Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til mat og drikke


bevern

Anbefalte innlegg

Har samlet utstyr det siste året i påvente av sommer og har nå alt det essensielle, men det står igjen noen småting.

Jeg mangler følgende:
-Bestikk/tallerkener/skåler/kopper
-Kniv til kutting av grønnsaker/filletering av fisk
-Drikkeflaske til å henge på sekken

Jeg kunne selvfølgelig kjørt til min nærmeste XXL og raska med meg det første og beste jeg kom over, men jeg ønsker å høre hva dere har å anbefale da jeg gjerne vil slippe å måtte kjøpe nytt til neste sommer. Liker ikke tanken på å skape mer søppel enn nødvendig. Da er det greit med litt research på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikkeflaske.  Jeg bruker en vanlig 0,5 liter Farris flaske.  Den har ingen smak.  I korken har jeg boret et hull og i hullet har jeg tredd på en slange.  (Biltema) Dermed er det mye lettere å drikke hele tiden. 

593ac293129f6_IMG_0704(321x640).jpg.742199f297e46652eccd652019c31f00.jpg 

Hos Clas Ohlson får du kjøpt denne dingsen

593ac299ee7f1_IMG_0705(451x640).jpg.a448456fd18c2ad165b7095dc23101ab.jpg

Kniv.  har aldri brukt noen annen kniv enn den "obligatoriske".  Oftest en Morakniv,  Kanskje ikke så fancy, men den er billig og mer enn og nok.

Bestikk/tallerken/skåler/kopper. 

-  Bestikk,  Plast.  lager ikke merker i non stickbelegget i kjelene . kniv, skje og gaffel kjøper du i en sportsforretning av typen XXL.

-  Tallerken.  Jeg har kun med en dyp som vist på bilde

.  Skåler.  Har du tenkt på bære deg i hel?  En isboks er mer enn god nok

-  Kopper.  Jeg har kun med en - brettekoppen.  tar liten plass, gir ikke snak, går ikke i stykker

593ac2a23b184_IMG_0715(640x327).jpg.cecc7ab719a7d436b8776a3cf2a2855c.jpg

En liten finerbit er min flate tallerken, i tillegg til stekepanna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å holde det enkelt og lett.

Jeg har lenge sverget til en spork og en lang skje fra Sea to Summit. 

Kniv kan være så mangt. Skal du fiske bør bladet være rundt 10cm. Morakniv er et veldig godt alternativ.

Vanlig Fold-a-cup er en uslåelig enkel og billig kopp. Kjøp noe annet enn olivengrønn er mitt tips.

Elles trenger du en enkel plastskål og fjøl. Clas Ohlson har noe billig og enkelt.

Jeg liker Nalgene sine flasker godt. Finnes i forskjellige størrelser og tåler kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, bevern skrev:

Har samlet utstyr det siste året i påvente av sommer og har nå alt det essensielle, men det står igjen noen småting.

Jeg mangler følgende:
-Bestikk/tallerkener/skåler/kopper
-Kniv til kutting av grønnsaker/filletering av fisk
-Drikkeflaske til å henge på sekken

Jeg kunne selvfølgelig kjørt til min nærmeste XXL og raska med meg det første og beste jeg kom over, men jeg ønsker å høre hva dere har å anbefale da jeg gjerne vil slippe å måtte kjøpe nytt til neste sommer. Liker ikke tanken på å skape mer søppel enn nødvendig. Da er det greit med litt research på forhånd.

Keep it simple var godt sagt over her.

Men hva trenger dere en fjøl til? Fileteringsbrett?

Fat: en dyp tallerken i plast.

Kopp: Plastkopp. Brettekopp, ikea barnekopp, lokket på thermosen, noe fra skapet?

Bestikk: Spork. Light my fire er av plast og veier ingenting og koster 19kr. Skeptisk til plast? Det er ikke kritisk utstyr som er farlig om det knekker (men de tåler mye).

Kniv: Du trenger bare èn kniv. Er det hovedsakelig filetering du skal gjøre, selger de fiskekniver/filetkniver med slire. Denne kan også brukes til alt mulig annet, men ikke til å kløyve småkubber med. Skal du hovedsakelig fyre bål, og kanskje lage en filet eller to, da ville jeg valgt en vanlig "turkniv".

Drikkeflaske: Til turer på vinter eller når det er kaldt velger jeg en flaske som tåler varmt vann, fordi jeg bruker den som varmeflaske i soveposen. Ellers på året kan du bruke hva som helst. Svenske feltflasker synes jeg har fin form, ellers er platypus flasker lette og passer fint i en brystlomme. Skal jeg ha mer vann enn èn flaske tar jeg med en tom brusflaske som ekstra. Helsport vannpose er grei å hente vann i til leirbruk om man er flere, men ikke noe must. Tom42 sin flaskeløsning så velsig grei ut, bare sørg for at flasken sitter godt i holderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.