Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag???


Anbefalte innlegg

Hei erfarne fjellfolk! 

Eg tenkte eg skulle kjøpe meg eit liggeunderlag. Eg er ganske nybegynner i telting og ser at komfort er viktig for meg. I tillegg til vekt sjølvsagt. 

Eg har sett på Exped Synmat UL 7 M 2017, Sea to Summit Comfort Light Insulated Mat og THERM-A-REST Neoair Xlite Reg. 

Korleis skal eg velge? Og kvifor? Er det andre alternativ som er betre? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer helt sikkert til å få sprikende svar. Folk anbefaler stort sett det de har valgt selv ;-)

Jeg gjør det samme og anbefaler Exped fordi jeg syntes de er bedre å ligge på grunnet langsgående kanaler. Ligger rett og slett stødigere. Prøvde et Neoair Xlite men solgte det til fordel for Synmat Hyperlite til sommerbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gode underlag alle sammen. Selv bruker jeg Exped Synmat og er bra fornøyd, og har følelsen av at flest bruker Exped og er rimelig fornøyd med det.

Brukaas har gode priser på underlag nå:

https://brukas.no/turutstyr/liggeunderlag-hengekoyer/oppblasbare-liggeunderlag/exped-downmat-winterlite-mw.html

Test av underlag.

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken - her finnes det ikke fasitsvar.

Jeg kjøpte mitt første oppblåsbare en gang på 90-tallet. Thermarest self-inflating King-Size sleeping pad. Ca 1,2 kg, 5 cm tjukt, 64 bredt og 194 langt. Har det fortsatt i kjelleren, hva angår liggekomfort og evne til å ta opp ugjevnheter fra bakken har jeg ikke funnet bedre siden. 
Rundt 2005 kjøpte jeg et Exped Downmat (første generasjon). Knall liggekomfort, men selvfølgelig ikke like stort og flott som den gamle thermaresten. Vekten var på ca 800 gram, sparte nesten halvkiloen på det, og pakkemulighetene langt bedre. Det har absolutt mye å si at liggeunderlaget ikke tar mye plass i sekken. 
For to år siden kjøpe jeg Mammut light pump mat - formålet var å spare litt med vekt, ny vekt på 624 gram. Fornøyd? Bare sånn halvveis. 

Akkurat nå snuser jeg på Thermarest NeoAir Xlite Womens versjon, denne har R-verdi på 3,9 samt vekt på 350 gram. Hvorfor? Lettere. Var veldig fornøyd med Thermarest i sin tid. Lyst på noe nytt.

Konklusjon: Dra i en butikk og prøveligg! Kjenn på hva ryggen din sier og hvordan bredden føles. Legg noe hardt midt under og kjenn etter om madrassen kan ta opp ugjevnheten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped er nok mest populær her på forumet / i Norge. Besøker du amerikanske forum er det therm-a-rest som gjelder.

Therm-a-rest-en som du ser på ville jeg heller sammenlignet med Exped Synmat Hyperlite. Kan fåes til en ålreit pris hos brukås sport for tida. Hvis du vil ha et spesifikt råd så ville jeg slått til på Exped-en bare pga pris. Jeg foretrekker egentlig Thermarest hvis jeg kan velge, men jeg har alltid endt opp med å kjøpe exped pga gode tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Velg for din egen skyld ett som er komfortabelt nok til at du kan sove godt en hel natt, selv om det veier noen gram mer enn ett annet. For smalt får jeg vondt i ryggen, for da ligger jeg i underbevisstheten å "balanserer" hele natten, selv om jeg ikke gjør det. Større underlag føles hardere, fordi du må ha mer luft i de for at du ikke skal treffe bakken når du ligger deg ned kontra ett som har mindre liggeareal.

Personlig er mitt perfekte underlag et Exped Synmat UL 9 MW, men det finnes jo ikke i den størrelsen. LW synes jeg kan bli litt i største laget, spesielt siden jeg ikke trenger lengden. Nå venter jeg på ett Exped Synmat Winterlite MW (9cm) i posten. Håper det føles romslig nok selv med mumieformen.

Jeg har enda ikke funnet liggeunderlagnirvana, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspel! 

Dessverre var det ikkje mykje muligheiter for meg å prøveligge, då eg berre har ein sportsforretning i nærleiken. 

Eg gjorde som Mareng og bestilte Exped Synmat Winterlite MW (9cm). Etter tips frå dykk fann eg eit godt tilbod på Brukås Sport. Satsar på at denne er komfortabel, sjølv om eg er litt skeptisk til mumieformen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
23 timer siden, SivSK skrev:

Tusen takk for mange gode innspel! 

Dessverre var det ikkje mykje muligheiter for meg å prøveligge, då eg berre har ein sportsforretning i nærleiken. 

Eg gjorde som Mareng og bestilte Exped Synmat Winterlite MW (9cm). Etter tips frå dykk fann eg eit godt tilbod på Brukås Sport. Satsar på at denne er komfortabel, sjølv om eg er litt skeptisk til mumieformen. 

Personlig tør jeg ikke gå for downmat, jeg er redd der kan bli ødelagt/forringet av fukt med tiden og få klumpete dun. Noe fukt kommer inn, swlv ved bruk av pumpesekk/schnozzle bag som jeg alltid bruker.(den følger ikke med Winterlite til 900kr fra Brukås, men det er en knallbra pris selv om du kjøper denne utenom).

Fikk min i dag, og den mumieformen var jeg veldig skeptisk til ja.

Men det gledelige er at armene mine ligger godt og stødig oppå underlaget, og bena ligger oppå underlaget, når jeg ligger på ryggen! Og da er det greit :)

Dog, jeg synes at winterlite MW "føltes" litt kortere enn Synmat UL 7 MW, men mye bredere og større enn firkantet M underlag.

Soveposen lå oppå underlaget ved bena, men den kan jo falle ned mot teltbunnen (og bli fuktig) siden det er en del smalere ved bena. Men om det faktisk vil skje vil tiden vise.

Jeg vet at Winterlite ikke er isolert i de ytterste kanalene, så jeg håper ikke armene blir kalde til vinteren. Dette er det jeg er mest spent på... 🤔

 Størrelsefølelsen ved første intrykk under prøveligging i stuen overrasket posetivt ihvertfall 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år sverget til skumunderlag. Årsaken til dette er først og fremst at jeg var uheldig med mitt eneste forsøk på oppblåsbart for flere år siden. Det takket for seg etter to dager. Lekkasje i ventilen. Samtidig rapportere en venn som også hadde satset på oppblåsbart at det punkterte etter kort tid. Siden har jeg vært skeptisk, fordi de som skal være gode er relativt dyre. Et skumunderlag punkterer ikke. Men gudbedre som de brenner..

Hvordan er det med de oppblåsbare nå for tiden? Ser at mange av dem ikke veier så mye mer enn et godt skumunderlag, men holder de bedre? For eksempel de som foreslås i denne tråden. Leser mye bra om dem, og ser en del gode omtaler på YouTube. Begynner å få lyst til å gi det en ny sjanse. Er jo mer pakkvennlig også. Men jeg ville bli veldig vonbroten dersom et underlag til et par tusen gir opp etter kort tid. Greit nok med god garanti, men det løser ikke problemet på den aktuelle turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Exped Synmat UL 7 LW punkterte under første oppblåsing på lyng - ble en ukomfortabel natt i Draumr :P Etter dette har jeg hatt med et billig skumunderlag som jeg benytter bl.a. til å legge Synmaten på når det blåses opp eller pakkes sammen.

Mener jeg hadde noen relativt dyre oppblåsbare liggeunderlag på starten av totusentallet som oppførte seg eksemplarisk, ble riktignok ikke mye brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Hege P. said:

Hvordan er det med de oppblåsbare nå for tiden? Ser at mange av dem ikke veier så mye mer enn et godt skumunderlag, men holder de bedre? For eksempel de som foreslås i denne tråden. Leser mye bra om dem, og ser en del gode omtaler på YouTube. Begynner å få lyst til å gi det en ny sjanse. Er jo mer pakkvennlig også. Men jeg ville bli veldig vonbroten dersom et underlag til et par tusen gir opp etter kort tid. Greit nok med god garanti, men det løser ikke problemet på den aktuelle turen.

Det kommer fortsatt rapporter i ny og ne om folk som har problemer med de, blant annet @Phoney over her. Samtidig er det nok en veldig lav andel som har problemer. Hvis du er litt nervøs, så foreslår jeg at du prøver Therm-a-rest Xtherm først. Sammenlignet med lignende Exped-underlag har det et kraftigere stoff ned mot bakken og er ikke like utsatt for delaminering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sportsnett frarådet meg UL og Hyperlite da de har mange reklamasjoner. Jeg tenker at dersom man kjøper UL og Hyperlite, er man/bør man være klar over at underlaget må behandles penere da stoffet er tynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

Sportsnett frarådet meg UL og Hyperlite da de har mange reklamasjoner. Jeg tenker at dersom man kjøper UL og Hyperlite, er man/bør man være klar over at underlaget må behandles penere da stoffet er tynt. 

Det er nok essensen. Mange hiver seg på og legger det ned hvor som helst. Det går ikke med et slikt underlag. Om man passer pent på det og legger seg forsiktig holde de fint. Mitt Hyperlite har fått ganske mange netter på halvannet år og har vært super. Delaminering ser ut til å skje uansett om hvilken variant det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror jeg tenker en stund til jeg. Mitt Thermarest skumunderlag fungerer bra, men det er jo stort å ha utenpå sekken. Komfort kan økes ved å lage seg en "madrass" av mose, lyng eller granbar under underlaget. :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege P. skrev:

Hvordan er det med de oppblåsbare nå for tiden? Ser at mange av dem ikke veier så mye mer enn et godt skumunderlag, men holder de bedre? For eksempel de som foreslås i denne tråden. Leser mye bra om dem, og ser en del gode omtaler på YouTube. Begynner å få lyst til å gi det en ny sjanse. Er jo mer pakkvennlig også. Men jeg ville bli veldig vonbroten dersom et underlag til et par tusen gir opp etter kort tid. Greit nok med god garanti, men det løser ikke problemet på den aktuelle turen.

Både jeg og mannen har exped synmat og har nå fått noen netter på disse i løpet av det siste året. Han er ingen liten kar med sine 195cm og 120 kg, men begge underlagene har holdt veldig godt til tross for at vi ikke akkurat har vært veldig påpasselig med underlag bestandig. Det eneste er at vi synes at de er glatte, og da spesielt mot teltbunnen, noe som gjør at vi sklir litt rundt i løpet av natta. (her er det sikkert forskjell fra telt til telt) Vi tenker at vi går til innkjøp av exped evazote etter anbefalning her på forumet for å legge under slik at vi ligger mer stabilt. 

Endret av ÅshildE
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kjøpe en tube Aquashure og legge på under underlaget så det ikke sklir i teltet.

https://www.xxl.no/mcnett-aquasure-lim/p/1009332_1_style

 

Har forresten selv Exped Synmat 9LW og dattera Synmat 7 MW. Tipp topp comfort. Livet mitt er for kort til å ligge på bamse-underlag, RidgeRest etc. Sistnevnte er likevel alltid med på tur som backup samt til bruk rundt bål etc.men sove på? Nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Exped Symat 9 LW i flere år nu, så kan i alle fall jeg skive under på at friluftslivet fikk en ny mening etter at disse ble anskaffet. Kjøpte på begynnelsen av 2000 tallet ett oppblåsbart underlag med skumkjerne i, denne løsnet fra lamineringen og husker den gang at dette var bortkastet bruk av penger. Har uttallige netter på vanlig skumunderlag og erindre at det ble jo riktignok søvn på meg men alle små ugjevnheter kjentes. Med Exped så bruker jeg alltid et tynt skumunderlag under, ikke for at jeg er så nervøs for underlaget men heller at skulle det gå hull (Synmat 9 har litt tykkere stoff en hyperite b.l.a.) så blir det en ukomfortabel natt. Mine barn pluss bonusbarn og samboer har fått hver sine Exped underlag og vi har ennå til gode å høre noen klaging på liggekomforen. Riktignok veier Synmaten litt men det oppveies av komforen. Har ikek testet Thermarest eller SeatoSummit, men kollega av meg hadde hatt et Thermarest X-lite (om jeg ikke husker feil) og han hevdet at det var mye bråk og knitring i underlaget når han beveg seg, pga av stoffet var tynt. Han hadde solgt sitt underlag pga dette. Men som sagt, jeg har ingen sammenligningsgrunnlag, men jeg kan skrive under på at Exped fungerer for alle oss 7 stk her i familien, både i komfor-varme-holbarhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overnattingstur i nærheten av der jeg bor natt til i går. Her kan jeg trygt si at selv skumunderlag er behagelig å sove på. I alle fall med 20 cm. tørr mose under. ;)

Myggnettet var med for første gang. Ble mer bry enn beskyttelse. Er uten bunn, men kan plugges til bakken i hjørnene. Nero Buhund ville inni han også. Nettet løftet opp for å slippe ham inn. Etter fem minutter ville han ut igjen fordi han måtte sjekke noe spennende lyder. Nettet løftet opp for å slippe ham ut. Jeg var trøtt, og slapp han ikke inn igjen etterpå. Da la han seg like godt oppå. Ny ordning av myggnett. Uansett, det var mer knott inne i nettet enn utenpå til slutt. Kasta ut skiten og la jakka over hodet. Sovnet da sola kom opp. Hadde som vanlig ikke med meg annet enn mobiltelefonen som kamera, men her er et lite glimt av sakene:

Hadde for øvrig ikke med sovepose, men brukte Fjellduken Thermo som dyne. Fungerte glimrende!

 

20170614_195156b.jpg.3741bc485640628e0fe7c525c1712094.jpg
 

Endret av Hege P.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er litt misunnelig på de som klarer å sove på skumunderlag.

Ikke bygger de så mye opp at du stanger i taket i teltet eller får soveposen i kontakt med teltduken like lett. Det tåler alt, veier lite, isolerer godt bråker ikke og er ikke glatt. 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefa og jeg trives veldig godt på Therm-a-rest underlag, knitrer litt, men ikke plagsomt mye, synes vi. Jeg trodde str. regular mumie skulle gå greit, men det ble litt lite for meg. Armene sklir på utsiden og ned på bunnduken.

Fordi Fjellsport nå har et ok tilbud på Therm-a-Rest NeoAir XthermMax - Large ble det handlet inn ett igår. Passer tipp topp i Reinsfjell😊 Gleder meg til tur

IMG_7410.JPG

IMG_7412.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.