Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakker


McKill

Anbefalte innlegg

Hei! Hvor mye mer for man egentlig for pengene når man kjøper skalljakke til 6000 kroner, enn hvis man kjøper en til 4000 eller 2000 kroner? Det er så store forskjeller i pris.. Sitter her med et gavekort på XXL, men der er det begrenset utvalg av merker, og jeg lurer på hvilket merke og pris jeg bør gå for. Sikler på RAB og Arcteryx på Fjellsport også.. 

Jakka må kunne brukes hele året. Ca. 20 000 mm - 28 000 mm vannsøyle.

Endret av McKill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk mer på bruksområde enn på pris. Finn de kvalitetene du liker best. Tyngre kraftigere jakker er ofte de dyreste, og passer ofte best til vinterbruk.

Jeg har flere skalljakker, den dyreste er i 6-7000kr segmentet. Men jeg betalte 3500 for den, og 1000kr for den letteste jakka jeg har.

Tenk litt over hva du trenger, og kjøp på tilbud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig Bergans og en dyrere Arc'teryx, forskjellen er at bergansen føles som en våt tortillalefse i regnvær i forhold til Arc'teryxen som faktisk holder meg tørr og fin. Når det er sagt liker jeg passformen til bergans jakka bedre, det virker som de har ett smalere og lengre snitt, som passer meg på 194cm bra. Hetta på arcteryx er overlegen med alle justeringsmuligheter som den har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr betyr nødvendigvis ikke bedre, eller mer slitesterk. Bare spør @Sovjetunionen.

Du blir våt til slutt i skalljakke i regnvær. Spesielt hvis du har trykkpunkter som skulderstropper på sekk, hoftereim, etc. Da vil du få vanninntrengning.

Om sommeren er det nesten like greit å bare ha et sett med lett vanntett regntøy og gå i noe som puster bedre når det ikke regner. På høst og vinter er det kanskje greier med membran, men jeg går selv bare med vanntett jakke på tur, eller ingen jakke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tronn, så har jeg også forskjellige jakker, i forskjellige prisklasser. Til forskjellig bruk, og ut i fra erfaringer jeg har gjort meg. Ingen er kjøpt for fullpris. stort sett vært outlet eller veldig gode tilbud. 50% eller mer i avslag. Gore Tex, Dermizax osv. kommer jo i forskjellige utgaver, de heftigste er mest vanntett, puster minst og er dyrest. så, du får vurdere hva behovet ditt er. Og deretter lete rundt på outlets og sett på Prisjakt varsel. Så finner du deg en veldig god og fin jakke til en fornuftig pris. Og ja, enkelt merker betaler du veldig mye for kun pga. navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Prebb skrev:

Dyr betyr nødvendigvis ikke bedre, eller mer slitesterk. Bare spør @Sovjetunionen.

 

Nei, jeg ville ikke investert de ekstra 2000 på en Arc`teryx jakke. Delvis fordi den ikke er særlig solid i forhold til hva man forventer av prisklassen, og delvis fordi de har elendig kundeservice om noe skulle gå galt.

Jeg kjøpe en Arc`teryx alpha ar og den fikk en stor rift på brystlommen som følge av at en grein hang fast i den. Dette tok det Arc`teryx (dvs Gore Tex service som er dem de bruker i Norge) nesten en måned å pakke opp pakken og ta seg tid til å se på den, reklamasjonen ble avvist med argument at jakken ikke skal tåle dette (den tåler altså ikke normalt friluftsbruk). Jeg ba om å få reparert jakken den 12.05, fikk da vite at stoffet ville ta to uker å bestille, skriver igjen i starten av juni da jeg ikke har hørt noe og får vite at stoffet kommer inn  den 14.06 (altså en måned senere). Spurte om de kunne få fikset jakken til den 20.06 og fikk til svar at "det ville de se på når de fikk stoffet". Fikk tilsendt en lånejakke arcteryc beta, som er en helt annen jakke i forhold til passform og bruksområde etter at jeg kontaktet Arc`teryx kundeservice sentralt og spurte hva i helvete de dreiv med (på en pen måte). 

Jeg vil si at jakken er god ift vanntetthet, men det er på ingen måte verdt prisen. Til forskjell leverte jeg inn min 10 år gamle Bergans jakke og klaget på vanntettheten og et par borrelåser som hadde gått. De fikset den på under to uker (fra jeg sendte inn til jeg fikk i retur i posten), gratis. Samme opplevelse med en ryggsekk fra dem. Hvis du kontakter Bergans og de har en jakke de mener skal være vanntett og den viser seg å ikke være det, kan du iallfall være sikker på at Bergans tar ansvar og fikser biffen. I tillegg driver Bergans langt bedre i forhold til miljø og bærekraftig utvikling, de selger også brukte og reklamerte produkter (som er reparert) så du har mulighet til å få kvalitet til en rimelig penge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Skal man ha en skalljakke som er "nuke-proof" så er det vel få som matcher Norrøna Recon.
Men er jo ikke bare fordeler med den heller.

Den er jo kjempe fornuftig priset ... not :) Prisen på Norønna Recon har jo stege langt over all sunn fornuft. Men ja, virker som gode jakker. (og bukser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, Jeg har ca motsatt erfaring av både Arcteryx og Bergans av det @Sovjetunionen har- Sistnevnte kjøper jeg ikke lengre.

Jeg vil påstå at å kjøpe seg goretexjakke fra en kjent produsent så er de sånn ca 90% funksjonsmessig like(hvis du kjøper noe som passer din bruk), om noe mer raffinert fra f.eks arcteryx.
men verdt den ekstra prisen? Hadde nok aldri betalt 7000 for ei skalljakke. Arcteryxjakkene mine er strategisk plukket opp på salg og koster ikke så mye mer enn
tilsvarende fra andre merker. De er fine, men ikke verdt 3000kroner mer enn enklere alternativ med mindre man: 1: er spesielt interessert og 2: har mye penger.

 

Med mindre du er 100% innstilt på ei dyr jakkemodell pga funksjonalitet, ville jeg uansett "brukt opp" ett par rimeligere jakker for å finne ut hva du egentlig vil ha av lengde/lommer/fasong/membran etc. Ikke sånn drittkvalitet men helt OK utstyr. Ofte mer digg med softshell/vindjakke til de fleste forhold med en enkel regnjakke til å dra utenpå
i nedbør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hammer skrev:

Den er jo kjempe fornuftig priset ... not :) Prisen på Norønna Recon har jo stege langt over all sunn fornuft. Men ja, virker som gode jakker. (og bukser)

Men blir nok billigere enn å kjøpe 2-3 skalljakker fra andre produsenter/modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2017 at 8:45 PM, McKill said:

Hei! Hvor mye mer for man egentlig for pengene når man kjøper skalljakke til 6000 kroner, enn hvis man kjøper en til 4000 eller 2000 kroner? Det er så store forskjeller i pris.. Sitter her med et gavekort på XXL, men der er det begrenset utvalg av merker, og jeg lurer på hvilket merke og pris jeg bør gå for. Sikler på RAB og Arcteryx på Fjellsport også.. 

Jakka må kunne brukes hele året. Ca. 20 000 mm - 28 000 mm vannsøyle.

Det beror på. En del märken är bara dyra. Andra ger faktiskt bättre funktion för pengarna. 

Edit: 6000 för en jacka är dock löjligt. Ovanför ca 3000 så slutar det att vara någon funktionsmässig/kvalitetsmässig skillnad, och du betalar mer för märkets reklam/sposronavtal/chefslöner i en världsomfattnade overheadorgansiation etc. Men det kan säkert vara kul att snoabba med en jacka för 6k i vissa kretsar.

Endret av Johan2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna selger Reconjakka til 6800.- og XXL solgte jakka til 4900.-  helt til i forrige uke da det var vennefest med 25% avslag

Da kom den på under 3700.-  Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny da den jeg har er ca. 10 år gammel. men det ble veldig fort utsolgt.

Den jeg har holder noen år til så jeg får prøve neste gang det er vennefest hvis de får den inn igjen. Men 6800.- gir jeg ikke...

Jeg liker den gamle modellen jeg har bedre enn den nye😉

Kjell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, caravellekjell skrev:

Norrøna selger Reconjakka til 6800.- og XXL solgte jakka til 4900.-  helt til i forrige uke da det var vennefest med 25% avslag

Da kom den på under 3700.-  Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny da den jeg har er ca. 10 år gammel. men det ble veldig fort utsolgt.

Den jeg har holder noen år til så jeg får prøve neste gang det er vennefest hvis de får den inn igjen. Men 6800.- gir jeg ikke...

Jeg liker den gamle modellen jeg har bedre enn den nye1f609.png

Kjell.

 

Har forstått på flere som har hatt både den gamle, og den nye. At den nye modellen ikke er i nærheten så slitesterk som den gamle :( typisk Norønna, alt det som de lager som er bra kutter de ut, og erstatter med noe tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.