Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva anbefales av billige telt?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan! 

Som vennkretsen friluftsgeek og fordi jeg har en stor flokk følgere på instagram får jeg en del spørsmål om utstyr og hva jeg vil anbefale. Det går greit, men det er ett emne jeg ikke er så rå på, nemlig BILLIGE TELT:(under 2000kr) telt til bruk i skog og mark. Altså enkle telt til små og store familier som egentlig bare har tenkt seg på et par turer i nærområdet i barnmarkssesongen.

Da jeg stort sett kjenner til Helsport sin trek serie, pleier jeg anbefale Helsport nordmarka, vel vitende om at det teltet er klaustrofobisk lavt og blir glovarmt på en sommertur. De andre trek teltene er jo faktisk enda dyrere og utgår stort sett pågrunn av dette. Jeg lurer derfor på om noen har personlig erfaring med og vil anbefale noen bra 2-3manns telt, gjerne kuppel, med lufting nok til at to-tre personer kan bo der uten å våkne i sin egen svette, maks 4 kilo, ok løsninger og til under 2000 kroner? Alle telt der man må sette opp innertelt først utgår og jeg vet allerede om finn.no. 

Håper på masse svar, liker å komme med anbefalinger som har litt hold og jeg kan ikke tenke meg en bedre gjeng å spørre enn dere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette spørsmålet dukker opp med ujevne mellomrom og det finnes flere tidligere tråder som snakker om billige telt. Du kan f.eks. lese gjennom denne tråden:

Her snakkes det om diverse Naturehike-telt som har fått stempel på flere andre friluftsforum (reddit, backpackinglight) for å være veldig billig og bra til prisen å være.

Blant annet har @Blaser kjøpt dette og har strålende tilbakemeldinger. Fås i 3-personsversjon til 120 USD inkludert frakt som er ganske nøyaktig 1000 kroner, så moms og tollgebyr burde fortsatt være goooodt under 2000,-. 180cm bredde skal gi god plass og vekten på 1,8kg er jo utrolig lett.

Med unntak av kundeservicen til Helsport vil jeg si at man får mye mer telt for pengene med Naturehike enn f.eks. Nordmarka som du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturehike Cloud 3 finnes for 1279,- hos 123friluft.no

Her skal innerteltet egentlig settes opp først, men ved å bruke picnicmat'en du får med (i alle fall til 2-mannsvarianten som jeg har) så kan man sette opp ytterteltet først.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både XXL og G-sport har gode tilbud på rimelige telt fra Helsport og Bergans. Da jeg skulle igang igjen med friluftslivet startet jeg med Helsport Nordmarka 2. Jeg er 1.87 og 88 kg så som singel telt synes jeg Nordmarka 2 fungerte svært bra. Er man gode venner kan det også fungere som to-manns. Nordmarka 3 med fortelt og god takhøyde i forteltet kan også  anbefales. Til Nordmarka 3 finnes også footprint.. G-Sport tilbyr Bergans Trillemarka 2 og 3, disse har jeg ikke brukt, men prisen er o.k. Eneste ulempen jeg ser med disse teltene er stort pakke volum, ikke helt ideelt når jeg bruker en 55 liter sekk. (Helsport Snota)  Etter noen år har jeg satset på Ringstind Superlight 1-2, perfekt for meg som singeltelt. En ting du kanskje kan nevne er outlet siden til Helsport der er det ofte mange gode tilbud. Så er det kundeservicen til Helsport, den har jeg skikkelig god erfaring med. Det er vel en trygghet for nybegynnere å ha en leverandør en kan ringe til og f hjelp av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kuppultelt til under 2000 kr er nok ikke lett, men Helsport har på sin outlet et telt som heter Tronfjell. Det er et to-manns telt som minner mistenkelig om Reinsfjell Trek. Prisen er 2495 kr. Her er det to innganger for god gjennomlufting, slik at sjansen for å bade i sin egen svette sommerstid minimeres :) 

http://www.helsport.no/tronfjell-2-2787

helsport_reinsfjell_trek2web_1_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JanRH skrev:

Kuppultelt til under 2000 kr er nok ikke lett, men Helsport har på sin outlet et telt som heter Tronfjell. Det er et to-manns telt som minner mistenkelig om Reinsfjell Trek. Prisen er 2495 kr. Her er det to innganger for god gjennomlufting, slik at sjansen for å bade i sin egen svette sommerstid minimeres :) 

http://www.helsport.no/tronfjell-2-2787

helsport_reinsfjell_trek2web_1_1.jpg

Ja, jeg lurte veldig på dette teltet, det må jo være reinsfjell trek 2? Bare med annet navn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Ja, jeg lurte veldig på dette teltet, det må jo være reinsfjell trek 2? Bare med annet navn? 

Ja, samme mål og utseende som Reinsfjell Trek 2. Det 2016-modell. 

Stenger: Yunan Pressfit (48 cm segmenter) 
Stoff yttertelt: Rainguard 3000 mm 
Stoff innertelt: Airflow
Stoff bunn: Rainguard 3000 mm

Helsport skriver følgende: "Teltet er fra 2016 og ble laget for eksportmarkedet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JanRH said:

Ja, samme mål og utseende som Reinsfjell Trek 2. Det 2016-modell. 

Stenger: Yunan Pressfit (48 cm segmenter) 
Stoff yttertelt: Rainguard 3000 mm 
Stoff innertelt: Airflow
Stoff bunn: Rainguard 3000 mm

Helsport skriver følgende: "Teltet er fra 2016 og ble laget for eksportmarkedet"

Vil tro dette er et begrenset antall som ikke normalt selges i norge av Helsport. La merke til dette jeg også tidligere - pussig telt :) Lurer på hvem de laget dette til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
57 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Vil tro dette er et begrenset antall som ikke normalt selges i norge av Helsport. La merke til dette jeg også tidligere - pussig telt :) Lurer på hvem de laget dette til!

Ser ut som det er laget for eksportmarkedet. Europeere? 

Teltet har samme mål som Reinsfjell Pro 2 og Superlight 2 - ikke Trek som i mitt forrige innlegg, men stoff og stenger minner mer om Reinsfjell Trek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturhike, Vaude, Wild Country, Nemo, Jack Wolfskin og Urberg er samtlege telt som ein kakn finne til ein rimeleieg penge, eller ofte på tilbud, og som held grei til god kvalitet.

Døme; http://www.outnorth.no/urberg/2-person-dome-tent#Green

Edit; glømte Robens. Me kjøpte eit til jentungen i 10-årsgåve, og synes me fekk mykje telt for pengane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.