Gå til innhold
  • Bli medlem

Speedmaster BX 9' 3-14 gram og sluker på 15-17 gram?


Dybben

Anbefalte innlegg

Jeg fisker (i ferskvann) vanligvis med min Speedmaster 9' med slukvekt 3-14 gram og lurer på om noen har erfaringer med sluker i 15-17 gram på denne stangen med tanke på kastelengde og om den tåler det. Alternativet mitt er å kjøpe en ny stang med slukvekt 3-18 gram eller deromkring der jeg kan utnytte noen av favorittslukene mine på 15+ gram. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg ofte har med kun en stang, og jeg bruker både lette sluker/wobblere, samtidig som jeg noen ganger skulle ønske jeg kunne bruke tyngre sluker enn vektklassen tilsier. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å prøve. Som regel merker man at spensten i stanga blir for slapp til å kaste ut større sluker, men den knekker ikke. Altså føles det ikke spesielt bra. Kan du ikke kjøpe favorittslulen i 15gram da? Billigere det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme stanga. Nøler ikke med å bruke sluker opp mot 18 gram, men er da litt forsiktig når jeg kaster ut. Sikkert ikke nødvendig men greit å være på den sikre siden. Når det er sagt holder jeg meg stort sett på 12 gram eller nedover...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Shimano TwinPower og en Biomaster, begge i størrelse 2500. Det er disse to jeg bruker mest. Har du/dere noen erfaringer med disse i forhold til kastelengde? Jeg opplever begge som gode haspelsneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i hovedsak monosene, 0,18 og 0,20. Jeg har en spole med Sufix Pro 8 med tykkelse 0,12, men jeg har ikke prøvd den ut ennå. Tenkte å bruke fluorkarbon fortom på denne, men synes det er noe "herk" å skjøte på. Lurer litt på om knuten slites gjennom stangringene, men er usikker og uten erfaring på området. Har du/dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutes ago, Dybben said:

Jeg bruker i hovedsak monosene, 0,18 og 0,20. Jeg har en spole med Sufix Pro 8 med tykkelse 0,12, men jeg har ikke prøvd den ut ennå. Tenkte å bruke fluorkarbon fortom på denne, men synes det er noe "herk" å skjøte på. Lurer litt på om knuten slites gjennom stangringene, men er usikker og uten erfaring på området. Har du/dere noen tips?

Tynn multisene som den 0,12 du har gjør underverker for kastelengden med lette sluker. Jeg har helt gått over til slik sene til ferskvannsfiske. Du trenger ikke så mye snøre på snella, så et tips er å surre noen runder med tape innerst på spolen. Multisene blir fort slitt ved kontakt med steiner o.l., så kutt gjerne av en meter med jevne mellomrom.
Tenk på at tunge sluker også synker fortere, det kan være en ulempe i grunne vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mer om Uni-knuten for å skjøte multi og mono/fluor.o Etter det jeg kan se så blir det anbefalt å legge multisena dobbel når en skal skjøte. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? For ordens skyld så skal jeg skjøte 0,12 multi med 024 fluoro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.