Gå til innhold
  • Bli medlem

Inventiv pakking av stort telt


Norstorm

Anbefalte innlegg

Heisann.
Jeg vurderer å kjøpe ett kompresjonstrekk til teltet (Kaitum 3GT), og heller finne noe smart å pakke teltstengene i.
Noen som har noe tips?

En kamerat pakka teltstengene i sidelomma på sekken sin, og det holdt at han slapp sekken fra skuldrene og ned på bakken, så ble teltstengene stygt skada.
Så jeg leter etter noe smart noe jeg kan pakke stengene i... Tube av no slag eller no.
Vurderte tubene til fiskestenger og slikt, men de blir jo unødvendig lange til det bruket.
Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser for meg at teltstenger i plastrør skramler og bråker litt selv om man har en evt. strikk rundt stengene. Slik skramling hadde irritert meg under vandring.
Selv bruker jeg kompresjonstrekk til enkelte av teltene mine og pakker teltet nederst i sekken (har glidelåsåpning nederst) og så setter jeg stengene i stangpose inn mot ryggen i sekkerommet. Så pakker jeg ned det øvrige i sekken. Dette har fungert utmerket i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Norstorm said:

En kamerat pakka teltstengene i sidelomma på sekken sin, og det holdt at han slapp sekken fra skuldrene og ned på bakken, så ble teltstengene stygt skada.

Du må gjerne prøve ut hva du vil, men jeg ville ikke hengt meg for mye opp i én dårlig erfaring. Jeg (og helt sikkert mange andre) har hatt stengene "løst" eller i kun en stangpose i årevis uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne teltstenger kan lett få små skader, å oppbevare disse ubeskyttet utenfor sekken ville jeg ikke basert meg på i lengden. Går sikkert bra en gang eller to men over tid er det dømt til å gå galt.

Et passende plastrør høres lurt ut, skrangling unger man enkelt om man stapper nedi noe tøy/stoff biter sammen med stengene slik at du fyller hele røret bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Thomas E said:

Har dem inni sekken jeg, men det har jeg hatt i tre-sifret antall døgn uten problemer så langt. Føles ikke dømt til å gå galt :)

 

Nettopp ja, mitt poeng var her altså at det fort går galt om stengene oppbevares UTENFOR sekken ubeskytteti f.eks sidelommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer vel an på hvor forsiktig man er og hvor mye uflaks man har.
Jeg grøsser også når jeg ser folk har fiskestenger i futteral trøkka ned i sidelomma på sekken.
Eller når Monsen slipper sekken ned X antall meter ned med stanga i sidelomma 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Når sykler transporteres brukes det ofte tykk skumplast rundt karbonramma. Det er det samme som rørleggere bruker ved isolasjon av rør. Disse finnes i ulike dimensjoner. En slik rundt posen med teltstenger vil passe bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? 

Dytt en svamp nedserst i stangposen, så er stangendene godt beskyttet. Dytt en svamp nedi til slutt også, om du trenger beskyttelse på toppen også (men det er ikke der de blir skadet tror jeg). De trenger ikke være rustet for krig mot israels hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mareng skrev:

 

Dytt en svamp nedserst i stangposen, så er stangendene godt beskyttet. Dytt en svamp nedi til slutt også, om du trenger beskyttelse på toppen også (men det er ikke der de blir skadet tror jeg).

Det løser vel mest problemet om man har altfor mange svamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har noen ganger hatt teltstengene på siden av sekken, uten at de noen gang har blitt skadet, så jeg ser ikke problemet.

Jeg slenger ikke sekken i bakken ved rast eller når etappen er ferdig. Så sliten er jeg aldri 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, JanRH said:

Jeg har noen ganger hatt teltstengene på siden av sekken, uten at de noen gang har blitt skadet, så jeg ser ikke problemet.

Jeg slenger ikke sekken i bakken ved rast eller når etappen er ferdig. Så sliten er jeg aldri 1f600.png

Hehe, jeg ser ikke problemet jeg heller. "Better safe than sorry" er det ingen som kan diskutere, men det handler om å finne grensa for "safe". 100% safe finnes ikke (da må du holde deg hjemme).

Jeg er nok litt over snittet forsiktig med utstyret mitt da. Kunne aldri slengt sekken i bakken hvertfall. Men jeg kan forstå at hvis noen har en 30kg sekk med stenger utenpå som de har for vane å slenge av seg ved pauser så er det kanskje best å ha dem inni ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De gangene jeg har teltstenger eller fiskestang på siden av sekken, er det alltid på høyre side. Dette fordi jeg alltid tar av venstre skulderreim først, og da svinger sekken den veien når den legges ned. Stengene på motsatt side er da skånet. Helst prøver jeg å sette den opp, men mange ganger best å la den ligge da den sjeldent står støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.