Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til kort dame, 55-65L, flergangsbruk


Anbefalte innlegg

Hei,

nå må en man som har alt til seg selv tenke på hun dattre, som skal ha en ordentlig sekk for lengre turer. Jeg vet mye om 'mannesekker', men dette med sekk til dame var ikke enkelt. Noen som kan sette meg på sporet etter en sekk for dette bruket:

Må-krav

  • Kort dame, 64 cm, idag ung (hun blir nog ikke så mye lengre, er ungdom idag)
  • 55-65 liter (=større sekk).
  • Skal kunne få med seg liggunderlag (setter man det fortsatt utenpå sekken??? Selv bruker jeg en diger Norrøna Recon pack, men ingen erfaring av dagens tankemåter)
  • Slitesterk, men ikke altfor tung.  (Det utelukker for mange lommer.). Sekken skal ha en livslengde på mange år. Innser at her blir det en kompromisse. Jeg vil ikke at sekken skal bli ødelagd  dersom man går mellom greiner, men trenger heller ikke full 'militærklasse'.
  • Stabilt hoftebelte, slik at det faktisk gjører nytte når man bærer noen kilo.

Ting som er bra å ha:

  • En lett tilgjengelig lomme til vannflaske
  • En lomme for godteri etc som kan åpnes utenifra
  • Evt vil sekken bli brukt når man går opp ett berg med randonee-ski, eller på fjellskitur. Da kan det være fint å kunne feste to ski på utsida av sekken. Dog har hun mindre topptursekk med feste for ski, så det er ikke ndvendig.

Pris er ikke så viktig, dersom sekken har lang livslengde.

Noen som har lyst å sette meg på sporet her?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Lowe Alpine Diran 55-65 og er strålende fornøyd. Jeg er dog høy, men denne finnes i vanlig og lang modell + regulering. Stødig hoftebelte og mange kjekke lommer. 

Jeg bretter liggeunderlaget slik at det passer akkurat i ryggen på sekken. Soveposen går i rommet under. Så ingenting henger utenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av bruk, så må sekken passe....

Når det er sagt, kan jeg anbefale å ta en titt på Bergans Helium. Den innfrir vel det meste av dine ønsker, og i tillegg det jeg muligens vil legge mest vekt på (etter passformen) VEKT på sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bruk for mye penger på en sekk til en ungdom, det er viktig at sekken er god å bære, men å tenke seg at sekken skal vare "for alltid" kan man bare glemme, det er bedre å satse på en litt rimeligere sekk som man ikke vil ha så store kvaler med å bytte ut, for kroppen til tenåringer forandrer seg voldsomt mye på få år.

Hva med denne:

https://www.magasinet.no/friluftsliv/sekker/tursekker/bergans-telemark-60l-lady-tursekk-red-bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet en gregory deva til dama. Hun er ikke spesielt høy eller vid. Så da var det om å gjøre å finne en sekk som var liten nok. Denne sekken kunne en få i størrelse xs, og hun har vært veldig fornøyd med den. Valgte denne i 60L utgave, men den kommer også i større varianter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok alle, tusen takk for svar! 🙂

Det blir diverse butikker for prøving.

  • Kamet: Virker som den er erstattet med annet. Evt er det Diran idag.
  • Helium: Mye letter enn de andre. Må føle litt på materialet
  • Telemark lady: Noe tung?
  • Helsport: Må se på den :-)
  • Deva: Skal se på den, finns i XS flere størrelser
  • Løwe Alpin: Ikke så lett å få prøvd i den større Oslo-gryta?
  •  I tillegg Xena 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Skaaningen skrev:

Ok alle, tusen takk for svar! 1f642.png

Det blir diverse butikker for prøving.

  • Kamet: Virker som den er erstattet med annet. Evt er det Diran idag.
  • Helium: Mye letter enn de andre. Må føle litt på materialet
  • Telemark lady: Noe tung?
  • Helsport: Må se på den :-)
  • Deva: Skal se på den, finns i XS flere størrelser
  • Løwe Alpin: Ikke så lett å få prøvd i den større Oslo-gryta?
  •  I tillegg Xena 

Ja, Kamet er en gammel modell tror jeg, den er nok erstattet av Diran i dag hvis jeg ikke tar helt feil. I den større Oslogryta er det vel ikke, men Villmarksbutikken på Jessheim har i alle fall Lowe Alpine sekkene så man kan prøve, og Osprey sekkene (Xena)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.