Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppskrift på grove pannekaker? Tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg pleier å lage grove pannekaker, sammalt speltmel, litt siktet speltmel, litt havregryn og en litwn dæsj med rugmel. Rugmelet gjør pannekakene supersaftig, anbelfales!

Problemet er at jeg pleier å bruke melk i de. Vann fungerer også, men de blir litt mer smakløs, jeg kan sikkert bruke litt tørrmelk for å kompensere dette. Men jeg bruker også ett par hele egg. Hva kan jeg bruke for å erstatte egget, i form av tørrvare?

Evt, noen som har noen gode pannekakeoppskrifter som gjør at man kan ta med tørrvarer på tur og tilsette kun vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
2 timer siden, Tom42 skrev:

Hvorfor ikke lage eggepulver?

Fant en oppskrift på ett lugubert forum på hvordan man gjør dette. Går du god for metoden som denne typen her har benyttet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hadde vert greit å vite holdbarheten til hjemmelaget eggepulver, eller hvor man kan kjøpe dette?

Toro sin pannekakerøre består kun av hvitt mel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Mandarin skrev:

Har du prøvd med Maizenna?

Ellers er banan veldig godt i røre. Dog ikke tørrvare. Men den holder seg iallefall godt i sekken. 

Nei. Vil det gjøre pannekakene mer fast, som egget?

Men det koster meg ingenting å prøve hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Nei. Vil det gjøre pannekakene mer fast, som egget?

Men det koster meg ingenting å prøve hjemme :)

Det vil det. Det er mye som kan erstatte egg hvis man søker på eggerstatning. Hvordan smaken blir er jeg usikker på. Kan også tenkes at du må ha mer hevemiddel.

Vil du ha erstatning for proteinet som er i eggene kan man tilsette gelatin/collagen. Det vil også være med å binde røren. Vær obs på at du må ha gelatin som røres ut i kaldt vann, ellers blir det bare klumper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eggeallergiker i huset, og vi lager alltid pannekaker uten egg.

oppskriften er mel, melk, litt smeltet smør og en dæsj salt. Blandes som vanlig røre og stekes som pannekake. Steketid, Konsistens og smak blir som en vanlig pannekake.

Prøv å bland en liten batch selv med dine ingredienser, det kan godt hende du ikke trenger egg i røra :)

En liten teskje bakepulver gir luftigere pannekaker.

 

Endret av Gemajohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hjemmebruk har jeg følgende pannekakeoppskrift:

5 dl hvetemel (her kan du erstatte litt av melet med grovere mel)

Litt havregryn

2 ts bakepulver

6-7dl vann

3ss olje

sukker etter ønske

 

Pannekakene sitter sammen og er lette å steke i teflonpanne. Oppskriften bør kunne fungere ute og tåle varmt vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har prøvd litt.

Tok litt maizena i, og litt bakepulver. Så mye mel og gryn jeg synes var passelig av det eg ville ha, litt salt og olje, bladet i vann til passe konsistens. Og det fungerte fint.

Jeg tror der blir pannekaker uansett hva du gjør, så lenge du blander mel og væske til en passe konsistens. De blir nok litt mer "spretten" med egg, men forskjellen er ikke så stor.

Jeg tror en liten spiseskjè maizena gjorde at de hang bedre sammen. 

Vanskeligere var det jo ikke, så toroposen er faktisk fullstendig overflødig ;) 

Neste prosjekt, lapper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kikertmel funker greitt som substitutt for både mel, melk og egg i pannekaker. Ein treng med andre ord berre kikertmel, vann og fett i form av olje eller smør, en dæsj salt om man ønsker. Som turmat funker det ypperig da det er rikt på protein og karbohydrat, og er særs mettande kost.

For variasjon er de berre å hive det man måtte ønske av krydder i røra

Røra treng noko lenger tid på å svelle i forhold til vanlig pannekakerøre, en halvtime er bra, 2 timer er betre.

Kikertmel fås kjøpt på orientalske kolonialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.