliminere "problemet" på :)

  • ingen/få bugs fra nattefrosten kommer
  • klarere luft
  • færre turister
  • behagelig temperatur inne i teltet
  • mange fine farger

Er på noen turer i juni og august, og da er telt med gjennomlufting bra (to åpninger)

Ja, det var dette jeg ikke ville ha noe av. Kjøpte først ett telt nå (mye pga lav pris) men det hjelper ikke at det er "billig" hvis det ikke går an å bruke det, så jeg byttet det. Føler jeg nå har to gode telt. Reinsfjell 2 pro og Wiglo 4lt. Her har en i alle fall muligheten til å velge litt hva en vil gjøre. Det forundrer meg at det er så få telt ute på markedet med f.eks 2 innganger, med myggnetting og gode løsninger i begge ender av teltet. Blir rett og slett litt dårlig når jeg ser telt i 11 000 kroners klassen som kun har myggnetting kun i ene enden, eller kun en inngang i det hele tatt. 

Selv har jeg lyst til å handle norsk produserte telt. Men det er da så få gode telt å velge mellom. Det jeg undrer meg over akkurat i dette øyeblikk er at Helsport f.eks kunne solgt ett godt tomannstelt til lavere pris enn Reinsfjell 2. Dette har de nå bevist i outlet'en med tronfjell 2. Tror dette hadde vært hjertelig velkommen for de som absolutt ikke er gramjegere og ikke er villig til å bruke 7000 kr på ett tomannstelt eller som ikke har lyst til å drasse på ett tyngre tremannstelt. 

Endret av otl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Drar opp denne tråden, som er aktuell hver sommer.  Har noen her prøvd å dekke teltet med en duk med reflekterende ytterside, for å hindre soloppvarming av teltet? F.eks. kunne bobleplast belagt med aluminium gjøre nytten, se http://www.astroreflective.no (produktnavnet er AstroShield White; selges dessverre bare i store kvanta). Noen andre forslag om hvor man får kjøpt noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staabre skrev (3 timer siden):

Drar opp denne tråden, som er aktuell hver sommer.  Har noen her prøvd å dekke teltet med en duk med reflekterende ytterside, for å hindre soloppvarming av teltet? F.eks. kunne bobleplast belagt med aluminium gjøre nytten, se http://www.astroreflective.no (produktnavnet er AstroShield White; selges dessverre bare i store kvanta). Noen andre forslag om hvor man får kjøpt noe lignende?

Billige redningspledd fungerer men bråker som bare faen og revner lett. Eller finnes det tarp med alu innside som stopper det meste av varme , men de veier jo litt . Men er verdt det hvis du feks skal campe i nord

Bobleplast så jo veldig ok ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staabre skrev (3 timer siden):

Drar opp denne tråden, som er aktuell hver sommer.  Har noen her prøvd å dekke teltet med en duk med reflekterende ytterside, for å hindre soloppvarming av teltet? F.eks. kunne bobleplast belagt med aluminium gjøre nytten, se http://www.astroreflective.no (produktnavnet er AstroShield White; selges dessverre bare i store kvanta). Noen andre forslag om hvor man får kjøpt noe lignende?

Den ville nok funket til å skygge for teltet, men jeg tror ikke jeg ville brukt Reflectix / Astroshield til det formålet.

Det pakker veldig stort stort, og det trengs noen kvadrat for å skygge ett telt, så du ville måtte bære med deg et svært søppelsekk. På plussiden så er det jo lett.

Her er noen ting bobleplasten er bedre brukt til

 

Det fulgte med tarp med hengekøyene jeg kjøpte til barna for ett par år siden (XXL / Mackenzie hengekøye). Disse har reflekterende stoff på undersiden, vil nok kanskje fungere grei. Vet ikke om man får kjøpt de løs, men det kan jo hende det er andre tarper som har lignende material.

https://www.xxl.no/mackenzie-hiking-hammock-with-tarp-hengekoye-gronn/p/1172985_1_style?page=1

Vises kanskje ikke så godt på bildet (fra XXL sin nettside linket til ovenfor), men det er altså reflekterende stoff på undersiden. 

Om det vil bidra mye mer enn vanlig tarp materiale vet jeg ikke. Det viktigste er vel at den er så lystett som mulig.

124B5E52-58FD-4EE3-A2E1-94F9B3B04E82.jpeg.d3cd461f30736d98219f0fcab3683c9f.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle har du provat den hängmattan själv ?

Jag köpte en på rea för 299 skr och tänkte anv tarpen ev även hängmatta som mygg skydd över sovsäck men blixtlås låste ej bra ev klämma åt med tång?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (3 timer siden):

Billige redningspledd fungerer men bråker som bare faen og revner lett. Eller finnes det tarp med alu innside som stopper det meste av varme , men de veier jo litt . Men er verdt det hvis du feks skal campe i nord

Bobleplast så jo veldig ok ut !

Kunne jo prøve å tape fast et redningspledd til ytterteltet og håpe på å få det stramt nok til at det ikke bråker for mye. Et forsøk verdt? Tarp er det mer bry med på snaufjellet, og som du sier, det veier jo en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Walle har du provat den hängmattan själv ?

Jag köpte en på rea för 299 skr och tänkte anv tarpen ev även hängmatta som mygg skydd över sovsäck men blixtlås låste ej bra ev klämma åt med tång?

Litt ot, men skitt au. 

Ja hengekøyene har vært i bruk noen netter og på dagsturer (kjøpte to, på tilbud til samme pris som deg mener jeg å huske)

Jeg har bare sovet en natt i de.

Monterte på Ridgeline,  samt byttet til woopieslings i endene på begge køyene.

Greie køyer til den prisen jeg fikk de for, men hadde ikke kjøpt til fullpris. 

Glidelåsen har fungert fint på begge køyene. Det er litt enten eller med bruk av tang for å prøve å "klemme den til" (altså drageren på glidelåsen). Har erfart at det går greit noen ganger, men andre ganger så er den blitt for bøyd og knekker i forsøket på å klemme den den tilbake. 

De har vært generøse med myggnettingen.. Selv med Ridgeline så sover du med myggnetting i trynet. Om jeg får ånden over meg, så kommer jeg til å modifisere ved å fjerne / sy inn myggnettingen slik at at den blir forholdsvis stram ved riktig oppsett. 

Ser at de har endret designet litt på versjon 2 av køyen, der man nå tilsynelatende skal ha en "Ridgeline" som henger over myggnettingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.