Gå til innhold
  • Bli medlem

Type snelle til seksåring


Humle

Anbefalte innlegg

Har startet fiskeseongen her i Nord, og min lille 6 åring knakk enedlig kden og fikk sin første fisk, etter å ha strevd i hele for sommer :-)
Men lurer på om han trneger en litt bedre snelle. Fiskestangen hans er hlet grei til den den snella han har, som er en sånn lukket haspel.
Men han får ikke helt til å kaste med den. Sluken eneder i alle retninger. 

Det er nok helt greit. En seksåring har vel ikke finmotorikken som kreves enda?
Men lurer på om han ville greid det bedre med en åpen haspelsnelle istedet?

Noen fiskende pappaer eller mammaer som har vørt gjennom dette stadiet som kan gi råd?
eller må jeg bare ta med noen liter tolmodighetskrem og belage meg på å hjelpe han med kastingen utover sommeren, så jan treffer vannet, og kansje kommer langt nok ut til å bli belønnet med fast fangst :-)



 

WP_20170603_14_24_04_Pro.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke du en åpen haspel han kan prøve litt? ☺️
Brodern har aldri vært noe begeistret for lukka haspel og latt ungene prøve åpen fra 4 års alder.
Tar ikke lange tiden før de kaster like bra/dårlig med det 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare svære 6-8000 sneller i åpen haspell, jeg bruker multiplikatorsneller selv. 
Også har ejg en liten en i 500 størrrelse men den vil jeg ikke ha i saltvann

 

Får kjøpe en billigsnelle og se hva som skjer. Og så ha den lukka på lur i tilfelle det skjærer seg og ender i gråt og tenners gnissel...

 

Endret av Humle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en lukket snelle til min eldste sønn da han var liten, jeg tror han var ca. 4 -5 år. Dette funket helt fint i starten, men da han fikk ny lang fiskestang så ble det åpen haspelsnelle. Denne modellen ble gjentatt med minstemann, 4 - 5 år senere, men denne gangen med langt dårligere resultat. Den innelukkede snella var en pest og en plage og jeg brukte mer tid på å fikse og vase opp snøret enn jeg brukte på å fiske. Overgangen til åpen haspel for ham ble langt tidligere enn for broren.

Hvis du har en innebygget snelle som fungerer bra så er min oppfatning at dette er en god løsning i starten. De er lette å betjene og ungene trenger ikke bry seg med å tenke på andre ting enn kasteteknikk. Senere takler de lett overgangen til åpen snelle. Men man vet aldri hva man får når man kjøper en innebygget snelle. Du kan være heldig å få en som funker bra, men hvis du ikke gjør det, så er ofte fisketuren ødelagt før den har begynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei familiehytte ved sjøen, hvor utallige søsken, nevøer og nieser har fått sine første stenger og sneller. I en krok i sjøbua ligger det en kirkegård av lukkede sneller. Skit alt sammen. Da min datter var fire år arvet hun en åpen haspel fra meg. Det gikk greit fra første dagen.  Jeg lot henne fiske med jigg den første tiden, da denne ikke så lett setter seg fast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som et dejavu fra barndommen... Heldigvis fikk jeg en haspelsnelle på min første stang, og jeg slapp unna med å kun se på de som fikk "vase" (floke) på de lukkede snellene sine.

Lukkede sneller har tydgligvis ikke blitt bedre med tiden..Har du tilgang til båt kan det kanskje være lurt å begynne med haspelsnellen der. Da er det mulig å først lære å operere bøylen og få orden på sveivingen. Når det sitter, kan dere utvide til kasteøvelse, kanskje bare ved å kaste sluken ut en meter eller to for å koordinere slippet av sena. En liten snor i stanga kan være lurt helt i starten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Gammel og stiv sene?
Nogenlunde rett diameter på sena?
For full spole?
Floker det seg når en som kan kaste prøver snella? 263a.png

Han fikk stanga i fjor sommer, vi har ikke bytta sene på den, men problemet kom ganske fort og den floker seg til erfarne også ja. Hvordan vet jeg hva som er rett diameter på sena?

Jeg får ta den med meg på butikken jeg kjøpte den å spørre om hjelp. Det jobber en ivrig fisker der, så er jeg heldig er han på jobb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barn ville jeg valgt en sene som er litt overdimensjonert. Typisk 25-30mm standard mono sene. Da floker den seg mindre og tåler bedre og sette seg fast i diverse gjenstander uten at den ryker. Ha heller ikke spolen helt dønn full ut til kanten men la det være igjen en god kant.

Det kaster ikke like langt men så er heller ikke det målet for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linn Mari skrev:

 hva som er rett diameter på sena?

Det står på spolen ☺️
Står ofte 3 forskjellige diametere og ca. hvor mye som går på.
Som @Tor-Erik-L-77 nevner så ikke bruk den tynneste (kommer selvfølgelig an på snellestørrelsen ☺️)
En grei regel på mengde sene er 2-3mm mindre enn full spole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Linn Mari skrev:

Sønnen min har åpen haspel,men vi sliter med at det floker seg hele tiden. Får til noen bra kast også er alt bare en stor floke. Jeg blir stående å løse opp floker, mens han fisker med den andre stanga som har lukka snelle. Hva gjør vi galt? 

Her begir jeg meg inn på et område jeg har svært lite kunnskap, men jeg prøver meg basert på feil jeg selv har klart å gjøre: Det er ikke rett og slett at du mangler virvel på haspelstanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største årskaene til floker på haspelsneller er slakk innsveivning! 
Barn har en tendens til å sveie inn snøre helt uavhenging av om det er løst eller stramt. Dette forårsaker at det blir løse løkker som sveies inn på spolen. Når man så kaster litt brutalt ut igjen så hekter disse løkkene seg fast i snelle eller stangringer og lager enda større floker.

Jeg forsøker derfor å få kastet LANGT ut en gang i blant når dem har holdt på litt. Da får jeg kastet ut all dårlig insveivet sene og samtidig sveivet det på igjen stramt. Du vil ikke helt løse problemet men du minker sjansen for floker om du gjør det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte selv å kaste med lukket haspel da jeg var ung og lovende. Har egentlig aldri hatt problemer med de, med unntak av ei snelle som hadde altfor mye plastdeler. Her var det mekanismen i knappen som stadig vekk knakk (tynn eller dårlig plastdeler). Etter å ha knelet 3 sneller så fikk jeg oppgradert til bedre (litt dyrere) snelle, og da var problemet løst. Når det gjelder floking så har jeg hatt mer floking på åpen haspel enn lukket (og enda verre med multiplikatorsnelle). Men det var fordi jeg var for irvig etter å fiske isf å ta de minuttene det tar å justere inn motstanden i brems, spole, og ha riktig mengde og diameter på sena. Alt dette må gjøres før sesongen starter egentlig, i tillegg til en dråpe olje der det trengs osv. Samtidig er det viktig å tørrtrene, og da er våren fin. Spør fluefiskere som virkelig kan å kaste om dette. 

Poden fikk sin første stang for 2 år siden. Han var da 3. Det ble Sølvkrokens barnestangsett med lukket haspel. Byttet ut sena og var påpasselig med å holde litt trykk på den nye sena da den ble spolet på. Dette er noe jeg har i ryggmargen fra barndommen, og det kan hende at problemet ditt er som nevnt over; at sena sitter for løst på spolen, og da regner jeg med at den kom slik fra esken. Heldigvis er dette gratis å fikse! Alt du trenger å gjøre er å dra ut all sena. Og her får du poden til å hjelpe til, for dette er både litt morsomt (kan være) og lærerikt. Du får han til å snelle inn mens du holder litt igjen. Og samtidig forklarer du at når det er litt motstand på sena når han sneller inn, så kommer den til å legge seg riktig på snella og da er han klar for nytt kast uten noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.