Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk til alt!


Anbefalte innlegg

Hei. Er på utkikk etter ein sekk som eg kan bruke til "alt". Finst vel egentlig ingen sekk som dekker alle behov, men håper på å dekke dei fleste 😊 Har lest litt opp og har sett ut noken som eg trur kanskje kan passe mitt bruk. Det er alt fra topptur (ski på rygg), toppbestigning, fjellturer, hytte til hytte, overnatting 1-2 døgn med telt.

Sekkane eg har sett ut er alle fra Osprey; Variant 37, Stratos 36 og Kestrel 38. 

Noken som har formeining om desse sekkane? Eller har noken andre gode alternativ? 😊 takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt til jeg leste linjen om hvilken sekker du har sett deg ut tenkte jeg på denne:

https://www.magasinet.no/bergans-powerframe-pakkrammesekk

Men det er i andre enden av skalaen skjønner jeg.

 

Jeg vil påstå at du trenger noe rundt 50 liter. Så mitt tips er å dra i butikken og test så mange forskjellige merker som  mulig med belastning. Så finner du den som passer deg best. Ville sett etter sekker i 40-60liter segmentet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Variant 52.... Hovedsakelig kjøpt/til bruk som topptursekk, men er nesten for god til å la den ligge stille sommer og høstmånedene. Robust, god nok plass til et par døgn i telt og bra høyde til at skiene henger stabilt på den ved bæring. Kikket selv på Variant 37, men fant den for liten til mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variant 37/52 er en solid sekk som passer bra til det du nevner. Har brukt Varaiant 52 til alt fra toppturer til ukestur på sommer med telt. 37 vil muligens bli litt liten for teltturer om du ikke pakker særdeles lett og har utstyr som tar liten plass. Noterte ned mine erfaringer på bloggen for et par år siden, og har ikke endret mening etter det: http://www.tursiden.net/2014/05/osprey-variant-52-test/. På den "nye" modellen av Variant savner jeg lomme bak på sekken (kjekk for slukboks o.l.).

Kestrel er et godt alternativ. Ikke fult så solid og tilpasset toppturer, men har litt bedre løsninger for vandreturer. F.eks. smålommer på hoftebeltet og tilgang nederst i sekken.

Støtter også rådet om å prøve i butikk, og finne den sekken som passer best på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg Fjällräven Funäs 35 er en helt super sekk. Hvis den er stor nok til ditt behov kan jeg gå god for både soliditet og bærekomfort. Solid hoftebelte, veldig slitesterk. Har selv brukt den til nettopp "alt" i 6 år, altså omtrent hver dag. Handling, dagsturer, skiturer, fjellturer, treningsbag, etc. Synes selv den er litt for liten til overnatting med telt men bærer 12-15 kg matvarer i den uten at det blir ubehagelig. Det vises selvsagt at den er godt brukt men så langt har absolutt ingenting røket.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk som passer til alt er nok ikke lett å finne, ja bortsett fra hvis "alt" bare er en type tur med en maksimal varighet. Turer av varierende art og varighet krever ofte forskjellige sekker. Selv har jeg en Arcteryx Bora 80 til bruk ved litt lengre overnattingsturer. En veldig god sekk, men med litt høy egenvekt.

Til dagsturer har jeg ofte brukt en Bergans Telemark 45 L, men faktisk så synes jeg at den ofte kan bli litt liten. På dagsturer har jeg ofte med litt ekstra klær, primus og kaffekjele, matpakke og kanskje også en vindsekk eller en tarp. Siste dagstur var en guidetur til Kjerag med en gjeng engelskmenn, og da tok jeg med litt ekstra i tilfelle at det skulle skje noe uforutsett. Jeg visste ikke hvor vandt disse karene var til å gå i fjellet. Da ble en 45 L sekk litt i minste laget. Jeg har derfor vurdert å kjøpe en ny sekk, ca. 50 - 60 L, og da står en eller annen Osprey modell høyt oppe på ønskelista, men det finnes jo en del fine ting å velge i blant sekker av denne størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.