Gå til innhold
  • Bli medlem

ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter pute til bruk ute. Har i alle år sverget til soveposetrekk fylt med klær, men er lei av beltespenner i bakhodet, varierende tykkelse og en pose som triller vekk fra hodet om natten.

MEN: dere som har slike oppblåsbare puter - er det mulig å binde fast puten til liggeunderlaget? Finnes det f.eks små hemper i kanten av puten der man kan feste en snor som går i eventuell hempe på liggeunderlag?

OG: anbefaling på pute? Egenvekt, holdbarhet og pris er vesentlige faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun testet en oppblåsbar pute som jeg fortsatt bruker, av merket Phoxx. Ganske fornøyd med den men det finnes garantert puter som er lettere og pakker mindre i størrelse. Min har for øvrig fyllmateriale i tillegg til luften man blåser i den. Når det gjelder feste...har du sjekket at det ikke er en putelomme på soveposen? Min Helsoprt Alta pose har en slik på utsiden av hetten, men den er ikke alltid enkel å finne, spesielt ikke i mørket. Tror jeg hadde 3-4 døgn i posen før jeg i det heletatt oppdaget at den var der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Exped UL Large pute som jeg har testet litt. Forsåvidt fin, men å ha den rett under hodet er håpløst. Altfor glatt. Stort sett ender jeg tilbake på klær i pakkposeløsningen eller Expedputa under liggeunderlaget. Da ligger den stødigere. Expedputa har fester på sidene så en strikk festet i disse som kan legges rundt underlaget kan kanskje funke, men jeg har ikke testet det. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt Mammut Comfort Pillow. Det er et fleecetrekk med "badeball" inni, alså en plastpløse som er flat, ventilen har vært av badeballtypen. Men det jeg ikke har likt med den er at fuktig pust gjør tuten glatt og dermed sitter pluggen dårlig. 

Komfortmessig er det natt og dag i forhold til en stabel med klær, det er ikke noe fester i den men den ligger stort sett i ro inni hetta på posen.

Pluggen i tuten på Mammut pløsa sluttet å sitte etter hvert, etter å ha tapet den fast noen ganger gikk jeg lei og kjøpte Exped airpillow UL Large. Den har en 'vanlig' Exped ventil (inflate) og er i så måte mye bedre. Kan blåses opp manuelt eller med Shnozzel bag om du har det fra før. Jeg har brukt den inni trekket til Mammut puta selv om ikke passformen er lik. Komfortmessig er de like, luftmengden er det som avgjør det.

Tror størrelse large som jeg har er det greieste, vekten er ikke så forskjellig. Exped har et eget trekk, jeg har kjøpt dette men ikke tatt det i bruk. Er i et slags mikrofiber som gir litt mindre glatt følelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stuff-sack med fleece på den ene siden jeg bruker. Skulle jeg valgt på nytt, så virker det perfekte for meg å være GooseFeet Gear sin løsning. Da får du en lett og komprimerbar dunpute med mulighet for stuffsack i tillegg. Den kan du fylle enten med en luftpute fra exped eller med klær du har til overs. Dunet på toppen gjør den myk og god uansett. Har en luftpute fra exped som hvertfall er helt ubrukelig for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et liggeunderlag fra Mammut med integrert pute, det fungerer supert! Puta er ikke veldig høy, men den hjelper godt. Eventuelt kan man legge en genser eller noe oppå for å bygge den litt høyere. (På bildet ligger det oppå et vanlig underlag.)
 

mammutunderlag.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har funnet mitt putenirvana: Hagløfs Apus Pillow.

Syntestisk komprimerbar pute (jeg putter den i kompresjonstrekket til soveposen). Den er meget behagelig om man legger den inne hetten på soveposen, eller under om man foretrekker. Den har en stor lomme som man kan brette en trøye eller legge noen tjukke sokker i om man vil ha en høyere pute.

Puten er lav og myk. Sidesovere foretrekker kanskje høye puter? Jeg liker ikke så godt disse oppblåsbare, men med denne i hetten på soveposen ligger den på plass hele natten.

http://www.haglofs.com/fr/en/Sleeping-Bags/APUS-PILLOW/p/413080.2AT

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Sea to Summit Aeros som ikke var god. Men min Exped Down Pillow er med på alle teltturer, jaktturer og seilturer. Nesten like god som Tempurputa jeg bruker hjemme. Ti tomler i været. 

 

 

(Espen Ørud vet ikke bedre. Ennå... :-))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Espen Ørud skrev:

Bare til info: 

Jeg kommer til å bruke det mot dere i all uoverskuelig fremtid dersom man opplyser at man har med PUTE på tur....

 

En trussel/komentar jeg tar lite høytidelig når den kommer fra en lidenskapelig fluefisker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Espen Ørud skrev:

Bare til info: 

Jeg kommer til å bruke det mot dere i all uoverskuelig fremtid dersom man opplyser at man har med PUTE på tur....

Hvor amøbe ser ikke jeg ut hvis jeg slutter å bruke pute pga. din post? Gi opp komfort fordi noen på internett mener det er teit? Den der må du lengre uti med vadestøvlene med ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør jo om pute som erstatning til soveposetrekk som putevar... Ikke akkurat spot on hva du spør om, men her er mitt putevar som jeg fyller med myke plagg og helst ikke belter og lignende. God å ligge på og anvendelig til andre formål. Ikke sklir den så lett heller, men nå bruker jeg å ha den inne i soveposen også, da stikker den i hvert fall ikke av:

http://aclima.no/products/hotwool/men/hotwool-jacket-400-g

aclima.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har haft brugt en billig oppustelig nakkepude, som denne:

https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/indvendigt-udstyr/indvendig-komfort/nakkepude-oppustelig/n1199147583/pn1222887395/

Det forkommer mig, at man altid kunne dreje den på en fornuftig made, så man lå godt og stabilt med hovedet og man kunne også få lidt støtte på halsen. Så formen passede mig godt. Jeg forstiller mig, at hovedet gerne vil skuppe sig ned til siden af de mere kugleformede oppustelige pudetyper. Den fylder og vejer meget lidt. Imidlertid blev den ret hurtigt utæt og dermed ubrugelig. Så måske findes den slags I en mere holdbar kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses så komplisert dette skulle gjøres da :D 

Jeg legger bare klærne under underlaget ved hodet jeg. Funker fint. Da slipper jeg beltespenner og harde ullgensere.

Men jeg er ikke så avhengig av pute uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Nakkepute av typen reise, i ulike variantar. 

Jeg har brukt togputa/nakkeputa mi noen ganger. Fungerer bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, ser jeg må vurdere alternativene godt. 

Jeg skal også ha nytt underlag til 3-sesongsbruk, og tanken på pute dukket opp sammen med en ide om et tre-lags system. 

Underst et lett skumunderlag, så ett lite oppblåsbart som f.eks neoair xlite small og så skjøte på i hodeenden med en pute av noe slag. Jeg er 189 cm på strømpelesten, fundere på tanken om at det egentlig bare er rompa og skuldrene som "trenger" isolerende underlag, også vil jeg ha noe mykt under hodet. Alternativet er f.eks neoair i large, men så var det noe med pris, tilgjengelighet og en tynn hengslete mann som aldri har vært komfortabel med 40 kg på ryggen...( neoair large er ikke så tung, men men)

Jeg er avhengig av å bygge opp under hodet når jeg sover. Uten klarer jeg ikke å slappe av. I militæret brukte jeg hjelmen, siden har jeg gradvis gått for mer og mer luksus. Nå vil jeg ha en PUTE. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har gått lei av dissa oppblåsbare putene som alltid til slutt begynne å lekke luft. Pute må eg ha! Heime i senga har eg ei wellpur pute, sånn som former seg etter hode/nakke. Litt sånn ala tempur-pute. Kjøpte ei i mindre format som eg kan rulle i hop/komprimere. Ja tar bittelitt plass, men helt konge å ligge på..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke oppdaget selv I helga men leste om etterpå er at exped chairkit har putelomme... så kan legge noen myke klær inni der så forsvinner de ikke I løpet av natten sånn som alt som ligger oppå liggeunderlaget bare gjør.. Så det håper jeg å huske neste tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, dede skrev:

Noe jeg ikke oppdaget selv I helga men leste om etterpå er at exped chairkit har putelomme... så kan legge noen myke klær inni der så forsvinner de ikke I løpet av natten sånn som alt som ligger oppå liggeunderlaget bare gjør.. Så det håper jeg å huske neste tur:-)

Hmm har aldri sett noe putelomme på chairkittet mitt... må sjekkes ut!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mareng said:

Warmpiece har fått dunpute til salgs i norske nettbutikker. Fin vekt på den og :)

Så ikke verst ut. Lurer på hvordan det stoffet føles mot huden. Bruker de det samme i noen soveposer? Har i så fall noen prøvd? Syns for øvrig 165 gram var litt tungt jeg(tilsvarende størrelse hos GFG veier rett under 60 gram med 42 g dun); noen som vet hvor mye av det som er dun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.