Gå til innhold
  • Bli medlem

På tur med revmatisme og kronisk sykdom - Tips?


AltHåpErUte

Anbefalte innlegg

Hei! 
Fjellet kaller, og jeg bruker stadig mer tid på å drømme meg bort i kartruter og planlegge høstens tur til Dovre. Men siden sist jeg var på solo-tur der, eller lengre solo-tur i det hele tatt, er kroppen blitt mindre samarbeidsvillig med et par typer revmatisme og ymse diverse som gjør at jeg finner megselv sengeliggende i relativt fubar form på jevnlig basis. Som folk flest har jeg en god stund tenkt "jammen når jeg blir frisk.. da! da skal jeg på tur!" -men virkeligheten melder seg og vil jeg på tur så får jeg rett og slett dra på tur som jeg er. Men hvordan skal en tenke når en skal ut på tur og vet en fort kan bli dårlig? På en god da vet jeg jo at jeg kan være sekk i timesvis uten problemer, men på en dårlig dag med mye leddsmerter er det ikke så enkelt. Er det noen her som har erfaring med dette og har noen tips de kunne tenke seg å dele? 

Jeg planlegger denne turen med "slack" og rom for utforsigbarhet hvis jeg blir dårlig underveis, så jeg satser på eget telt for da trenger jeg ikke tenke på hvor lang etappen til neste hytte er. Ambisjonsnivået er "ha det fint på tur" - og noe av det fine med å gå alene er at man kan være så treig man bare vil ;) I en idell verden ville sekken vært lett, men temperaturreguleringen min er ikke helt superknallbra så med ekstra klær, sesongmessig overdimensjonert sovepose(Isbjørn - Jan Mayen <3), skikkelig liggeunderlag(exped synmat mega 12 er i posten!) og varmehjelpemidler(sokker/votter), gåstaver, ++ blir det litt å drasse på. Jeg prøver å være kreativ og komme på måter å tilrettelegge på, og tar innmari gjerne imot andres ideer og tanker :)  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut ifra det du beskriver høres det ut som en type basecamp tur hadde blitt mitt valg, der du kun bærer tungt til basecamp for så å ta lette dagsturer derfra, da ville du kanskje ha mulighet til å komme deg ut selv på en dag som ikke var helt topp? Vi har stort sett slike basecamp turer og da kan vi gå dagsturer som tar en halv dag+ hvis vi har lyst til det, eller kortere turer til en høyde med utsikt el. på dager der man ikke har så mye energi. Selv om jeg er frisk som en fisk hender det at det kommer dager der jeg egentlig ikke har så lyst å bruke energi, da blir det ofte til at man samler kvist ved, tar bilder, forbedrer camp, spikker noe, leser en bok osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer, men det er jo egentlig tydelig hva som er alternativene dine. Du må enten pakke lettere eller så må du gå kortere. Basecamp med dagsturer er for noen den gylne middelvei, for andre er det å pakke lettere. Jeg har sett flere triste historier om ødelagte kropper som har blitt hyggelig lesning etter å kutte ned vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter heldig vis ikke med sånne plager som du har, men en tur uten en god porsjon sterke smertestillende tabletter i sekken er etter hvert blitt utenkelig for meg. Men jeg lar hodet styre turen. Hvis viljen sier at det skal bli tur så blir det tur. Problemene som måtte dukke opp underveis får jeg ta når de kommer. En god dose kjemi i pilleform og en halvtime på ryggen i lyngen så går det som regel greit en stund til. Du kan gå langt på viljen, og etter hvert så lærer du deg sikkert hvile turer som fungerer og hvilke turer som ikke fungerer. 

Bare ikke gi opp og sett deg ned og la tankene og fortvilelsen grave deg ned i din egen elendighet. Det er mange som dyrker sin egen sykdom og jeg kjenner faktisk noen som har klart å gjøre dette til en levevei. Men ikke prøv på dette, det fører som regel bare til at du ender opp i en spiral som gradvis bringer deg, både psykisk og fysisk, lenger og lenger ned. Kryss av på kalenderen hver gang du har hatt en god dag eller en god tur så skal du se at det etter hvert blir ganske mange dager å glede seg over.

Jeg vet ikke om du har vert i militæret, men det rare med en litt tøff militærtjeneste er at du stort sett bare husker de positive tingene. De gangene man hatet alt og alle og var på grensen til å desertere, havner fort i glemmeboka. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og svar :) Basecamp modellen høres ut som en veldig god ide Turant76! Genialt i grunn, da kan jeg "ture etter dagsform" med utgangspunkt i basecampen uten å måtte drasse med alt utstyret over alt. Det er rart, men tanken har ikke slått meg at jeg ikke nødvendigvis må forflytte meg med nytt leirsted hver dag, men det man er vant til blir fort vanlig. Jeg finner nok bedre lettpakkingsløsninger etterhvert Thomas E, eller kanskje jeg slipper unna med lettere utstyr hvis jeg bare satser på sommerturer, men enn så lenge ser jeg ikke helt hvordan jeg skal sno meg unna behovet for "litt mye greier". Men hvis jeg legger en kortere rute til basecamp og lar det meste ligge igjen der så ser jeg for meg at det kan bli riktig så bra!

 

 

9 timer siden, REs skrev:

Jeg sliter heldig vis ikke med sånne plager som du har, men en tur uten en god porsjon sterke smertestillende tabletter i sekken er etter hvert blitt utenkelig for meg. Men jeg lar hodet styre turen. Hvis viljen sier at det skal bli tur så blir det tur. Problemene som måtte dukke opp underveis får jeg ta når de kommer. En god dose kjemi i pilleform og en halvtime på ryggen i lyngen så går det som regel greit en stund til. Du kan gå langt på viljen, og etter hvert så lærer du deg sikkert hvile turer som fungerer og hvilke turer som ikke fungerer. 

Bare ikke gi opp og sett deg ned og la tankene og fortvilelsen grave deg ned i din egen elendighet. Det er mange som dyrker sin egen sykdom og jeg kjenner faktisk noen som har klart å gjøre dette til en levevei. Men ikke prøv på dette, det fører som regel bare til at du ender opp i en spiral som gradvis bringer deg, både psykisk og fysisk, lenger og lenger ned. Kryss av på kalenderen hver gang du har hatt en god dag eller en god tur så skal du se at det etter hvert blir ganske mange dager å glede seg over.

Jeg vet ikke om du har vert i militæret, men det rare med en litt tøff militærtjeneste er at du stort sett bare husker de positive tingene. De gangene man hatet alt og alle og var på grensen til å desertere, havner fort i glemmeboka. 

 

Det du sier er veldig sant REs, og det er fort å la seg fange. Et mindset som gjør det greit å være på det funksjonsnivået man er får man ikke utdelt med resten av reseptene, men det lar seg oppdrive hvis en trener på det, som med alt annet. Jeg tror noen blir fanget, som du sier i en levevei basert på dyrking av egen sykdom, fordi identiteten og merkelappen "pasient" er ganske overveldende når man tilbringer mye tid som et defekt kjøttstykke i helsevesenets hender. Ikke til helsevesenets forkleinelse, men det krever en aktiv innsats å ikke glemme alle de andre tingene man er, og huske at det er rollen som "pasient" som er midlertidig.
Jeg har ikke vært i militæret, men jeg våger meg til å si at jeg tror jeg forstår hva du mener.. Det gøyeste jeg gjorde i vinter var en tur der jeg endte med å tryne ned ei skrent og knekke en skibinding langt utpå heia i 20 minus, selv om det var hardt hat noen timer imens jeg stabbet meg tilbake til bilen ;P Det som virkelig sitter igjen er gleden og mestringsfølelsen av å klare å håndtere livet utenfor komfortsona. 

 

Endret av AltHåpErUte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AltHåpErUte skrev:

Tusen takk for gode tips og svar :) Basecamp modellen høres ut som en veldig god ide Turant76! Genialt i grunn, da kan jeg "ture etter dagsform" med utgangspunkt i basecampen uten å måtte drasse med alt utstyret over alt. Det er rart, men tanken har ikke slått meg at jeg ikke nødvendigvis må forflytte meg med nytt leirsted hver dag, men det man er vant til blir fort vanlig. Jeg finner nok bedre lettpakkingsløsninger etterhvert Thomas E, eller kanskje jeg slipper unna med lettere utstyr hvis jeg bare satser på sommerturer, men enn så lenge ser jeg ikke helt hvordan jeg skal sno meg unna behovet for "litt mye greier". Men hvis jeg legger en kortere rute til basecamp og lar det meste ligge igjen der så ser jeg for meg at det kan bli riktig så bra!

Eg har også nokre kroniske plager som alltid er spennande å skulle ta med i turplanlegging....eg bestemte meg tidleg for at dei skulle omsyntas, utan å få herske. Ser ut som du har tenkt det samme :):)

Basecamp er eit alternativ.

Eit anna er å sjå litt på rutinene kring temperaturregulering. Utan å kjenne deg, så trur eg at du kanskje kan ha litt å gå på der? For etter mitt begrep er Jan Mayen og Megamat ikkje berre noko for  ein frostig person, men rett og slett ganske ekstremt! Kan det være andre tilhøver i din "kjemi" som kanskje kan gjerast noko med for betre temperaturregulering, saman med ein titt på rutiner, slik at du kanskje kan greie deg med hakket lettare utstyr? På sommarstid altså? På vinteren kan du jo bruke pulk, og det er jo langt meir kroppsvennleg enn ryggsekk.

Kanskje kan du gjere nokre basecampbaserte turar der du er litt kritisk til rutinane dine kring varmekonservering og slikt, og sjå på om du kan lette sekken, og slik komme på sporet med forflytning att? 

Elles er det jo å legge inn bufferdagar. Legge opp til ei 3 dagersrute over 5 dagar til dømes.

Eller gå ei rute som byd på jamne exitar ut av fjellet, slik ein gjerne ville gjort det om ein tok med kids på lengre turar.

Ein kan også legge ruter som legg opp til å passere sjølvbetente hytter der ein kan proviantere, så slepp ein bere så mykje mat. Evt ta inn på hytte ved kraftig "anfall" og behov for innendørs restitusjon. Med andre ord, ta kartet aktivt i bruk ved planlegging, og sjå på moglegheitene som ligg føre deg i aktuelle/ønska områder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/19/2017 den 18.59, AltHåpErUte skrev:

Tusen takk for gode tips og svar :) Basecamp modellen høres ut som en veldig god ide Turant76! Genialt i grunn, da kan jeg "ture etter dagsform" med utgangspunkt i basecampen uten å måtte drasse med alt utstyret over alt. Det er rart, men tanken har ikke slått meg at jeg ikke nødvendigvis må forflytte meg med nytt leirsted hver dag, men det man er vant til blir fort vanlig. Jeg finner nok bedre lettpakkingsløsninger etterhvert Thomas E, eller kanskje jeg slipper unna med lettere utstyr hvis jeg bare satser på sommerturer, men enn så lenge ser jeg ikke helt hvordan jeg skal sno meg unna behovet for "litt mye greier". Men hvis jeg legger en kortere rute til basecamp og lar det meste ligge igjen der så ser jeg for meg at det kan bli riktig så bra!

Noe av det jeg/vi liker med basecamp type tur er at man får tid til å bli kjent med området man er i. Selv på etappen fra start til basecamp får jeg noen ganger følelsen av at jeg passerer områder jeg egentlig kunne tenke meg å utforske mer, det blir litt som den gangen jeg og noen venner kjørte fra Bergen til Alicante i Spania, joda jeg har vært i Frankrike men har jo ikke sett annet enn motorvei og bensinstasjoner...

 

En annen ting du kan tenke på når det gjelder vekt er en sekk nr.2, eller depotsekk som vi kaller det. Pakk opp det du trenger for noen dager i hovedsekken, så kan du ta en dagstur tilbake til startstedet og hente sekk nr.2 med mer mat/utstyr når/hvis du har behov for det. Pakker du den kun med ekstra mat og planlegger godt er jo den sekken stort sett tom når du skal hjem igjen og veier lite og da har du sikkert spist opp maten du hadde med i hovedsekken også så totalen skal være godt overkommelig til én bæring tilbake til start/bil.

 

Bare sørg for å ikke pakke for lite klær, jeg går heller litt sulten enn å fryse, det er for min del den største gledesdreperen på tur. Bruker du stort sett ull holder det lenge uten vask så lenge du lufter klærne jevnlig. Har selv hatt med super-under overdel i ull som ble brukt i 2 uker nærmest uten å lukte med daglig lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2017 den 12.09, Tessatroll skrev:

Eit anna er å sjå litt på rutinene kring temperaturregulering. Utan å kjenne deg, så trur eg at du kanskje kan ha litt å gå på der? For etter mitt begrep er Jan Mayen og Megamat ikkje berre noko for  ein frostig person, men rett og slett ganske ekstremt! Kan det være andre tilhøver i din "kjemi" som kanskje kan gjerast noko med for betre temperaturregulering, saman med ein titt på rutiner, slik at du kanskje kan greie deg med hakket lettare utstyr? På sommarstid altså? På vinteren kan du jo bruke pulk, og det er jo langt meir kroppsvennleg enn ryggsekk. 

Takker for tips :) Jeg skal absolutt ikke påstå at jeg ikke har noe å gå på med rutiner rundt temperaturregulering ;) Har alltid forbedringspotensiale, og det finnes nok mange smarte triks der ute som jeg ikke har fått med meg enda! Men det har blitt noen turer på Svalbard etterhvert, så litt erfaring med kulde på tur har jeg hamstra. Jan Mayen og Megamat er nok litt ekstremt og det kan godt hende det finnes en god mellomløsning. Har bare ikke snublet over andre vintersoveposer som funker for meg, men det er igjen veldig mange jeg ikke har prøvd! Men kommer nok ikke helt unna at temperaturreguleringsproblemer er en del av helsegreiene, bruker mye elektrisk varmepute også hjemme i temperert rom. 

6 timer siden, Truant76 skrev:

En annen ting du kan tenke på når det gjelder vekt er en sekk nr.2, eller depotsekk som vi kaller det. Pakk opp det du trenger for noen dager i hovedsekken, så kan du ta en dagstur tilbake til startstedet og hente sekk nr.2 med mer mat/utstyr når/hvis du har behov for det. Pakker du den kun med ekstra mat og planlegger godt er jo den sekken stort sett tom når du skal hjem igjen og veier lite og da har du sikkert spist opp maten du hadde med i hovedsekken også så totalen skal være godt overkommelig til én bæring tilbake til start/bil.

 

Bare sørg for å ikke pakke for lite klær, jeg går heller litt sulten enn å fryse, det er for min del den største gledesdreperen på tur. Bruker du stort sett ull holder det lenge uten vask så lenge du lufter klærne jevnlig. Har selv hatt med super-under overdel i ull som ble brukt i 2 uker nærmest uten å lukte med daglig lufting.

Depotsekk høres veldig smart ut, spesielt for lengre turer :) Med mat/supplyruns slipper jeg unna fryktelig mye bæring sammenlignet med hva jeg er vant med. Kjempelurt! 
Ja, ull er gull! :) Ingen over, ingen ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det kanskje være en ide å flytte fokuset og ambisjonene dine litt? Ser du drømmer og fokuserer på Dovre tur til høsten: Nydelig! Men jeg tenker det muligens kan være greit å skru forventningene i bånn og bare hoppe uti det? Oppleve turgleden og heller strekke begrensninger ved ny erfaring. Ser du har utstyr allerede. Pakk det ned, og bestem deg for tur ved første mulighet. Ikke legg opp til noen store greier. Men finn en ok plass der du kan kjøre helt frem.  Sett opp telt/utstyr og kos Deg!  Ligg over en natt eller to. Lær utstyr og kropp å kjenne på ny. Bortkastet er det på ingen måte, du høster erfaringer selv om bilen er 10 meter unna. Tur-iveren vil spire ved bålet, og gleden ved å ligge ute og høre på naturen om kvelden, vil inspirere deg videre. Bare det å komme seg ut, gjør så godt. I steden for å sitte hjemme, og lure på hvor formen en hadde før kroppen streiket, er blitt av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjempegodt tips Nissemor, jeg er helt enig med deg! :) Det er jo ikke slik at jeg bare sitter inne og kokumelurer og venter til høsten og fjellet, selv om det er fokus her. Har hatt to helger i telt den siste måneden, lavterskelturer der vi har kjørt "helt til teltdøra", og bare kost oss med det sosiale ved å være en del en stor gjeng i teltleir, med kaffikoking på primusen om morgenen og bålkos på kvelden. Så jeg er enig i at det er et godt sted å starte! :) Når jeg leser mine egne innlegg ser jeg nok lett kan fremstå som en som sitter inne og tvinner tommeltotter og drømmer seg bort i det fjerne. Men selv om det er fjellturen jeg er gira på og planlegger, så syssler jeg med mye annet ute -og lavterskel turliv. Ingen tvil om at det er godt både for kropp og sjel å være ute, og at turkos ikke trenger å bety noe "heroic effort":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.